امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
02/22 1394

ایران و جهان - در سایت این شرکت اثری از معرفی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل وجود ندارد و این در حالی است که به اعتقاد بیمه مرکزی فقط حسين سليمي رئیس هیات مدیره این شرکت و مهران ارژنگ مفرد نائب رئیس هیات مدیره صلاحیتشان به تائید رسیده است .

به گزارش ایران و جهان ، داستان هیات مدیره بیمه حافظ بسیار طولانی است . در جلسه مجمع اول شهریور ماه سال گذشته آقایان حسین سلیمی به نمایندگی از شرکت آروشا پارس کیش،بهزاد هاشمی به نمایندگی از شرکت پترو ماد سبز کیش،محمد تقی ملکی اسکویی به نمایندگی از شرکت پدیده تجارت انشان،سید محسن فاضلیان به نمایندگی از شرکت پرند تجارت پرشیا ،محمد تائبی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری کیان پرتال از اعضای هیات مدیره معرفی شده اند .

در جلسه ای که در اول شهریور سال گذشته برگزار شده مجمع مقرر کرده است که برنامه و بودجه سال 1393 در مدت سه ماه اقدام شود . 
البته در ششم آبان سال گذشته نیز بر اساس فراخوان سهام داران مجمع عمومي عادي بطور فوق العادهصاحبان سهام به دلیل به حد نصاب نرسیدن قانونی نشد .
این شرکت مجددا در تاریخ 26 آذر سال گذشته سهام داران را به مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده فرامی خواند تا در خصوص انتخاب اعضای هیئت‌مدیره تصمیم بگیرد .

سهام داری که مالک نیمی از شرکت است 
در این جلسه سهام دارانی اعم از سرمايه گذاري و تجارت غرب آسيا،موسسه بنيان حقوقي کيان داتستان با مالکیت 0.82درصد سهام ،آروشا پارس کيش با مالکیت 4.76درصد سهام ،سرمايه گذاري کيان پرتال با مالکیت 4.76درصد سهام ،بيمه ايران با مالکیت 9درصد سهام و گروه اقتصاد سابين با مالکیت 55.36درصد سهام در جلسه حاضر بوده اند .

در این جلسه آقایان حسين سليمي، بهزاد هاشمي، سيد محسن فاضليان، محمد تائبي، مهران ارژنگ مفرد، مهدي تبيان و محسن صيقلي به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شده اند هیات مدیره ای که بیمه مرکزی فقط دوتن از ایشان را تائید صلاحیت کرده است و سایر اعضا به نظر بیمه مرکزی تائیدیه صلاحیت ندارند .

اما این شرکت هنوز پیش بینی بودجه سال 1394 و گزارشات خود در خصوص عملکرد 9 و 12 ماهه سال گذشته را به صورت حسابرسی نشده هم هنوز به بورس ارسال نکرده است .

تخلف از قوانین شورای عالی بیمه 
مباحث مربوط به بیمه حافظ به این مورد ختم نمی شود و گروه اقتصاد سابین که بیش از 55 درصد سهام این شرکت را دارا است خود یکی از حلقه های ابهام این شرکت است .اعضای هیات مدیره این گروه اقتصادی را علیرضا علایی رحمانی رئیس هیأت مدیره، علیرضا طلوع کاشف پاکدل مدیرعامل و عضو هیأت مدیره ،مجتبی صمیمی نایب رئیس هیأت مدیره، عبدالمجید کتانی عضو هیأت مدیره ومنوچهر پور محمدی به عنوان عضو هیأت مدیره تشکیل می دهند. در این گروه شرکت های کارگزاری حافظ ،سرمایه گذاری ایران،شرکت توسعه اقتصاد آرین ،لیزینگ پیمان کارآفرین،شرکت تامین منابع مالی سابین،سهم یاسان بهداد،مشاوره سرمایه گذاری هدف حافظ، توسعه رفاه تجارت حافظ،توسعه ابنیه حافظ،ای اف اس کیش و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تشکیل می دهند . نکته حائذ اهمیت اینکه در وب سایت این شرکت نام بیمه حافظ به عنوان زیر مجموعه وجود ندارد .

آئین نامه شماره 40 شورای عالی بیمه در ماده ۴ اذعان دارد که وزارتخانه ها ، مؤسسه هاي دولتي ، مؤسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي و شركتهاي موضوع ماده ۲ ‹‹قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت›› نمي توانند جزء مؤسسين مؤسسه بيمه باشند.
البته در ذیل تبصره ای نیز آمده که وزارتخانه ها ، مؤسسات ، نهادها و شركت هاي موضوع اين ماده در مجموع نمي توانند بيش از ده درصد در مؤسسه بيمه سهم داشته باشند و شركت هاي موضوع تبصره ماده ۴ قانون محاسبات عمومي كشور مشمول حكم اين ماده نمي باشند ولي در هر حال مجموع سهام آنها نبايد بيش از ۲۰ درصد سهام مؤسسه بيمه باشد.

ماده پنج همین آئین نامه اذعان دارد که اشخاص حقوقي كه وزارتخانه ها، شركتهاي دولتي و مؤسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي در آنها بيش از ۲۰ درصد سهم دارند نمی توانند در مجموع بيش از ۲۰ درصد در موسسه بيمه سهم داشته باشند .
در ماده۶ نیز آمده است در اجراي ماده (۳۳) قانون تاسيس ، از نظر اين آيين نامه مجموع اشخاص زير در هر حالت يك شخص محسوب مي شود: الف – شخص حقيقي متقاضي به علاوه اقارب مندرج در ماده مذكور .
ب – اشخاص حقوقي كه شخص حقيقي متقاضي و يا اقارب مندرج در ماده مذكور در آن بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشند.
پ – شخص حقوقي متقاضي به علاوه ساير اشخاص حقوقي كه متقاضي به طور مستقيم يا با واسطه در آنها بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشد.
ت – اشخاص حقوقي كه يك شخص حقيقي يا حقوقي همزمان به طور مستقيم يا با واسطه در آنها بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشد. 

محدوده فعالیت 
بیمه حافظ با مجوزی که به امضای عبدالناصر همتی رسیده است بر اساس«قانون اصلاح قانون چگونگی اداه مناطق آزاد تجاری – صنعتی» مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام و«مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد تجاری»مصوب هیات وزیران اجازه دارد در انواع عملیات بیمه ای مستقیم در رشته های اموال ،مسئولیت و اشخاص و با رعایت قوانین ،مقررات و استثناهای مربوط فعالیت کند. به عبارت دیگر این شرکت تنها مجاز است در مناطق آزاد به فعالیت بپردازد .این در حالی است که فروش بیمه نامه در سرزمین اصلی به صورت مجازی در رشته ثالث و بیمه های سفر داستان این شرکت بیمه ای را بر اساس شنیده های تائید نشده به بیمه مرکزی رسانده است . در پی نماس با سایت ایزی بیمه که فروشنده محصولات این شرکت بود اپراتور عنوان کرد که فروش بیمه نامه فعلا متوقف است .



اطلاعات مندرج در سایت بیمه مرکزی اذعان دارد که این شرکت مدت طولانی است دارای مدیر عامل نیست و باید منتظر بود و دید بیمه حافظ در آینده چه برنامه ای برای اصلاح وضعیت مدیریتی خود که منطبق با استاندارد های بیمه مرکزی باشد دارد ؟
لازم به اشاره است بیمه حافظ در سال گذشته بالغ بر 227 هزارو 917 میلیون ریال حق بیمه تولید کرد و بالغ بر 62 هزارو 69 میلیون ریال خسارت پرداخت کرده است و روند خسارت های پرداختی شرکت با 215.84درصد رشد همراه بوده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود