امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
09/2 1394

ایران و جهان - بیمه سامان در کمتر از چهار ماه آینده بر اساس الزامات بیمه مرکزی باید سرمایه خود را به 166 میلیارد تومان برساند،این در حالی است که بر اساس برنامه فعلی افزایش سرمایه 60 میلیارد تومانی را در دست اقدام دارد و باید منتظر ماند و دید محدودیت هایی که معاون نظارت بیمه مرکزی پیش از این عنوان کرده بود در این شرکت اجرایی می شود ؟!

بیمه سامان تصمیم گرفته است سرمایه اش را از 40 میلیارد تومان در دو مرحله افزایش به 100 میلیارد تومان برساند .
بر این اساس در مرحله اول از محل مطالبات و آورده نقدی و اندوخته سرمایه شرکت 21 میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش خواهد یافت که این افزایش 55درصدی نسبت به سرمایه فعلی قطعی است . در مرحله دوم سرمایه شرکت از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی 38 میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش خواهد داشت که این افزایش سرمایه 96 درصدی در اختیار هیات مدیره قرار گرفته است و زمان آن معلوم نیست .

لازم به اشاره است که شرکت های شيشه همدان با 1.71 درصد سهام ،موسسه صندوق بازنشستگي شرکت ملي صنايع مس ايران با 3.46 درصد سهام ،موسسه صندوق حمايت و بازنشستگي کارکنان فولاد و الین شیمی هرکدام با 3.5 درصد سهام ،سرمايه گذاري مس سرچشمه با 3.55 درصد سهام ،ايران و غرب با 4.39 درصد سهام،بازرگاني هزار کرمان با 7درصد سهام ،توسعه سرمايه گذاري سامان با 7.03 درصد سهام ،بانک سامان با 14.84 درصد سهام و به اتفاق آراء 34درصدی سایر سهام داران چنین تصمیمی را اتخاذ کرده اند. 

اما بر اساس الزامان بیمه مرکزی این شرکت طبق برنامه زمان بندی باید سرمایه خود را تا پایان سال جاری به 166 میلیارد تومان برساند .این در حالی است که شرکت در دومرحله افزایش سرمایه 60 میلیارد تومانی را به تصویب رسانده که با جمع سرمایه فعلی به 100 میلیارد تومان می رسد .
بیمه سامان در حالی نسبت به افزایش سرمایه اقدام می کند که الزامات هیات وزیران در خصوص افزایش سرمایه از سوی بیمه مرکزی به شرکت های بیمه ابلاغ شده بود .
معاون نظارت بیمه مرکزی در گفت و گو با ایران و جهان پیش از این اذعان داشت که بیمه مرکزی اقدامات سخت گیرانه ای را برای شرکت هایی که تا پایان سال نتوانند الزامات افزایش سرمایه را رعایت کنند خواهد داشت . از جمله مواردی که وی در این جلسه بدان اشاره کرد ادغام شرکت ها یا محدودیت فعالیت بر اساس توان سرمایه ای در یک یا دو رشته ای خاص بود . بایدمنتظر ماند و دید مدیرعامل جوان و جدید بیمه سامان برای جلوگیری از اجرای چنین مواردی در بیمه سامان چه برنامه هایی را در چهار ماه آینده اجرا خواهد کرد . 
مدیرعامل پیشین این شرکت در حالی بیمه سامان را تحویل داد که پیش از این نیز الزامات افزایش سرمایه شرکت ها بیمه مطرح بود و و تنها سرمایه را به 40 میلیارد تومان در سال 1391 رساند .

موضوع افزایش سرمایه شرکت های بیمه به سال ۱۳۹۱ باز می گردد زمانی که اول مردادهمین سال هیات وزیران بنابه پیشنهاد رئیس کل وقت بیمه مرکزی و تائیدیه وزارت اقتصادموضوع افزایش سرمایه بیمه های دولتی را در دستور کار قرار داد و به استناد بند (۳) ماده واحده قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی – مصوب ۱۳۸۰ – تصویب کرد که حداقل سرمایه موسسات بیمه موضوع ماده (۳۶) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری – مصوب ۱۳۵۰ – برای موسسات بیمه غیردولتی تغییر کند به گونه ای که حداقل سرمایه پایه برای تاسیس موسسه بیمه مستقیم مبلغ یکهزار میلیارد ریال و برای صدور پروانه فعالیت بیمه ای در هر یک از گروه رشته های بیمه ای ،مبالغ زیر به حداقل سرمایه پایه اضافه شود . البته هیات وزیران حداقل سرمایه پایه برای تاسیس موسسه بیمه اتکایی را نیز مبلغ چهارهزار میلیارد ریال تعیین کرد.
نکته حائذ اهمیت بند ب این تصویب نامه است که بنابر مفاد این بند موسسات بیمه ای که قبلا تاسیس شده اند موظفند ظرف چهارسال حداقل سرمایه خود را با این تصویب نامه منطبق کنند مشروط به اینکه میزان این افزایش سرمایه در هر سال حداقل پانزده درصد و براساس برنامه زمانبندی مورد تایید شورای عالی بیمه باشد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود