امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
04/20 1394

گروه پرگار - تحقق الزامات برنامه ششم در سازمان تامین اجتماعی از یک سال و نیم گذشته موردمطالعه و بررسی قرار گرفته و در حال تکمیل است .


به گزارش ایران و جهان ، سید تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه برنامه ششم وظایف سنگینی در بحث تغییرات قانون تامین اجتماعی تکلیف کرده و سازمان چه برنامه هایی در این زمینه دارد افزود که از چندی پیش با تشکیل دبیرخانه در تامین اجتماعی و مرکز پژوهش ها نسبت به بررسی برنامه پنجم و طرح های پژوهشی برنامه ششم اقدام شده و در این زمینه مواردی نیز پیشنهاد شده است . وی سیاست های کلی برنامه ششم را راهبردی برای خروج سازمان از چالشهای فعلی عنوان کرد و افزود که راهبردهایی مانند نظام چند لایه تامین اجتماعی ،ثبات مالی سازمان های بیمه گرو تکالیفی که منابع آن دیده نشده از جمله این موارد است . به گفته وی از یک سال و نیم گذشته با همت مرکز پژوهش ها ،سازمان مدیریت اسناد پشتیبان برنامه ششم آماده شده است .
انجام مدل سازی نظام چند لایه تامین اجتماعی ،ثبات مالی سازمان های بیمه گر،سرمایه گذاری در صندوق های بیمه ای در بخش درمان،تامین منابع پایدار بخش درمان و پوشش هزینه های خانماسور از جمله مواردی بود که در این خصوص مورد اشاره نوربخش قرار گرفت .

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اثرات زیان بار طرح همسان سازی حقوق مستمری بگیران یاد کرد و گفت این طرح تاکنون 7 هزار میلیارد تومان برای سازمان بار مالی داشته است.
نوربخش با بیان اینکه از بار مالی 7 هزار میلیارد تومانی تاکنون 900 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است که بسیار ناچیز است و از نظر حقوقی نیز مورد بحث است، ادامه داد که : همسان سازی افزایش حقوق مستمری بگیران به عنوان یک تکلیف از سال 88 به این سازمان داده شده اما منابع آن از سوی دولت پرداخت نشده است.
وی تصریح کرد: سال گذشته در رابطه با افزایش مستمری مستمری بگیران اقداماتی انجام شد که منافع آن بسیار بیشتر از همسان سازی بود بطوری که با تورم 14 درصدی، میزان مستمری این قشر 25 درصد افزایش یافت.

پرداخت ماهانه 250 میلیارد تومان هزینه دارو
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه اظهارداشت: ماهانه 250 میلیارد تومان هزینه دارو پرداخت می شود.
نوریخش اضافه کرد: هزینه ای که برای تمام شبکه های درمانی ملکی شامل حدود 80 بیمارستان ، 300 مرکز درمانی و 40 هزار پرسنل پرداخت می شود برابر با هزینه پرداختی دارو است.



پرداختی سه ماهه سازمان معادل 26 درصد کل بودجه کشور

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین به میزان پرداختی های این سازمان در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 11 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت مستمری، بیمه بیکاری، مراکزطرف قرارداد، مراکزملکی سازمان و سایر هزینه های پشتیبانی هزینه شده است.
وی تصریح کرد: این میزان پرداختی در سه ماهه امسال معادل 26 درصد کل بودجه کشور است و در واقع انجام این کار بسیار دشوار است.
نوربخش افزود: در خردادماه سال جاری چهار هزار و 200 میلیارد تومان میزان هزینه های پرداختی سازمان تامین اجتماعی بوده است که 650 میلیارد تومان بابت مستمری، 150 میلیارد تومان برای بیمه بیکاری، 720 میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد و 240 میلیاردتومان نیز به مراکز ملکی و مابقی دربخش پشتیبانی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: تامین اجتماعی به عنوان سازمانی بدون نیاز به بودجه کشور و با تجمیع منابعی که توسط مردم پرداخت می شود در شرایط اقتصادی کنونی کشور به عنوان خاکریز اول جنگ تمار عیار اقتصادی است.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: افتخار می کنیم تعهداتمان را در حد وظایف و ماموریت هایمان انجام داده ایم.


طلب تامین اجتماعی از دولت 60 هزار میلیارد تومان 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به میزان طلب این سازمان از دولت نیز اشاره کرد و گفت: از سال 54 تا 84 یعنی مدت 30 سال میزان بدهی از دولت چهار هزار و 200 میلیارد تومان بوده اما از سال 84 تا سال 92 این میزان بدهی به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: دلیل افزایش بدهی دولت طی این هشت سال نسبت به 30 سال، تبدیل تعهدات دولت از سه به 21 درصد بوده یعنی تعهداتی که براساس قوانین مختلف تقبل کرده که باعث شده است این میزان بدهی به 60 هزار میلیارد تومان برسد.

نوربخش ادامه داد: در صورتی که این بدهی پرداخت شود تامین اجتماعی می تواند خدماتش را افزایش دهد و قرار است امسال 15 هزار و 900 میلیارد تومان آن پرداخت شود.

افزایش سرمایه بانک رفاه 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل هلدینگ گردشگری اشاره کرد و افزود : در راستای شفاف سازی سهام این هلدینگ در بورس عرضه خواهد شد .
نوربخش به افزایش سرمایه شستا از 3900 میلیارد تومان به 8000 میلیارد تومان نیز اشاره کرد و خاطر نشان کرد که سرمایه بانک رفاه نیز به4000 میلیارد تومان افزایش یافته است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود