امروز: سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
08/16 1394

ایران و جهان - یک مقام آگاه در بیمه مرکزی اذعان دارد که برخي مؤسسان شركت پرشين ري با وجود تاييد تقاضاي تاسيس اين شركت در شوراي عالي بيمه، وجه مربوط سرمايه مورد تعهد خود را واريز نكرده‌اند.
به گزارش ایران و جهان ،رحیم مصدق، معاون طرح و توسعه در مورد آخرين وضعيت بررسي تقاضاهاي تاسيس موسسات بيمه نیز اذعان دارد که علاوه بر چند تقاضاي تاسيس موسسات بيمه در سرزمين اصلي و مناطق آزاد كه در بيمه مركزي در حال بررسي هستند آخرين وضعيت چهار شركتي كه در شوراي عالي بيمه مطرح شده اند به اين ترتيب است كه براي شركت بيمه تجارت نو مجوز برگزاري مجمع عمومي مؤسس صادر شده و اين شركت مجمع موسس خود را اخيرا برگزار كرد. براي شركت صبا موافقت اصولي مجمع بيمه مركزي صادر شده و اين شركت بايد پذيره‌ نويسي عمومي و تأمين بخشي از سرمايه خود را از اين طريق انجام دهد.

براي شركت بيمه خاورميانه كنترل‌هاي مبارزه با پول‌شويي انجام شده و پرونده آن جهت دريافت موافقت اصولي به مجمع بيمه مركزي ارسال شده است.‌ اما در مورد شركت پرشين ري با وجود تاييد تقاضاي تاسيس اين شركت در شوراي عالي بيمه برخي مؤسسان وجه مربوط سرمايه مورد تعهد خود را واريز نكرده‌اند، لذا در مورد اين شركت فعلاً منتظر اقدامات موسسين در زمينه پرداخت سهم خود از سرمايه شركت جهت اعمال كنترل هاي مربوط به مبارزه با پول شويي هستيم.

رحيم مصدق، معاون طرح و توسعه در خصوص اقدامات این معاونت می گوید که در يك ساله اخير بررسي و تهيه چندين آئين نامه جديد بيمه اي مستند به مطالعات تطبيقي و بررسي تجربيات جهاني در بازار بيمه دنيا ومتناسب با نيازهاي بازار بيمه كشور در دستور كار اين معاونت بوده كه از آن جمله مي توان به آئين نامه شماره ۸۸ كه مربوط به گزارش گري و افشاء اطلاعات موسسات بيمه (كه با هدف دسترسي ذينفعان بازار بيمه به تصوير درستي از وضعيت كلي يك موسسه بيمه و نهايتاً ايجاد شفافيت و كارايي در بازار بيمه) بود اشاره كرد. همچنين تهيه آئين نامه ۹۰ كه مربوط به نحوه احراز صلاحيت حرفه اي كاركنان كليدي و عملياتي موسسات بيمه است كه اين آئين نامه ها در سال جاري تصويب شد.
يكي ديگر از مواردي كه در كميسيون تخصصي شوراي عالي بيمه نهايي شده، بازنگري آيين نامه كارگزاري (دلالي) بيمه است كه با استفاده از تجربه ساير كشور ها و نظر خواهي از صاحب نظران و انجمن هاي صنفي مربوط با هدف فراهم نمودن زمينه فعاليت كارگزاران بيمه اتكايي داخلي در كشور تهيه و تدوين شده است كه به موجب آن علاوه بر كارگزاران بيمه مستقيم، ضوابطي هم براي اعطاي پروانه به كارگزاران بيمه اتكايي در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص مراحل اعطاي مجوز به موسسات بيمه چگونه است و چرا در مواردي پروسه ارائه مجوز به شركت هاي بيمه در ايران طولاني مي شود اذعان دارد که بيمه مركزي به عنوان مرجع صادر كننده مجوز با توجه به معيارهاي تعيين شده، تقاضاهاي تاسيس شركتهاي بيمه جديد را از جنبه‌هاي مختلف از جمله داشتن سهامداران واجد شرايط، توان مالي كافي، ساختار عملياتي منسجم و مديران متخصص و داراي تعهد كافي براي اداره شركت، مورد بررسي دقيق قرار مي‌دهد. لازم به ذكر است هر چند فرآيند صدور مجوز نمي‌تواند اين موضوع را تضمين كند كه يك شركت بيمه پس از افتتاح به خوبي عمل كند ليكن اين فرآيند مي‌تواند روش مؤثري در جلوگيري از مشكلات آتي باشد.

در زمينه بررسي و ارزيابي سرمايه و پيش‌بيني‌هاي مالي انجام شده توسط متقاضيان تأسيس شركت بيمه، بيمه مركزي اين پيش‌بيني‌ها و صورت‌هاي مالي مقدماتي مربوط به شركت بيمه را بررسي مي‌كند. اين بررسي‌ها مشخص مي‌كند كه آيا پيش‌بيني‌هاي مالي انجام شده، استحكام لازم را دارند و مبتني بر واقعيت است يا خير؟ آيا سهامداران پيشنهادي توانايي حمايت از شركت در مواقع ضروري را دارند؟ آيا شركت بيمه سرمايه كافي براي حمايت از برنامه هاي پيشنهادي خود را دارد. آيا متقاضي تأسيس شركت بيمه مقررات مربوط به نظارت مالي از جمله توانگري مالي و الزامات مربوط را در نظر خواهد گرفت يا خير و سئوالات مشابه ديگر.

همچنين برنامه‌هاي عملياتي پيشنهادي شركت بيمه مورد بررسي قرار مي‌گيرد. برنامه عملياتي مي‌بايست محدوده‌اي از بازار را كه شركت بيمه مايل به انجام عمليات خود در آن است، تشريح و تحليل كند. لازم است در طرح مزبور نحوه سازماندهي و كنترل‌هاي داخلي در شركت بيمه تشريح شود. علاوه بر اين، بيمه مركزي مي‌بايست اطمينان حاصل كند كه آيا اصول حاكميت شركتي (شامل ساختار مديريتي با مسئوليت مشخص، هيئت مديره‌اي با توان اعمال نظارتي مستقل بر مديريت، حسابرسي مستقل و...) به مورد اجرا گذاشته خواهد شد يا خير.
علاوه بر اينها بررسي منشاء سرمايه شركت هاي بيمه بر اساس دستورالعملهاي مربوط و تهيه مستندات اجراي تكاليف مربوطه و بارگذاري آنها در سامانه جامع مبارزه با پولشويي و اخذ تاييديه از وزارت امور اقتصادي و دارايي يكي از اقدامات ضروري است كه در زمان تاسيس شركت بيمه توسط مديريت مبارزه با پولشويي بيمه مركزي انجام مي شود كه معمولاً انجام اين تكليف با توجه به تعداد قابل توجه موسسين شركتهاي بيمه كه سهامي عام هستند، پروسه اي زمان بر است.
گرچه سعي بر اين است كه اين مراحل در كنار دقت با سرعت هم انجام شود، اما طي كردن مراحل تاسيس شركتهاي بيمه تا حد زيادي به اقدامات و پيگيريهاي موسسين آنها نيز بستگي دارد و بديهي است چنانچه يك يا چند نفر از موسسين وظايف و تكاليف پيش بيني شده را به موقع انجام ندهند پروسه صدور مجوز طولاني خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود