امروز: دوشنبه، 24 اردیبهشت 1403
09/19 1392

مریم کائید- اولین نشست خبری سید تقی نوربخش ،مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اصحاب رسانه در حالی برگزار شد که این روزها بحث تحقیق و تفحص از این سازمان بسیار خبر ساز بوده است . در این نشست خبری که در محل ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد پرسش های متعددی در خصوص آیتم های مطرح در تحقیق و تفحص از قبیل حقوق و مزایای فوق العاده پرداختی ،بازگشت این منابع و ... مطرح شد. اما پرسش اساسی این نکته است که آیا با توجه به این که محور اصلی مباحث مطرح در تحقیق و تفحص شفافیت و روشن سازی است آیا رویکرد سازمان تامین اجتماعی در بحث عملکرد مالی شفاف خواهد شد؟ 
در حاشیه این نشست با نوربخش گفت و گوی کوتاهی در این خصوص داشتیم و با این مقدمه که سازمان تامین اجتماعی از سال 1370 تاکنون 11 مدیرعامل داشته که همه این مدیران در ابتدای انتصابات خود از وضعیت بد مالی سازمان خبر داده و پس از چند ماه روند رو به رشدی را برای سازمان ترسیم کرده اند، این نکته نشان دهنده این مسئله است که سازمان دارای ساختار مالی شفاف و عملکرد نظام مند مالی نیست . برای شفاف سازی در این زمینه چه برنامه ای دارید ؟
پرسش اساسی دیگر در این زمینه این نکته است که سعید مرتضوی شرایط مدیریت بر سازمان را نداشت و به صورت غیر قانونی در این سمت منتصب شد و این در حالی است که مدیران وقت و هیات امنای سازمان که اکنون برخی از آنها با شمانیز همکارند در این خصوص نه تنها اعتراضی نکرده بلکه سکوت معنادار اختیار کردند. آیا شما می توانید با مدیرانی که در آن مقطع در برابر یک بی قانونی سکوت کردند برنامه های شفاف سازی سازمان را پیش برید ؟
نوربخش در پاسخ به این دو پرسش سازمان را دارای مشکلات ذاتی دانست که این مشکلات ربطی به مدیران ندارد. این سازمان 60 سال از عمرش می گذرد و به دوران پیری رسیده است . این مشکل در برخی صندوق های دیگر مانند صندوق فولاد قابل مشاهده است . باید تدابیری اندیشیده شود تا دوران پیری صندوق به تعویق افتد.
به گفته وی بحث تغییر در سن بازنشستگی،مباحث اکچوئری و ... همه این ها از مواردی بود که هشدارهای لازم را از سوی کارشناسان دریافت کرد.
وی ادامه داد :ذکر این نکته ضروری است که سازمان همواره از شفافیت مالی برخوردار بوده و طرح بحث تحقیق و تفحص در صحن مجلس و به صورت علنی دلیل دیگری بر این ادعا است .
نوربخش در این گفت و گو ادامه می دهد که سازمان از سوی مراجع قانونی کنترل می شود و ارکانی وجود دارد که دائما عملکرد سازمان را رصد می کنند و این حق قانونی این مراکز است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پرسنل سازمان را افرادی خدوم دانست که همواره در خدمت اهداف و برنامه های سازمان بوده اند و بحث تحقیق و تفحص نیز به روشن سازی کمک خواهد کرد.
ذکر این نکته از سوی ایران و جهان ضروری است که مدیر عامل سازمان برنامه منسجم و نظام مندی را برای شفاف سازی در حوزه مالی ارائه نکرد و متاسفانه فرصت کوتاه مصاحبه نیز این وقت را از ایران و جهان گرفت تا جزئیات بیشتری را از این گفت و گو طلب کند .
هر چند جواب آقای دکتر که از پزشکان به نام کشور محسوب می شود ما را قانع نکرد و البته شاید در روزهای دیگر فرصت مطرح کردن این پرسش را که در این نشست کوتاه مجالی برای آن نشد بیابیم که به نظر می رسد سازمان تامین اجتماعی بازگردی به دهه های 60 و 70 دارد .
حضور اعضای هیات مدیره خانه کارگر در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و به عنوان مثال حضور دکتر ربیعی عضو هیات مدیره خانه کارگر به عنوان وزیر ،آقای سرخو عضو هیان مدیره خانه کارگر به عنوان عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی ،آقای شوکت عضو هیات مدیره خانه کارگر به عنوان عضو هیات امنای سازمان و آقای تاج الدینی معاون پارلمانی سازمان و عضو هیات مدیره خانه کارگر در این سازمان به نظر می رسد که تکرار سیاست های دهه های 60 و 70 سازمان باشد.
اما نوربخش در نشست خبری خود به مباحث دیگری اشاره کرد که بحث تناقض در آمار بیمه شدگان و پرداخت های صندوق بیمه بیکاری،روشن شدن بدهی دولت به سازمان ،استفاده از اطلاعات بیمه شدگان در اجرای دهک بندی ها و بیمه زنان خانه دار از جمله این مباحث بود.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی 8 میلیون و 600 هزار نفر بیمه شده اجباری، 44 میلیون نفر بیمه شده مشاغل آزاد دارد که جمعاً 12 میلیون و 600 هزارنفر تحت پوشش هستند و با جمع خانواده‌‌هایشان حدود 38 میلیون نفر تحت پوشش این هستند.
نوربخش همچنین گفت: سازمان با کسری بودجه 55 هزار میلیارد تومانی روبروست که امکان تزریق به ذخایر را از آن می‌گیرد و ممکن است شرایط را بحرانی کند.
 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اظهارنظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه هیئت مدیره و مدیران سازمان در قبال تعهداتی که به این افراد عنوان می‌کردند مقاومت‌هایی داشتند، گفت: هنوز اظهار نظر قطعی را در این باره مطالعه نکرده‌ام ولی مطمئناً مکانیزم پرداخت به مدیران و هیئت‌ امناء سازمان تامین اجتماعی مصوبه جدیدی را نیاز دارد که در این باره مکاتباتی در دو ماه پیش انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی 240 بنگاه اقتصادی را در زیر مجموعه خود دارد اظهارداشت: باید مکانیزم حقوق، دستمزد و پاداش به مدیران این بنگاه اقتصادی مشخص و متناسب با قانون و عرف باشد.

آخرین مهلت قانون استفاده از بخشودگی جرایم
نوربخش درمورد بخشودگی جرایم نیز تاکید کرد: آخرین مهلت قانون استفاده از بخشودگی جرایم 199 دی ماه است و چنانچه کارفرمایان طی این مدت مراجعه کنند می توانند از بخشودگی بهره مند شوند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد مطالبات دولت نیز گفت: سازمان تامین اجتماعی با 600 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی بدهکار است. طی سه ماه گذشته 1300 میلیارد تومان از این مطالبات از سوی دولت پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه 15 هزار میلیارد تومان نیز در سال 922 به تعهدات دولت اضافه شده است گفت: دولت باید حق سه درصد حق بیمه و سهم کارفرمایی را به تامین اجتماعی پرداخت کند و به همین دلیل به طور مستمر به سازمان بدهی می شود. به طوری که روزانه 35 میلیارد تومان به ما بدهکار است و سال آینده نیز با افزایش میزان حقوق و دستمزد میزان مطالبات افزایش پیدا می کند.

کسری 5 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی
وی از کسری 55 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی خبرداد و گفت: در صورت کسری بودجه باید از ذخایر خود استفاده کنیم اما بر اساس اقدامات انجام شده علی رغم این که مجوز 5 هزار میلیارد استفاده از ذخایر را داریم اما با توجه به اصلاح ساختار و اقدامات صورت گرفته توانستیم تاحدودی این مشکل را حل کنیم.
 نوربخش در مورد تحقیق و تفحص نیز گفت: با روی کار آمدن دولت جدید و همکاری سازمان تامین اجتماعی با مجلس آنها توانستند گزارشی که قرار بود طی 6 ماه جمع کنند را در مدت چهار ماه محقق کنند و بر اساس قانون متخلفین نیز به قوه قضائیه اعلام و آنها نیز برخورد قانونی را انجام خواهند داد.

وی در مورد اعتبار دفترچه بیمه ها نیز گفت: از ابتدای روی کار آمدن و طی صد روز اخیر توانستیم با تزریق منابع در بخش درمان مطالبات مراکز طرف قرارداد را تا پایان مردادماه پرداخت کنیم و همچنین 170 قلم دارو نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفت و تسهیلاتی برای بیماران کلیوی، هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی در نظر گرفته ایم که امیدواریم با تصویب شورای عالی بیمه بیماران ام اس نیز در این گروه قرار گیرند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود