امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
06/12 1393

ایران و جهان- بیمه دی در حالی برای دومین بار، سهامداران را دعوت به برگزاری مجمع عادی می کند که هنوز اطلاعات مالی را به فرابورس نداده است. 

به گزارش ایران و جهان، توقف طولانی نماد معاملاتی بیمه دی، سرمایه کلانی از سهامداران این شرکت را بلوکه کرده و آنها را در استفاده از دارایی اشان محروم ساخته است. درحالی که نماد معاملاتی این شرکت بیش از 8 ماه است که متوقف است، رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی می گوید: تا زمانی که این شرکت اطلاعات را به فرابورس ارائه نکند، نماد معاملاتی آن همچنان متوقف خواهد بود.

نماد معاملاتی بیمه دی از آذرماه سال گذشته به دلیل ابهام در اطلاعات ارائه شده متوقف شده و سهامدارانش را در انتظار بازگشایی نگه داشته است. 

این شرکت با سرمایه 610میلیارد و 723میلیون ریال در بازار اول فرابورس قرار دارد. بیمه دی که سود هر سهم را برای سال مالی 92 مبلغ 57ریال پیش بینی کرده بود در نیمه اول سال گذشته، مبلغ 28ریال سود برای هر سهم ساخت گرچه این گزارش حسابرسی نشد اما آخرین اطلاعی است که از عملکرد مالی بیمه دی، اعلام شده است.

لازم به اشاره است که بیمه دی، برای دومین بار، سهامداران را برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی 92 فراخوانده است. اولین دعوت از سهامداران را این شرکت در تیرماه سال جاری انجام داد اما این مجمع به حدنصاب نرسید و برگزاری آن به وقت دیگری موکول شد. اینبار بیمه دی قرار است که مجمع را در 23شهریورماه جاری برگزار کند. این درحالی است که هنوز اطلاعات مجمع را نیز به فرابورس نداده است.

علی بیگ زاده رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورس به ایران و جهان می گوید: این شرکت باید اطلاعات مجمع را تا پنجشنبه (13شهریور93) بدهد تا بتواند مجمع را برگزار کند. وی ادامه می دهد: طبق آئین نامه افشای اطلاعات این شرکت باید اطلاعات پیش بینی و سه ماهه 93 را هم ارائه کند تا نماد معاملاتی آن باز شود.

اما بیمه دی در حال حاضر به دلیل عدم ارائه اطلاعات مطابق آئین نامه افشای اطلاعات متخلف است. در این خصوص از رئیس اداره نظارت برناشران فرابورسی پرسیدیم. وی می گوید: پرونده این شرکت در کمیته تخلفات است. در شرایطی که بیمه دی، طبق آئین نامه مذکور، اطلاعات را ارائه نکند و این عدم اطلاع رسانی تداوم داشته باشد، فرابورس ناگزیر خواهد بود برای ایجاد امکان معامله، این شرکت را به بازارهای پائین تر منتقل کند.

اما از داخل این شرکت خبر می رسد که در سال جاری پرتفوی جدیدی به شرکت وارد نشده است . این درحالی است که پیش از این بیمه مرکزی بخشی از منایع اتکایی اجباری را به این شرکت بازگردانده بود .
نکته حائذ اهیمت اینکه علی رغم مشکلات مالی شرکت ساخت و ساز در داخل ساختمان مرکزی این شرکت واقع در خیابان میرداماد ادامه دارد و به اذعان کارمندان این شرکت مبالغ میلیونی صرف این ساخت و ساز شده است .

این در حالی است که پیش از این بیمه دی به دلیل مشکلات مالی بخشی از کارمندان خود را تعدیل کرده بود و معلوم نیست در شرایط خاص فعلی به چه دلیلی مدیریت مجموعه اسرار به بهینه سازی فضای داخلی شرکتی دارد که وضعیت مالی مناسبی ندارد .

اما به نظر می رسد که سهامداران اصلی این شرکت نیز از عملکرد مجموعه ناامید هستند چراکه در حالی که بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از سهام داران اصلی بیمه دی است این سازمان بیمه های درمان تکمیلی ،‌ عمر وحادثه ، بیمه ثالث و بدنه ،‌ آتش سوزی و مسئوولیت خود را به بیمه البرز سپرد. بر این اساس با وجود اینکه سرمایه گذاری شاهد 20 درصد سهام بیمه دی را در اختیار دارد این سازمان امور بیمه ای خود را به بیمه البرز سپرده است این در حالی است که شرکت گروه سرمایه گذاری البرز نیز 15 درصد سهام بیمه دی را در اختیار دارد .

هرچند که شرکت سرمایه گذاری صنایع برق و الکترونیک کوثر،شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن کوثر،شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع غذایی نماد کوثر و شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر نیز به عنوان شرکت های متعلق به بنیاد مجموعا 20درصد سهام بیمه دی را دارا می باشند اما به نظر می رسد وضعیت وخیم بیمه دی در روزهای گذشته مانع از آن شده است که سهام دار عمده نیز سبد بیمه ای خود را به این شرکت بسپارد .

بیمه دی در روزهای گذشته در اثر انتخاب نامناسب پرتفوی به عنوان یکی از شرکت هایی که نسبت خسارت بیش از ۳۰۰ درصد را دارد از مشکلاتی رنج میبرد تا جایی که سهام دار عمده اش حاضر نیست قرارداد های بیمه ای خود را با این شرکت منعقد کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود