امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
06/10 1394

ایران و جهان - شرکت بیمه دی که بنابر آمارهای بیمه مرکزی سطح توانگری مالی اش از 4 در سال 1391 به 5 در سال 1393رسیده ،با گذشت 3 سال هنوز نتوانسته سرمایه خود را ترمیم کند.

به گزارش ایران و جهان ، ظاهرا سریال پذیره نویسی بیمه دی ادامه دارد و این شرکت که از اسفند ماه سال گذشته به منظور افزایش سرمایه و خروج از ماده 141 قانون تجارت برای این افزایش سرمایه تکلیف داشت به بن بست خورده و تکمیل نشده است . اسناد رسمی نشان می دهد افزایش سرمایه بیمه دی از مبلغ 610.723 میلیون ریال به‌مبلغ 2.500.000 میلیون ریال کاملاموفقیت آمیز نبوده و فقط تعداد 1.297.765.880 سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی خریداری شده است و مهلت استفاده از حق تقدم به پایان رسیده و برای تحقق افزایش سرمایه تعداد 591.510.652 سهم 1000 ریالی برای پذیره نویسی عمومی آماده خواهد شد .
بر این اساس قانونگذار مهلتی برای پذیره نویسی عمومی قائل شده و زمان آن را از 12 شهریور تا 31 شهریور تمدید کرده است . 

البته پیش از این مهلت پذیره نویسی از 13 مرداد تا 11 شهریور ماه تعیین شده بود که معلوم نیست این تاریخ به چه دلیلی تغییر کرده است.

اطلاعات میان دوره ای سه ماهه اول سال این شرکت نشان می دهد که بیمه دی در مقطع مذکور با 211 میلیارد تومان زیان انباشته مواجه است و با توجه به سرمایه 61 میلیارد تومانی فعلی شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت است و معلوم نیست در این شرایط آیا شخصیت های حقیقی و حقوقی مایل به خرید سهام چنین شرکتی باشند.
از طرف دیگر در جلسه مجمع که 20 خرداد برگزار شد بدليل اعلام سازمان بورس اوراق بهادار مبني بر اينکه مطرح کردن انتخاب اعضاء هيئت مديره ،روند امور افزايش سرمايه را با اشکال مواجه مي سازد لذا انتخاب اعضاء هيئت مديره از دستور جلسه مجمع خارج شد.

توانگری مالی این شرکت در سال 1391 در سطح چهار بود .
بیمه مرکزی در گزارش این مقطع زمانی آورده بود از مجموع شركت هاي بيمه فعال در صنعت بيمه وضعيت توانگري مالي تعداد ۳ شركت شامل بيمه هاي توسعه، دي و معلم در "سطح چهار" قرار دارد. سطح چهار" توانگري بدين معناست كه اين شركت‌ها در ايفاي تعهدات خود با مشكل روبرو بوده و بايد ظرف مهلت حداكثر يكسال نسبت به ترميم و تقويت وضعيت مالي، افزايش سرمايه و انجام اقدامات مشخصي ( يك يا همه موارد) شامل عدم پرداخت سود و پاداش مجمع به هيات مديره، كاهش هزينه‌ها، اصلاح روش‌هاي محاسبه حق بيمه‌ها، محدود نمودن فعاليت عمليات صدور برخي شعب، تغيير اعضاي هيئت مديره و همچنين برنامه ترميم وتقويت مالي‌ خود تنظيم و پس از تائيد بيمه مركزي اجرا نمايند.
مجددا توانگری مالی این شرکت در سال 1392 در سطح چهار قرار گرفت و دوباره بیمه مرکزی اذعان کرد  که سطح چهار" توانگري بدين معناست كه اين شركت ها در ايفاي تعهدات خود با مشكل روبرو بوده و بايد ظرف مهلت حداكثر يكسال نسبت به ترميم و تقويت وضعيت مالي، افزايش سرمايه و انجام اقدامات مشخصي ) يك يا همه موارد( شامل عدم پرداخت سود و پاداش مجمع به هيات مديره، كاهش هزينه ها، اصلاح روش هاي محاسبه حق بيمه ها، محدود نمودن فعاليت عمليات صدور برخي شعب، تغيير اعضاي هيئت مديره و همچنين برنامه ترميم وتقويت مالي خود تنظيم و پس از تائيد بيمه مركزي اجرا کند. نسبت توانگری مالی بیمه دی در این مقطع 42 درصد بود . منظور از سطوح توانگري طبق آئين نامه ۶۹ موارد زير است :
سطح ۱: مقدار نسبت توانگري مالي موسسه بيمه برابر با ۱۰۰ درصد و بيشتر است.
سطح ۲: مقدار نسبت توانگري مالي موسسه بيمه برابر با يا بيش از ۷۰ درصد و كمتر از ۱۰۰ درصد است.
سطح ۳: مقدار نسبت توانگري مالي موسسه بيمه برابر با يا بيش از ۵۰ درصد و كمتر از ۷۰ درصد است.
سطح ۴: مقدار نسبت توانگري مالي موسسه بيمه برابر با يا بيش از ۱۰ درصد و كمتر از ۵۰ درصد است
سطح ۵ : ‌مقدار نسبت توانگري مالي موسسه بيمه كمتر از ۱۰ درصد است.
در سال 1393 گزارش های توانگری بیمه مرکزی اذعان کرد سطح توانگری این شرکت 5 است که بیمه دی تنها شركت بيمه ای بود که در سطح پنج قرار گرفت. نسبت توانگري مالي كمتر از 2۱۱ درصد در سطح پنج قرار مي گيرد. شركت هاي بيمه كه در سطح قرار مي گيرند، فاقد توانگري مالي براي ايفاي تعهدات بوده و بسته به شرايط آنها با محدوديت فعاليت در يك يا چند رشته روبه رو خواهند شد.
در همین گزارش بیمه مرکزی اعلام کرده که کسری سرمایه این شرکت 439 میلیارد و 271 میلیون تومان است .
اما بیمه مرکزی در نامه ای به این شرکت اذعان کرد که در اجرای ماده 6 آیین‌نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی مؤسسات بیمه (شماره 69)، به استحضار می‌رساند حسب بررسی و کنترل انجام‌شده، پس از اعمال اثرات تجزیه سنی مطالبات در محاسبات، نسبت توانگری مالی آن شرکت (13 درصد – سطح 4)، برای سال 1393 مورد تأیید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

لازم به اشاره است که آمار عملکرد این شرکت در سال 93 نشان داد که این شرکت با فروش دارایی سود نشان داده است . اما از وضعیت کلی شرکت که بگذریم چندی پیش برخی مدیران میانی نیز از این شرکت خداحافظی کردند .
بنابراین بیمه دی که از سال 1391 باید سرمایه خود را برای بهبود سطح توانگری افزایش می داد تاکنون این داستان را ادامه داده است و معلوم نیست با چنین وضعیتی کدام گروه و یا نهاد و شخص حقیقی با توجیه اقتصادی به خرید سهام این شرکت اقدام کند ؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود