امروز: یکشنبه، 23 اردیبهشت 1403
06/21 1394

ایران و جهان - افزایش سرمایه بیمه دی روزهای پایانی را سپری می کند و در  واپسین روزهای این افزایش سرمایه مدیرعامل این شرکت از رایزنی برخی گروههای جدید برای ورود به این سهم خبر می دهد .

مجید بختیاری مدیرعامل بیمه دی در گفت و گو با ایران و جهان آخرین رویدادهای این شرکت را تشریح کرد .

ایران و جهان - در خصوص افزایش سرمایه شرکت از 13 شهریور ماه آغاز شده است توضیحاتی را بفرمایید .
یکی از برنامه های بیمه دی با توجه به آئین نامه 69 شورای عالی بیمه و بحث توانگری مالی افزایش سرمایه از 61 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان در یک مرحله برنامه ریزی شد تا بتوانیم توانگری مالی شرکت را که تا پیش از این در سطح پنج بود و وضعیت مطلوبی نداشت بهبود ببخشیم. بحث پذیره نویسی اولیه انجام شد و تا 23 اسفند 93 حدود 125 میلیارد تومان از این افزایش سرمایه واریز شد و حدودا 24 درصد حق تقدم های استفاده نشده باقی مانده که از مرداد ماه پذیره نویسی آغاز شدو تا 31 شهریور این فرآیند ادامه دارد . خوشبختانه چند گزینه هم متقاضی خرید بلوکی سهم هستند که رایزنی ها در این خصوص ادامه دارد و البته به دلیل این که نهایی نشده است بهتر است که از گروه ها نام برده نشود .امید داریم بحث افزایش سرمایه به سرانجام برسد تا شرکت در گروه 250 میلیارد تومانی ها جا بگیرد و سایر فعالیت ها نیز از سر گرفته شود .

ایران و جهان – برای افزایش سرمایه خرید از سوی سهام داران خرد را به دلیل زیان انباشته شرکت و حساسیت سهام داران خرد در این خصوص انتظارداشتید؟ چراکه سرمایه گذار خرد از ورود به شرکت های اینچنین واهمه دارند و معمولا سرمایه گذاران حقوقی در این بخش ها با رایزنی ها ورود می کنند تا علاوه بر کسب کرسی مدیریت بتوانند پرتفوی مناسبی را برای شرکت بیاورند؟
سرمایه گذاران حرفه ای خرد آگاه هستند که شرکت وضعیت مناسب و آینده مطلوبی دارد و در مرحله عرضه اولیه حدود 3میلیارد تومان سرمایه گذاران خرد خرید کردند . سهم بیمه دی شفاف شده است و اگر زیان انباشته دارد
مابه ازای آن از ویژگی ها مطلوب و برنامه استراتژیک مناسب برخوردار است . البته ذکر این نکته ضروری است که اگر بیمه دی امروز گرفتار چنین وضعیتی است و برخی سهام داران خرد به این سهم ورود نکردند اما کلیت بازار سرمایه نیز روند مناسبی ندارد و بیمه دی از این بازار جدا نیست .

ایران و جهان – سهام داران خردی که حدود 3 میلیارد تومان از سهام را خریداری کردند از خانواده محترم شهدا بودند؟
خیر – خانواده محترم شهدا سهام داری را با وکالت به نظام های اقتصادی بنیاد واگذار کردند و راسا در خرید و یا فروش ظاهر نمی شوند. سهام داران خرد عادی و از بازار سرمایه هستند.

ایران و جهان – چه برنامه خاصی برای بیمه دی دارید ؟
برنامه راهبردی که وضعیت شرکت را تا سه سال آینده فراهم می کند و برنامه ریزی دقیق برای کلیه افراد و مدیریت ها از نقطه شروع تا سرانجام دیده شده است . صورت های مالی این شرکت امروز شفاف است و عملکرد شرکت امیدوار کننده است و شرکت در سال 1393 سود داشت و در سال 1394 نیز امیدواریم که سود آور باشد .

ایران و جهان – سودی که به آن اشاره داشتید از چه محلی حاصل شد؟
عمده سود از محل فروش دارایی بود ولی در عملیات بیمه گری، شاخص های عملکردی به حرفه ای گری نزدیک بود و ضریب خسارت کاهش پیدا کرد و انتخاب ریسک ها وضعیت مناسبی داشت .

ایران و جهان – اخیرا بیمه مرکزی گزارشی در خصوص کیفیت سود در شرکت های بیمه منتشر کرده است و به هر حال بیمه دی را به عنوان شرکتی زیانده معرفی کرده بود و اذعان داشت که عمليات بيمه‌گري برخی شركت هاي بيمه منجمله بیمه دي نيز منتج به زيان شده است ؟
در گذشته نتیجه عملیات منتج به زیان شده است را می پذیرم اما در حال حاضر چنین نیست . مجمع بیمه ها با حضور نماینده بیمه مرکزی شکل می گیرد و در مجمع بیمه دی نیز باحضور این نماینده برگزار شد و بابت عملکرد سال گذشته زیان نداشتیم و امیدداریم این روند برای سال جاری نیز ادامه پیدا کند .البته سود و زیان رخدادی است که اتفاق خواهد افتاد و شرکت بر انتخاب ریسک ها دقت دارد .

ایران و جهان – ترکیب سهام داران شرکت مورد تائید ماده 6 آئین نامه 40 نیست . برای اصلاح این ترکیب قرار است چه اقداماتی صورت گیرد .
309 درصد افزایش سرمایه داشتیم که برخی سهام داران شرکت کرده اند و برخی شرکت نکرده اند و خود به خود درصد سهام داری افرادی که شرکت نداشته اند کاهش پیدا کرده است .

ایران و جهان – البته برخی شرکت کرده اند و اطلاعات مندرج در وب سایت بیمه دی گروه بانک دی 30درصد و گروه کوثر 22درصد سهام را در اختیار دارد در حالی که این مورد با آئین نامه 40در تناقض است ؟
این مسئله توضیح دارد مثلا شرکت آتیه متعلق به بانک نیست و به کارکنان بانک تعلق دارد .

ایران و جهان – اما مدیریت این شرکت در اختیار بانک قراردارد ؟
این مسئله در همه شرکت ها مصداق دارد . این شرکت به صورت واقعی در اختیار کارکنان است و از سوی کارکنان اداره می شود و سهم به صورت واقعی در اختیار کارکنان است .البته این نکته را می پذیرم که شرکت زیرمجموعه بانک دی است .

ایران و جهان – در این خصوص رویکرد اصلاحی وجود دارد ؟
بله در افزایش سرمایه بنا داریم که ترکیب سهام داری را به صورت جدی اصلاح کنیم.اصلاح ترکیب سهامداری در اختیار مدیران شرکت نیست و اساسا مدیران نمی توانند در این زمینه تکلیف تعیین کنند.
ایران و جهان – مسلما بعد از افزایش سرمایه و سربه سر شدن با زیان انباشته شرکت نیاز به حرکت های اساسی در خصوص جذب پرتفوهای جدید از سهام داران و سایر بازارها دارد در این خصوص توضیحاتی ارائه بفرمائید .
اعتقاد داریم شرکتی موفق است که فقط به سهام داران خود متکی نباشد و باید ر سطح جامعه نیز شرکت ها فعالیت کنند و باید منشاء خدمت برای احاد جامعه باشند. در این خصوص در زمینه بیمه های عمر طرح های خوبی را داشته باشیم و با ارتقا سط کیفی خدمات همه اقشار را مخاطب خود قرار دهیم .

در پایان سال 1393 تمام تعهدات دیه را صفر کردیم،بنابراین این اطمینان را به بیمه گذاران دادیم که شرکت به تعهدات خود پایبند است.
در مورد سهام داران باید عنوان کنم که عمده پرتفوی بیمه ای بانک دی در اختیار بیمه دی است و با بنیاد شهید هم تعامل مناسبی داریم . البته واقع بین هم هستیم و برخی از پروژه های بنیادکه نیازمند بسترها و شبکه های عملیاتی بزرگی است و در حال حاضر توانایی اجرای آن در بیمه دی وجود ندارد جذب نشده است . به طور مثال قرارداد بیمه های تکمیلی جانبازان و خانواده های شهدا که به 2 میلیون نفر بالغ می شوند و بیمه دی زیرساخت لازم برای اجرای این پروژه ها را ندارد .

ایران و جهان- چرا به صورت کنسرسیوم در این قراردادها وارد نشدید؟
هزینه مالی این پروژه ها بسیار بالا است و اگر تاخیر سه تا چهار ماهه برای پرداخت حق بیمه ها هم در نظر بگیریم عدد هر ماه حدود 200 میلیارد تومان است و این در حالی است که برای ایجاد رضایت مندی شرکت متعهد است که برخی هزینه ها مانند هزینه بیمارستان را پرداخت کند . بنابراین پروسه ای بسیار عظیم است . بیمه دی در وهله اول تجهیز منابع را با افزایش سرمایه برنامه ریزی کرده و پس از تثبیت ،مدل هایی که بتوان در این مباحث ورود کند را پیگیری خواهد کرد.

ایران و جهان – اخیرا بحث شکل گیری شرکت آتیه کارکنان بیمه دی نیز مطرح است .در این خصوص توضیح بفرمایید.
بله همکاران بیمه دی به صورت اختیاری با خرید سهام به صورت اقساطی می توانند در این شرکت سرمایه گذاری کرده و در آینده ای نزدیک از مزایای آن بهره مند شوند .

ایران و جهان – مدیریت این شرکت به چه شکل خواهد بود ؟
مدیریت این شرکت در اختیار سهام داران قرار دارد و با برگزاری مجمع مدیران انتخاب می شوند.

ایران و جهان – بحث بیمه های مکمل درمان برای افراد وابسته به کارکنان به کجا رسید ؟
مدیریت به رضایت کارمندان توجه شایانی دارد و بر این اساس حق بیمه افراد وابست به کارکنان با شرایط معقولی در نظر گرفته شد تا خانواده های ایشان نیز از مزایای شرکت بهره مند شوند.

ایران و جهان – در مورد پرتفوهای جدید و برنامه های آتی توضیح بفرمایید.
خوشبختانه مجددا به پروژه گمرک ورود کردیم و به رویه ترانزیت داخلی و خارجی وارد می شویم. البته در بحث بیمه های عمر هم در حال نوآوری هستیم .فضای داخلی مبتنی بر برنامه ریزی است و بحث انظباط مالی کنترل و پایش می شود . در بحث پاسخ گویی به موقع به مطالبات مردم جدی هستیم.در بحث بیمه های خرد سعی داریم ورود بیشتری داشته باشیم.در موضوع آموزش شرکت کارکنان و نمایندگان برنامه ریزی ای دقیقی صورت گرفته است و در کل باید عنوان کنم که روزها سخت را پشت سر گذاشته و از مرحله تثبیت نیز عبور کرده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود