امروز: جمعه، 21 اردیبهشت 1403
05/31 1394

ایران و جهان - بیمه نوین در سال گذشته سرمایه گذاری هایی را در شرکت های  بورسی داشته که آمار و ارقام نشان می دهد این سرمایه گذاری ها اثرات مستقیمی در سود شرکت داشته است . 

به گزارش ایران و جهان، بیمه نوین که به تازگی حسین کریم خان زند را به عنوان مدیر عامل جدید جایگزین غلامی مدیر عامل )خارج از هئیت مدیره) معرفی کرده است از شورای عالی بیمه اخطار گرفته و بایستی سرمایه خود به 250 میلیارد تومان برساند .

به هر حال مدیریت بیمه نوین که با ترکیب سهام داری بانک اقتصاد نوین (19.9درصد) شرکت سرمایه گذاری سامانه استراتوس (7درصد)،شرکت توسعه صنایع بهشهر(6.36درصد)گروه توسعه مالی مهرآیندگان (6.07درصد)،شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (5.32درصد)،شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی(4.14درصد)،شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران (3.79)درصد،شرکت ساختمانی گروه صنایع بهشهر ایران (3.73درصد)،شرکت به پخش (3درصد)،شرکت پیمانکاری بین المللی استراتوس (2.3درصد)،شرکت های صنعتی بهپاک،فنی تجاری پارس شهر،قند هگمتان و کیهان تبادل هر کدام 2درصد،تامین مسکن نوید ایرانیان و تامین مسکن نوین هرکدام 1.97درصد و سایر سهام داران حقوقی کمتر 3.79درصد فعالیت می کند فقط افزایش سرمایه تا مرز 80 میلیارد تومان را به تصویب رسانده و وظیفه خطیر مدیریت فعلی تحقق مابقی راه 170 میلیارد تومان سرمایه باقیمانده و آن هم طی یکسال است .

البته این شرکت مفاد ماده 11 تبصره 5 آيين نامه 40 در خصوص تعيين 3 نفر عضو موظف هيأت مديره را رعایت نکرده و ترکیب هیات مدیره فعلی معتمدی،شهسوار خجسته،داداش و دهقانی اعضای غیر موظف هیات مدیره هستند.
بیمه نوین که بیش از 11 میلیارد تومان بدهی به نمایندگان و بیمه گذاران دارد بالغ بر31 میلیارد تومان بدهی هایی دارد که در زمره تعهدات شرکت به شمار می رود .

در عملکرد این شرکت مشاهده می شود که بهاي تمام شده سرمايه گذاري کوتاه مدت در سهام شرکتهاي بورسي در پايان سال 1393 مبلغ 19 میلیارد و 182 میلیون تومان بيش از ارزش بازار آنها است که فقط مبلغ 13 میلیارد و 184 ميليون تومان از کاهش ارزش در دفاتر شناسايي شده است بنابراين انجام تعديلات از بابت اعمال مبلغ 5 میلیارد و 998 میلیون تومان افزايش در زيان کاهش ارزش که موجب کاهش سود خالص سال مورد رسيدگي و سرفصلهاي سرمايه گذاري هاي کوتاه مدت و سود انباشته به اين مبلغ مي گردد ضروري بوده است. به عبارت دیگر سرمایه گذاری این شرکت در سهام شرکت های بورسی با کاهش قابل ملاحظه ای روبه رو بوده که اثرات مستقیمی بر عملکرد شرکت درپایان سال 1393 داشته است .

این شرکت بالغ بر 53 میلیارد تومان در سهام شرکت های بورسی سرمایه گذاری کرده که در پایان سال 93 ارزش بازار آن به 34 میلیارد تومان رسیده است.
مطالبات شرکت از بیمه گذاران به 65 میلیارد و 591 میلیون تومان بالغ می شود که البته بدهکارترین بیمه گذار نیز بانک اقتصاد نوین با حدود 6 میلیارد تومان بدهی به این شرکت است .شرکت اسامی سایر بدهکاران را منتشر نکرده است.

یکی دیگر از موارد که در بیمه نوین در بین سال های 89 تا 92به وقوع پیوسته ارائه اسناد جعلی «ر ع» توسط یکی از مدیران سابق این شرکت بالغ بر 2 میلیارد و 567 میلیون تومان بابت هزینه های حقوقی و دادرسی در مراجع قضایی از این شرکت بوده است که به دلیل پیگیری آن در مراجع قضایی ذخیره مطالبات مشکوک الوصول اخذ شده در سال های گذشته در سال مالی 1393 برگشت داده شده وبه عنوان درآمد غیر بیمه ای شناسائی شده است 
البته گزارشات رسمی در بخش دیگری اعلام کرده که مطالبات شرکت شامل 4 میلیاردو 700 ميليون تومان اسناد سررسيد گذشته (داراي مبلغ 2 میلیارد و 223 میلیون تومان ذخيره مطالبات مشکوک الوصول) و اقلام راکد سنواتي است. 

لذا با توجه به مشخص نبودن ارزش بازيافتني مطالبات مذکور و عدم وجود اطلاعات کافي در خصوص مغايرتها و تطبيق حسابهاي فيمابين، تعديلات احتمالي ناشي از مراتب فوق بر صورتهاي مالي مورد رسيدگي مشخص نیست.

علاوه بر بدهی بیمه نوین به بیمه مرکزی بالغ بر 9 میلیارد تومان ،این شرکت بابت عوارض وزارت بهداشت 11 میلیارد و443 میلیون تومان،بابت عوارض نیروی انتظامی 3 میلیارد و 330 میلیون تومان ویک میلیارد و388 میلیون تومان و 180 میلیون تومان بابت خرید دو دستگاه آپارتمان به شرکت خدمات و پشتیبانی بانک اقتصادنوین بدهکار است .
بیمه نوین در پایان سال گذشته در محاسبه سود وزیان رشته شخص ثالث وبا افزایش قابل توجه ای بالغ بر 33میلیارد تومان در رشته ثالث با زیان مواجه بوده است .

البته بیمه نوین بدون احتساب درآمد حاصل ازسرمایه گذاری ازمحل ذخایر فنی که بالغ بر 25 میلیارد تومان بوده حدود 7میلیارد تومان زیان عملیات بیمه ای داشته است.

البته در مواردی قوانین و مقررات شورای عالی بیمه را نیز رعایت نکرده است که این موارد عبارتند از قانون بيمه و مفاد آيين نامه هاي شوراي عالي بيمه در رابطه با ماده 1 قانون بيمه در خصوص عدم بيمه وسايط نقليه توسط خود شرکت، مفاد ماده 1 آيين نامه 83 درخصوص محاسبه و پرداخت کارمزد نمايندگي بر مبناي اشخاص حقوقي به يکي از نمايندگان حقيقي و در زمان صدور بيمه نامه، ماده 10 آيين نامه 3/50 درخصوص تاييد ارزياب خسارت درمان توسط بيمه مرکزي، ماده 27 آيين نامه شماره 71 در خصوص رسيدگي و پاسخگويي به برخي از شکايات دريافتي حداکثر ظرف دو هفته، مفاد ماده 15 آيين نامه 76 در خصوص تعديل کارمزد بيمه اتکايي اجباري در حسابها بابت ضريب خسارت در هر يک از رشته هاي غير زندگي بيش از 70 درصد، مفاد ماده 4آيين نامه 88 فرم افشاء برخي اطلاعات در سايت شرکت، ماده 5 آيين نامه 81 در خصوص تعيين تعرفه حق بيمه رشته هاي بيمه به نحوي که در هرسال ضريب خسارت رشته درمان کمتراز درصد 50 و بيشتر از 85 درصد و ضريب خسارت هريک از ساير رشته ها کمتر از 40 درصد و بيشتر 75 درصد نباشد، ماده 2 آيين نامه 76 در خصوص ارسال به موقع صورت خسارت معوق (اعلام شده وپرداخت نشده) تا آخر آن ماه طبق نمونه بيمه مرکزي و تبصره 1 ماده 4 آيين نامه 76 درخصوص اطلاع بيمه نامه هاي تقسيط شده است. ضمن اينکه مبلغ 893 ميليون تومان بابت 10 در صد سهم وزارت کشور در سنوات قبل از مشتريان دريافت گرديده که تاکنون تعيين تکليف نشده است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که بیمه نوین درسال گذشته حدود 25 میلیارد تومان هزینه های اداری وعمومی پرداخت کرده است

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود