امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
04/15 1394

ایران و جهان - این شرکت با حدود پنج سال فعالیت رسمی بیمه گری از جمله شرکت های بیمه جوان است که در سال 13899 در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و با پروانه بیمه مرکزی در همین سال به صورت شرکت سهامی عام فعالیت خود را آغاز کرده است . سرمایه بیمه کوثر در حال حاضر 400 میلیارد ریال متشکل از 400 میلیون سهم با نام است که توسط سهام داران پرداخت شده است .

به گزارش ایران و جهان، برخی دلیل رشد سریع این شرکت را خود بیمه گری یا کپتیو عنوان می کنند چراکه صندوق بیمه عمر پرسنل آجا 15 درصد ،صندوق بیمه عمر پرسنل سپاه 15درصد،صندوق بیمه عمر پرسنل ناجا 15 درصد،شرکت صنایع معدنی شهاب سنگ 6درصد،شرکت سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان 10درصد،موسسه قرض الحسنه توانمند سازی بازنشستگان نیروهای مسلح 20درصد،موسسه فرهنگی خدماتی ثامن 14 درصد و اشخاص حقیقی 5درصد سهام این شرکت را دارا هستند. این شرکت بیمه ای براساس برنامه ابلاغی بیمه مرکزی قرار بود سرمایه خود را تا پایان سال 1393 به 140 میلیارد تومان برساند که در سال 1394تحقق یافته است.
صورت های مالی سال 1393 این شرکت نشان می دهد که ششمین بیمه کشور در پایان سال گذشته بالغ بر 378 میلیارد و 238 میلیون تومان مطالبات از نمایندگان و کارگزاران دارد که حدود 53 درصد ازحق بیمه صادره سال 1393 را تشکیل می دهد.عمده اشخاص بدهکار به شرح زیر است وشرکت اذعان داشته که این مطالبات در اثر فروش قسطی بیمه نامه طی 10 قسط به بیمه گذاران حاصل شده است:ارقام به ریال این شرکت بابت اسناد وحساب های پرداختنی بالغ بر 114 میلیارد و 723 میلیون تومان بدهی دارد و همچنین مبلغ 21 میلیارد و 705 میلیون و 909 هزار تومان نیز بدهی به بیمه گران اتکایی دارد که فقط 21 میلیارد و 164 میلیون تومان آن مربوط به بدهی به بیمه مرکزی علاوه بر 120میلیارد بابت چهار فقره چک صادره مدت دار به بیمه مرکزی است .

البته در عملکرد مدیریتی این شرکت بدهی های دیگری هم وجود دارد که بیش از 6 میلیارد تومان از این بدهی به صندوق خسارت های بدنی و بیش از 22 میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت عنوان شده است.
این شرکت بیش از146 میلیارد تومان ذخیره خسارت معوق دارد ورشته درمان از رشته های زیان ده این شرکت است تا جایی که بالغ بر4 میلیارد و 981 میلیون تومان نیز این رشته با زیان روبه رو بود است .رشته باربری دیگر رشته زیان ده این شرکت است که بیمه کوثر بیش از 4 میلیارد تومان در این بخش زیان کرده است حوادث نیزاز دیگر رشته های زیان ده این شرکت است ولی بیمه کوثربا توجه به ترکیب بیش از پنجاه درصدی از محل بیمه ثالث بیش از 8 میلیارد تومان سود نشان داده است .

به موجب بند 11 گزارش حسابرس وبازرس قانونی شرکت موارد زیر رعایت نشده است،که نکته جالب عدم پرداخت وجوه سهم نیروی انتظامی درپایان هرهفته به حساب خزانه کل کشور است.
از جمله مفاد قانونی رعایت نشده شرکت بند ب ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر واریز 10 درصد حق بیمه های شخص ثالث سرنشین و مازاد به حساب درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی همزمان با صدور هر بیمه نامه به حساب خزانه کل کشور ، مفاد بند ه تبصره قانون بودجه سال 1393 کل کشور مبنی بر واریز وجوه سهم نیروی انتظامی در پایان هر هفته به حساب خزانه کل کشورو مفاد ماده 2 آئین نامه منابع درآمد صندوق خسارت های بدنی موضوع ماده 11 قانون بیمه اجباری در مورد پرداخت 5 درصد سهم صندوق ظرف مهلت مقرر است .البته مفاد ماده 4 آئین نامه 76 شورای عالی بیمه در خصوص تسویه بدهی به بیمه مرکزی ظرف 30 روز نیز رعایت نشده است .

البته مفاد ماده 2 آیئین نامه اجرایی ماده 27 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقیله موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث در خصوص واریز 20 درصد سود عملیاتی رشته ثالث ظرف مهلت مقرر و ماده 11 آئین نامه 60 در خصوص تخصیص حداکثر 30درصد منابع سرمایه گذری ابتدای دوره به استثنای ذخایر ریاضی سهم نگهداری به دارایی ثابت از جمله دیگر این موارد است .
بیمه کوثراز محل خرید سهام شرکت های بورسی با بهای تمام شده وبه ارزش سرمایه گذاری 23 میلیارد تومان با کاهش حدود سی درصدی با حدود هفت میلیارد تومان کاهش ارزش سهام درپایان سال گذشته مواجه شده است 
ونکته آخر این که این شرکت که عنوان سهامی عام را یدک می کشد سهامش تاکنون در بورس عرضه نشده است و از ابتدای فعالیت با پرتفوی حاصل از همین مجموعه سهام داران وبه نوعی با خود بیمه گری رتبه خود را در بین شرکت های بیمه ارتقا داده است.
این شرکت بنابر اطلاعات مندرج در سایت بیمه مرکزی مدت ها است که معاون فنی نیز ندارد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود