امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
02/27 1394

مریم کائید - در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای عمومی سندیکای بیمه گران  در خصوص نحوه تایید و لغو صلاحیت حرفه ای کارکنان کلیدی و عملیاتی موسسات بیمه بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش ایران و جهان ، در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای عمومی سندیکای بیمه گران ، مدیر عامل شرکت بیمه نوین و نماینده سندیکا در شورای عالی بیمه توضیحاتی در خصوص پیش نویس آئین نامه “نحوه تایید و لغو صلاحیت حرفه ای کارکنان کلیدی و عملیاتی موسسات بیمه “که در جلسات شورایعالی بیمه در دست بررسی است مطالبی را بیان کرده است که با توجه به اهمیت موضوع پیشنهاد شده است اتخاذ تصمیم در این خصوص در شورای عالی بیمه به تاخیر بیافتد تا نظرات شرکتهای بیمه در سندیکا تجمیع و به بیمه مرکزی ارسال شود.

فریدون صفرخانلو از مدیران با سابقه وکارشناس صنعت بیمه در خصوص پیش نویس" آیین نامه در حال بررسی نحوه تایید ولغو صلاحیت حرفه ای مدیران وکارکنان صنعت بیمه کشور" گفت : بروز مشكلات مالی وعملکردی د‌‌‌‌ر یک شرکت بيمه باعث شد‌‌‌‌ه است تا جامعه و بيمه‌گذارانی كه ازاين شركت سهامی عام اقد‌‌‌‌ام به خريد‌‌‌‌ خد‌‌‌‌مات بيمه‌ای كرد‌‌‌‌ه‌بود‌‌‌‌ند‌‌‌‌ با مشکلاتی مواجه شوند که اثرات سوء آن يعنی كاهش اعتماد‌‌‌‌ خريد‌‌‌‌اران خد‌‌‌‌مات بيمه‌ای از صنعت بيمه كشورمان هنوز باقی است . 

وی اضافه کرد :در حال وضعیت وعملکرد مالی صنعت بيمه‌ نیز چندان خوب نيست وبسياری از سهام داران شركت‌های بيمه که در آن سرمایه گذاری کرده اند،از اوضاع‌ و احوال شرکت بیمه ای كه در آن سرمایه گذاری کرده اند رضايت چندانی ندارند و شايد در مجامع عمومی سالیانه شرکت های خود حرف‌های زيادی برای گفتن داشته باشند، زيرا با چالش‌هایی مانند سود كم و ضریب خسارت بالا مواجه هستند، برخی از شرکت های بیمه با تقبل ريسك‌های بالاو غيراکچوئری فقط سهمی از بازاررا به دست آورده اند ولی سود ‌‌‌‌ده نخواهند بود .

صفرخانلو در ادامه اذعان کرد که لذا این سؤال مطرح است كه آيا صرفا افزایش پرتفوی وآن هم در دو رشته ثالث و درمان ویا افزایش سرمایه برخی از شرکت های بیمه توانسته است تغییری در روند صنعت بیمه وبدون در نظر نگرفتن خواسته بازار وبیمه گذاران را پاسخگو باشد؟که مسلما بعيد به نظر می‌رسد به اين سؤال به توان پاسخ مثبت داد زیرا که بايد باور کرد كه درحال حاظر صنعت بيمه‌ کشورازکمبود مدیریت حرفه ای وکارشناسی برخوردار است.
وی در خصوص راهکار های ان معضلات نیز اضافه کرد که عملا فقط وفقط يك راه چاره برای اصلاح اين صنعت و شرکت های بیمه وجود دارد و آن اينكه مديران ارشد صنعت بيمه كشورباید با دقت بيشتروکارشناسی تایید وانتخاب وانتصاب شوند.

صفرخانلو با بیان اینکه واقعيت اين روزهای صنعت بيمه اين است که ديگر بازار بيمه بازار امن و سود‌ده نيست،ادامه داد : زیرا که برخی از مدیران ارشد آن تخصص و تجربه کافی را برای تصدی این صنعت کاملا تخصصی را نداشته وندارند و به دلیل عدم آشنایی با بازار بكر و دست‌نخورده كشور وفقدان تبحر درارائه ومعرفی محصولات جديد و با ارائه نرخ‌های غيركارشناسانه و با ريسك های بالاوفقط جهت خود نمایی و گرفتن سهم رقبا از بازارهای فعلی مبارزه کرده ومی‌كنند؛ وبا افزایش کاذب پرتفوی غیر اصولی وپایه ای این معضل را هر روز سخت‌تر‌ و سخت‌تر می کنند.

این کارشناس بیمه در ادامه با بیان اینکه عدم پرداخت به موقع خسارت های جاری وخسارت های معوق ونگرفتن ذخایر فنی مناسب وداشتن ضرايب خسارت بالای برخی از رشته های بیمه ای از جمله رشته های ثالث ودرمان وعدم ارائه صورت های مالی شفاف ، آفت صنعت بيمه کشور شده است وباعث خواهد شد يك يا چند شركت‌‌ بيمه در آينده به دليل عدم توانايی در پرداخت خسارت‌هایی كه خود عامل آن بوده‌اند، ديگر نتوانند به رقابت ادامه دهند و از گردونه رقابت خارج شوند این نکته را متذکر شد که این قبیل تصمیمات مدیریتی وعدم توانایی مالی برخی از شرکت های بیمه در پرداخت به موقع خسارت به كل صنعت بيمه آسيب خواهد زد و باعث بی‌اعتمادی مردم وبیمه گذاران به صنعت بيمه کشور خواهد شد.

وی در تکمیل سهنان این بخش گفت که صنعت بيمه کشور در صورتی می‌تواند جايگاهی امن برای سرمايه‌گذاری و ارائه پوشش مناسب بیمه ای باشد که مديران ارشد این شركت‌های بيمه حرفه‌ای وآشنا به صنعت بيمه ومحصولات جديد بيمه‌ای وشبکه فروش باشند و به صورت مقطعی در این شرکت ها ی بیمه تصدی مدیریت را بر عهده نداشته باشند ودر شرکت های بیمه اصول حاکمیت شرکتی ودر نظر گرفتن منافع سهامداران وبیمه گذاران به درستی وبا هم تبیین شود.

صفرخانلو در خصوص نقش نظارتی بیمه مرکزی در این بخش اضافه کرد که بيمه مركزي به عنوان متولی اصلی فعاليت‌های بيمه‌های بازرگانی كشور بايد ضمن رعایت مصوبات شورای عالی بیمه بالاخص ماده 11 آیین نامه شماره 40 وتبصره های آن و با ارائه چارچوب مدون ومشخص از ورود وانتصاب افراد فاقد صلاحیت وتجربه در صنعت بیمه کشورممانعت کند.

به گفته وی اين نهاد عالی بيمه‌ای بایستی علاوه بر نقش نظارتی و قانونی نقش راهبردی و حمايتی خود راپررنگ تر کند زیرا که عملکرد این قبیل مدیران فاقد تخصص وتجربه ثابت کرده است ابتدا گریبان بیمه مرکزی را خواهد گرفت.
صفرخانلو با بیان این مطلب که بیمه مرکزی نبایستی اجازه دهد بر خلاف مصوبات شورای عالی بیمه ودور زدن قوانین ،چند شرکت و..... به صورت توافقی به هم بپیوند‌‌‌‌ند‌‌‌‌ و شرکت بیمه تاسیس کنند به طوری که بتوانند در قالب یک شرکت بیمه پول‌های مرد‌‌‌‌م را به عنوان حق بیمه جمع کنند‌‌‌‌ ونهایتا به خود‌‌‌‌شان و شرکت‌های زیرمجموعه وام وتسهیلات ‌د‌‌‌‌هند‌‌‌‌ و با انتصات افراد خود به عنوان هئیت مدیره یا مدیر عامل وبا عدم پرداخت خسارت و این قبیل فعالیت‌ها ، هدف ونقش مورد‌‌‌‌ انتظار و حقیقی که باید صنعت بیمه وشرکت بیمه باید د‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌ را ایفا نکنند گفت : لذا با توجه به موارد ذكر شده فوق و موارد ديگر كه در حال حاظر نتوان به آنها اشاره كرد، تهیه وتدوین این آیین نامه وانتصاب مدیران با تجربه وبا تخصص بتواند باعث رشد و ارتقای صنعت بيمه در كشور و افزايش ضريب نفوذ آن در قشرهای گوناگون جامعه گردد وعلاوه بر حفظ و ارتقای فرهنگ بيمه‌ای كشور، صنعت بيمه را به محيطی امن برای اخذ پوشش های بیمه ای وسرمايه‌گذاری و كارآفرينی مبدل کند .

به گفته وی در غير اين صورت با انتصاب مدیران غیر حرفه ای و با لابی کردن ودر نظر گرفتن خواسته سهامداران عمده ویا با افزایش سرمایه وآن هم ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های ثابت نمی توان آينده روشنی را برای صنعت بیمه کشورمتصور شد که نهایتا باعث كاهش اعتماد مردم به صنعت بیمه خواهد شد.

صفرخانلو افزود: برخی از شرکت های بیمه‌های خصوصی متاسفانه د‌‌‌‌ر سال‌های اخیر به سمت شخصی شد‌‌‌‌ن پیش رفته اند‌‌‌‌ و د‌‌‌ر نتيجه در این شرکت ها ی بیمه رقابت سالم و ایجاد‌‌‌‌ کارایی د‌‌‌‌ر مد‌‌‌‌یریت از اهمیت لازم بر خوردار نیست.

به عقيد‌‌‌‌ه اين كارشناس بايد‌‌‌‌ با استفاد‌‌‌‌ه از تمام توان و ظرفيت‌ها آیین نامه ای را تدوین كرد که مدیران برگزیده وتایید صلاحیت شده بتوانند صنعت بيمه را از شرايط كنونی خارج نمایند و با تخصص خود باعث از بین بردن زمينه هرگونه فساد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر اين صنعت‌‌‌‌ را فراهم نمایند ‌‌‌‌و همان‌طور كه از صنعت بيمه انتظار د‌‌‌‌اريم اين صنعت تضمينی برای سرمايه گذاری باشد‌‌‌‌ .

وی در پایان اذعان کرد: اگر اين صنعت بخواهد ‌‌‌به جايگاه واقعی وشایسته خود‌‌‌‌ وارد‌‌‌‌ شود‌‌‌‌ و ايفای نقش نمايد‌‌‌‌ انتصاب مدیران حرفه ای كمك خواهد‌‌‌ كرد‌‌‌ زیرا که انتخاب مدیران واجد شرائط در صنعت بیمه باعث شد‌‌‌‌ه تا تخلفات کاهش و افزایش کارایی و بهره وری را شاهد‌‌‌‌ باشیم و مشکلاتی را برای بیمه گذاران ایجاد‌‌‌ نشود‌.زیرا د‌‌‌‌ر صنعت بيمه اولين و مهم‌ترين نكته اعتماد‌‌‌‌ خريد‌‌‌‌اران خد‌‌‌‌مات است بنابراين اگر اين اعتماد‌‌‌‌ از بين برود‌‌‌‌ شاهد‌‌‌‌ زوال این صنعت خواهیم بود.
به گفته این کارشناس ظرفيت‌ بالای صنعت بیمه کشور به منظور توسعه همه جانبه آن و برطرف نمودن نيازهای اساسی جامعه وبیمه گذاران در گرو انتخاب مدیران با تجربه وتخصص وتعهد است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود