امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
03/15 1394

ایران و جهان - این شرکت آئین نامه شورای عالی بیمه در خصوص حد نصاب اعضای موظف هیات مدیره را رعایت نکرده است .
به گزارش پایگاه خبری ایران و جهان، بیمه البرز به عنوان یکی از شرکت های خصوصی بیمه ای اخیرا اعلام کرده که سهم دولت در این شرکت از 19.89درصد در سال 1392 به 17.89درصد در سال گذشته رسیده است و به این ترتیب سهم دولت در این شرکت کاهش پیدا کرده است و سهام واگذار شده به گروه توسعه مالی مهر آیندگان منتقل شده و این شرکت با 18.61 درصد سهام دومین سهام دار بزرگ این شرکت بیمه ای است . نکته حائذ اهمیت در خصوص بیمه البرز به عنوان شرکتی خصوصی اینکه همچنان سیدرسول تاجدار به عنوان نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی نائب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت است و ماموریت تاجدار از بیمه ایران در این شرکت همچنان ادامه دارد . این نکته در خصوص شرکت های دانا و آسیا نیز صادق است .

اما وضعیت سهام داری و ترکیب هیات مدیره بیمه البرز به همین جا ختم نمی شود و در حالی که آئین نامه 40.6 شورای عالی بیمه در تبصره 5 اذعان دارد که تعداد اعضاي هيئت مديره بايد حداقل پنج نفر بعلاوه دو نفر علي‌البدل باشد و همواره حداقل سه پنجم اعضاي اصلي موظف باشند،اما در ترکیب این شرکت محمدرضا تقوائي (رئیس هیات مدیره)به عنوان نماینده شركت گروه مالي ملت و سيدرسول تاجدار(نايب رئيس هيات مديره و مدير عامل) به عنوان نماینده وزارت امور اقتصادي و دارائي موظف در هیات مدیره هستند و كاوس رئيسي به عنوان نماینده شركت سرمايه گذاري صبا تأمين،رضا كاظمي تكليمي به عنوان نماینده موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير و سيدكمال سيد علي به عنوان نماینده شركت مديريت سرمايه گذاري ملي ايران اعضای غیر موظف را تشکیل می دهند و کاملا مشهود است که این آئین نامه در خصوص این شرکت رعایت نشده است و حتی حسابرس شرکت نیز به این مورد اشاره ای نکرده است .

اعضا هیات مدیره این شرکت مطابق مجمع عادی به طور فوق العاده 92 برای 2 سال به شرح جدول زیر هستند:  این جدول هنوز هم نشان می دهد که دولت دارای سهم قابل توجهی در بین سهام داران است و همچنان تاثیرگذار ترین سهام دار در انتخاب مدیرعامل این شرکت محسوب می شود .هرچند که بیمه البرز به لحاظ ساختاری خصوصی معرفی می شود .

اما بررسی های دقیقتر این شرکت نشان می دهد که ظاهرا یکی از بزرگترین شرکت های بخش خصوصی در پایان سال 92 مشکل نقدینگی داشته تا جایی که مبلغ 45 میلیارد ریال با نرخ سود 22 درصد و قالب مشارکت مدنی از بانک سپه تسهیلات دریافت کرده تا پرداخت های ضروری خود را در اواخر سال بپردازد که البته این مبلغ در اردیبهشت سال گذشته تسویه شده است . 
آمارهای رسمی اذعان دارد که بیمه البرز بالغ بر 5 هزارو 113 میلیارد و59 میلیون ریال از بیمه گذاران و نمایندگان طلب دارد اما ذخیره ای بابت این طلب در حساب ها منظور نکرده است .این طلب در سال گذشته بالغ بر 2 هزارو913 میلیارد و865 میلیون ریال بوده است و این نکته یکی از موارد حائذ اهمیت در بررسی های مالی این شرکت است .

شرکت بیمه البرز در پیش بینی های اولیه، در نظر داشت که مبلغ 108ریال سود به هر سهم اختصاص دهد که پس از تعدیل این رقم را به 141 ریال رساند و در پایان سال مالی 93 مبلغ 142 ریال سود برای هر سهم کنار گذاشت.
بیمه البرز که با سرمایه 3هزار و 600 میلیارد ریالی که از محل تجدید ارزیابی دارایی ها حاصل شده هنوز هم از برنامه زمان بندی بیمه مرکزی برای سرمایه شرکت های بیمه انحراف دارد ، مبلغ 14هزار و 371 میلیارد و 738 میلیون ریال حق بیمه صادر کرد که با کسر 3هزار و 42 میلیارد و 348 میلیون ریال ذخایر حق بیمه مبلغ 11 هزار و 329 میلیارد و 390 میلیون ریال درآمد حق بیمه داشت.

بیمه البرز در 93 مبلغ یک هزار و 30 میلیارد و 568 میلیون ریال هزینه اداری عمومی داشت. این شرکت از فعالیت های بیمه ای در این سال مبلغ 479 میلیارد و 607 میلیون ریال سود به دست آورد. 

نگاهی به وضعیت سرمایه گذاری های شرکت 3هزار و 600 میلیارد ریالی این شرکت نشان داد که البرزی ها در سال 93 مبلغ 4هزار و 783 میلیارد و 730 میلیون ریال سرمایه گذاری داشت که از این میزان مبلغ 2هزار و 698میلیارد و 658 میلیون ریال را به سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی و 106میلیارد و 856 میلیون ریال را به سرمایه گذاری در سهام شرکت های غیربورسی اختصاص داد.

اما باید دید که این بیمه ای از سرمایه گذاری ها چقدر سود به دست آورده است، بررسی این سرمایه گذاری ها نشان می دهد که بیمه البرز از سرمایه گذاری درسهام شرکتها مبلغ 384 میلیارد و 522 میلیون ریال سود نقدی به دست آورد. همچنین از خرید و فروش سهام نیز مبلغ 169 میلیارد و 366 میلیون ریال کسب سود کرد. این شرکت در مجموع مبلغ 869میلیارد و 8 میلیون ریال، درآمد حاصل از سرمایه گذاری در 93 داشت.

نکته دیگر اینکه شرکت در سرمایه گذاری در بخش سریع المعامله در سهام شرکت های بورسی در سال گذشته مبلغ 2 هزارو637 میلیارد و427 میلیون ریال سرمایه گذاری داشته ارزش این سهام در زمان ارائه گزارش های مالی بالغ بر 2 هزارو497 میلیارد و 37 میلیون ریال بوده و سرمایه گذاری های شرکت بالغ بر 140میلیاردو 390 میلیون ریال کاهش پیدا کرده است . همچنین بیمه البرز مفاد ماده 2 آيين نامه شماره 60 مصوب شوراي عالي بيمه در خصوص حداقل سرمايه گذاري در سپرده هاي بانکي و اوراق مشارکت رعايت نکرده است و بالغ بر 615 میلیارد و 155 میلیون ریال در این بخش سرمایه گذاری دارد.

بیمه البرز آخرین افزایش سرمایه را در 92 انجام داد و سرمایه 600 میلیارد ریالی را به 3هزار و 600 میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ثابت رساند.
تغییرات سرمایه شرکت از ابتدای تاسیس تا آخرین تغییرات به شرح جدول است: 
البته در خصوص این شرکت ذکر این نکته ضروری است که مفاد ماده يک قانون بيمه مصوب سال 1316در خصوص بيمه اموال و داراييهاي شرکت رعايت نگرديده و اموال و داراييها، توسط خود شرکت مورد گزارش بيمه شده است.
بیمه البرز تا پایان سال گذشته بالغ بر 157 میلیارد و 788 میلیون ریال تعهد به بیمه مرکزی و بیش از 64 میلیارد ریال بدهی به وزارت بهداشت دارد .
این شرکت بیمه ای که 7 درصد سهام شرکت بیمه اتکایی امین،30درصد سهام امید کیش و 4درصد بیمه اتکایی ایرانیان را خریده است، بالغ بر 34میلیارد ریال بابت سود سهام به دولت بدهی دارد.
بیمه البرز در لابه لای اطلاعاتی مالی خود اذعان دارد که مبلغ 3 هزارو790 میلیارد و875 میلیون ریال ذخیره خسارت معوق در سال گذشته دارد که این رقم در سال مالی 92 بالغ بر 2 هزارو255 میلیارد و 43 میلیون ریال بوده است . این در حالی است که در سال گذشته فقط مبلغ 942 میلیاردو195 میلیون ریال ازسهم ذخیره اتکایی شده است و مابقی سهم نگهداری خود شرکت است.بنابراین ذخیره خسارت های معوق شرکت در سال گذشته بالغ بریک هزارو 535 میلیارد ریال افزایش دارد .این در حالی است که شرکت در بخش های مختلف سرمایه گذاری اعم از سود سهام و سپرده های بانکی سود نشان داده است. به عبارت دیگر ممکن است سود تعریف شده در این بخش از محل سرمایه گذاری ذخیره خسارات معوق به دست آمده باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود