امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
07/28 1394

ایران و جهان - در فصل گذشته اکثر شرکت های بیمه نتایج عملکرد سالانه خود را در قالب برگزاری مجمع به سهام داران ارائه کردند اما نکته حائذ اهمیت اینکه چهار غول بزرگ بیمه ای کشور رویهم رفته 65 ریال سود به ازای هر سهم تخصیص داده اند. در ادامه جزئیات بیشتر را بخوانید .

به گزارش ایران و جهان ، فصل مجامع شرکتهای بیمه در حالی به پایان رسید که عملکرد سه شرکت خصولتی در بازار بیمه کشور رکورد جالب و تازه ای را به ثبت رسانده است . عملکرد مدیران دولتی نشان می دهد که علی رغم سهم قابل تامل این شرکت ها در بازار بیمه کشور غول های بیمه ای ایرانی از شرکت های بیمه کوچک و نوپای بازار بیمه کشور جا مانده و عقب ترند .
نکته حائذ اهمیت دیگر واگذاری سهام دولت در این شرکت ها است . پس از اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی شرکت های بیمه دولتی قرار بودبه مرور باقی مانده سهام دولت در شرکت های واگذار شده نیزبه بخش خصوصی واگذار شود ولی نگاهی اجمالی به سهام این سه شرکت نشان می دهد که دولت هنوز بر بخش قابل توجهی از بازار بیمه کشور سیطره دارد .
بگذریم از اینکه تقریبا بخش قابل توجهی از شورای عالی بیمه را نیز دولتی ها تشکیل می دهند اما بحث نهاد ناظر وشریک اتکایی اجباری کاملا دولتی بیمه مرکزی ج.ا.ا بخش دیگری از بازار را تشکیل می دهد و خلاصه با احتساب سهم بیمه ایران ناگفته پیداست که هنوز دولت حاکم بر صنعت بیمه کشور است وبزرگترین رقیب بخش خصوصی به شمار می رود .
علاوه بر این مدیریت این شرکت های واگذار شده در اختیار دولت است و تفکر دولتی در شرکت ها حکمفرماست .
اما نگاهی به عملکرد این شرکت های خصولتی خالی اط لطف نیست . بررسی های خبرنگار ما از مجامع شرکت های بیمه دانا ،البرز و آسیا نشان می دهد که این سه شرکت به ترتیب 9 ریال،46 ریال و 10ریال سود به ازای هر سهم تخصیص داده اند . به عبارت دیگر در مجموع سه شرکت بزرگ بیمه خصولتی کشور بعلاوه بیمه دولتی بیمه ایران که دارای زیان انباشته نیز هست و حدودا 65درصد حق بیمه تولیدی بازار کشور را در اختیار دارند، جمعا به اندازه سهم بازار خود یعنی فقط مجموعا 65 ریال سود به ازای هر سهم به سهام داران خود تخصیص داده اند .
در ادامه به اختصار وبه تفکیک وضعیت این شرکت ها خواهد آمد:

بیمه دانا 
بیمه دانا در سال 1393 بالغ بر14992میلیارد ريال حق بیمه تولید کرده است و بالغ بر 7.3 درصد بازار کشور را در اختیار داشته است . سرمایه شرکت یک هزارو 20 میلیارد و 373 میلیون ریال است و شرکت در سال گذشته فقط 9 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرده است .
بیمه دانا که در شفاف سازی مالی ضعیف عمل می کند هنوز گزارشات سه ماهه خود را به بورس ارسال نکرده است .
بیژن صادق پس از انتخابات ریاست جمهور از بیمه کوثر و به عنوان نماینده سهام عدالت استان خراسان رضوی مدیرعامل این شرکت شده است. 
بیشترین سهام داران بیمه دانا را شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت اصفهان و کردستان و خراسان رضوی با 55 درصد ،شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با 20درصد ،صندوق بازنشستگی کشوری با 6.87درصد ،شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا با 2.71درصد ،صندوق ذخیره فرهنگیان با 0.88درصد ،شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا با 2.71درصد و صندوق بازنشستگی بانک ها با 1.16درصد تشکیل داده اند و البته سایر سهام داران 13.38درصد سهام بیمه دانا را در اختیار دارند .
البته این نکته قابل ذکر است سهام عدالتی ها دارای سه کرسی در هیات مدیره هستند .

بیمه آسیا 
دومین شرکت بیمه ای است که در سال گذشته بالغ بر 21136 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرده است و 10.3درصد بازار بیمه کشور را در اختیار داشته است . این شرکت به ازای هر سهم 10 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرده است .سرمایه شرکت 2 هزارو 300 میلیارد ریال است .لازم به اشاره است که ابراهیم کاردگر از بیمه دانا و به نمایندگی از دولت مدیرعامل این شرکت شده است .
در بیمه آسیا شرکت پویا فراز کیش با 19.60درصد، دولت جمهوری اسلامی ایران 19.52درصد،شرکت سرمایه گذاری ای اف جی اچ کیش با 18.94درصد،شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت با 16.90درصد،موسسه صندوق بازنشستگی،وظیفه و از کارافتادگی و پس انداز کارکنان بانک ها با 10.18درصد،شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با 6.63درصد،شرکت پرشیا جاوید پویا با 2درصد و سایر سهام داران با 6.24درصد سهام دار شرکت اند . 

بیمه البرز
بیمه البرز نیز در سال 1393 مبلغ 14080 میلیارد ریال حق بیمه تولیدکرده است و سرمایه این شرکت که ناشی و حاصل از تجدید ارزیابی دارایی است 3 هزارو 600 میلیارد ریال است 
این شرکت نیز 46 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرده است . بنابر آخرین گزارشات بیمه مرکزی سهم بازار این شرکت در سال 1393 حدود 7.37درصدبوده است . در این شرکت سید رسول تاجدارکارمند مامور از شرکت بیمه ایران و به نمایندگی از وزارت اقتصاد (دولت) مدیرعامل است.
شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت با 20درصد ،شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان با 18.61درصد، دولت جمهوری اسلامی با 17.89درصد ،شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با 15.85درصد،موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر با 13.2درصد،شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا با 4.92درصد ،سازمان خصوصی سازی با 1.4ا و شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی از جمله سهام داران عمده شرکت هستند که برخی از آنها در هیات مدیره دارای کرسی اند . 
نکته جالب این که علاوه بر سهام دولت ،سهامداران عمده دیگر این سه شرکت بیمه را شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت ، سرمایه گذاری توسعه معین ملت ، سرمایه گذاری صبا تامین ، آتیه صبا ، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر، صندوق بازنشستگی بانک ها و..... تشکیل می دهند.! و این شرکت ها در هیات مدیره دارای کرسی اند .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود