امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
06/7 1395

گروه سایبان - بررسی سنجش رضایت مشتریان حقیقی از شرکت های بیمه نشان می دهد که کمترین میزان رضایت مندی از رشته سایر وجود دارد که این سایر به بیمه نامه هایی برمی گردد که در چارچوب رشته های موسوم بیمه ای (که عمدتا دارای شرایط عمومی مشخص و استانداری هستند) قرار نگرفته و متناسب با نیاز مشتری تعریف می شوند.


در راستای اجرای برنامه های راهبردی بیمه مرکزی برای دست یابی به دو هدف عمده «تهیه و تدوین سند توسعه فرهنگ بیمه در جهت افزایش فروش بیمه نامه های اختیاری» و همچنین« تعیین سنجش سطح رضایت مشتریان از شرکت های بیمه و استفاده از نتایج آن در راستای سیاست گذاریها و برنامه ریزی های آتی بیمه مرکزی» جلسه ای در شورای مدیران بیمه مرکزی و با حضور مدیران کل،مشاوران و معاونین بیمه مرکزی تشکیل شده است که در این جلسه نتیجه مطالعات مشابه در سال 1391 و به منظور حفظ قابلیت مقایسه نتایج طرح با مطالعه قبلی منبا قرار گرفته و روزآمد شده و مبنا قرار گرفته است . در این مدل که سیزده شاخص را بر اساس جدول ذیل در خود جای داده : با این شاخص ها که عنوان شد ، جامعه آماری از کلیه مشتریان 19 شرکت بیمه فعال در صنعت بیمه اعم از بیمه گذاران حادثه دیده، زیان دیدگان و سایر ذی نفعان بیمه نامه ها در بازه زمانی آبان 1393 الی آبان 1394 در سراسر کشور بوده است .

این در حالی است که حداقل تعداد نمونه لازم برای هر شرکت بیمه طبق جدول مورگان و بر مبنای تعداد بیمه نامه صادره هر شرکت حداقل 384 نمونه بوده که بر این اساس تعداد نمونه بهینه برابر 7460 عدد و پرسش نامه های تکمیل شده واقعی 6560 عدد در رشته های مختلف بر مبنای وزن هر رشته در پرتفوی هر شرکت بیمه است که ازطریق مصاحبه حضوری در مراکز پرداخت خسارت در شر تهران و به صورت تلفنی در سایر استان ها تکمیل شده است . جامعه مورد ارزیابی 92.92 درصد از کل بازار بیمه کشور را شامل شده و شرکت های حذف شده از جامعه آماری تحقیق(توسعه،کوثر و شرکت های بیمه فعال در مناطق آزاد) سهم اندکی از جامعه آماری را به خود اختصاص داده اند .
رتبه بندی میانگین رضایت مشتریان از زیرشاخص های تشکیل دهنده رضایت از خدمات بیمه ای رضایت بیمه گذاران از خدمات اراده شده به تفکیک رشته های بیمه :
کمترین میزان رضایت مندی از رشته سایر وجود دارد که به بیمه نامه هایی برمی گردد که در چارچوب رشته های موسوم بیمه ای (که عمدتا دارای شرایط عمومی مشخص و استانداری هستند) قرار نگرفته و متناسب با نیاز مشتری تعریف می شوند. بنابراین لازم است در تدوین شرایط بیمه نامه هایی از این نوع و هم چنین اطمینان از فهم مشترک بیمه گر و بیمه گذار از محتوای بیمه نامه و نرخ گذاری آن ها دقت بیشتری به عمل آید.
پس از سایر کمترین میزان رضایت مندی از رشته شخص ثالث وجوددارد که با توجه به سهم حداکثری این رشته از پرتفوی ریسک های تحت پوشش صنعت بیمه اخطاری جدی در خصوص لزوم ارتقای کیفیت خدمات بیمه ای در رشته بیمه شخص ثالث و هم چنین اتخاذ راهکارهای موثر برای کنترل ریسک این رشته و خذف عوارض آن محسوب می شود .

رشته بیمه عمر نسبت به سایر رشته های بیمه ای از سطح رضایت پایین تری در بین مشتریان برخوردار است . با توجه به اهمیت این رشته در چشم انداز توسعه شرکت های بیمه و ارتقای ضریب نفوذ بیمه، نارضایتی مشتریان در این رشته برای وجود یک مانع جدی در مسیر توسعه شرکت های بیمه محسوب می شود که باید به آن توجه بیشتری شود .

بیشترین میزان رضایت مندی از رشته بیمه بدنه اتومبیل بوده است . مقایسه رضایت مندی این رشته با رشته شخص ثالث که دارای کمترین میزان رضایت مندی بوده است می تواند نشانه ای از تاثیر اجباری بودن یک رشته بیمه ای ،بر کیفیت خدمات ارایه شده توسط بیمه گر در راستای جلب رضایت مشتری باشد. بنابراین ،لازم است نهاد ناظر برای بیمه های اجباری ، تمهیدات تنظیمی سخت گیرانه تری برای جلب رضایت مشتریان و اطمینان از کیفیت و کمیت خدمات ارایه شده در نظر بگیرد.شایان ذکر است که این امر به صورت کلی بوده و برای تمام شرکت های بیمه قابل تعمیم نیست ، چراکه در برخی شرکت های بیمه رضایت از این دو بیمه نامه تقریبا یکسان بوده است . بررسی وضعیت میانگین وزنی رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده شرکت های بیمه 
میانگین کلی رضایت مندی در بین شرکت های بیمه برابر با میانگین 3.93 بوده است . در حالی که میانگین وزنی هز یک از شرکت های بیمه بر مبنای سهم بازار حق بیمه تولیدی آن ها برابر میانگین 3.8 بوده است . مقایسه نتایج به دست آمده در مطالعه سال 93 بیانگر آن است که میزان رضایت مندی مشتریان از صنعت بیمه به نحو ملموسی افزایش یافته است . تغییرات سطح رضایت مندی مشتریان شرکت های بیمه در سال 1393 در مقایسه با سال 1391
طبق جدول فوق سطح رضایت مندی مشتریان شرکت های پاسارگاد،نوین،آسیا،رازی ،البرز،دی،ایران ،کارآفرین و معلم در سال 1393 نسبت به سنجش سال 1391 روند صعودی داشته است و در مقابل سطح رضایت مندی بیمه های سامان،سینا کاهشی بوده است و سطح رضایت مندی مشتریان بیمه دانا یکسان بوده است .

شرکت های بیمه ما،میهن،سرمد،تعاون،ملت و آرمان در طرح سنجش رضایت مندی 1391 لحاظ نشده بودند و نتایج این طرح نشان داده است که در نظر تامین رضایت مندی مشتریان راه دشوارتری در پیش دارند.
نتایج این طرح نشان داده است که میانگین رضایت مندی مشتریان صنعت بیمه در سال 1393 به میزان 3.93 بوده که در قیاس با میانگین رضایت مندی در سال 1391 که برابر با 3.61 بوده است که این میزان رشد نشانگر آن است که میزان رضایت در بین مشتریان شرکت های بیمه افزایش یافته است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود