امروز: دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
02/18 1403


گروه سایبان - بیمه دانا اعلام کرده است که برگ تخصیص اسناد خزانه بابت تسویه بخشی از بدهی ارتش بابت زمین های علی آباد را دریافت کرده است.

 این در حالی است که پیشتر 24163 متر مربع از مساحت این زمین ها به ارزش 327 میلیارد تومان بابت اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح اتوبان های باقری و بابایی با شهرداری تعیین تکلیف شد. شهرداری متعهد شد که این مبلغ با ملک یا به صورت تراکم با احتساب 10 درصد تخفیف با بیمه دانا کارسازی شود.


بر این اساس اما ارزش اوراق تخصیص یافته به این شرکت بابت علی الحساب زمین های علی آباد نیز به یک همت می رسد . همین خبر کوتاه از وضعیت بیمه دانا در هفته گذشته ارزش سهام این شرکت را متاثر کرده به طوری که قیمت سهم این شرکت با تعدیل مثبت حدود 5 درصدی همراه بوده است. ارزش این زمین ها در برآوردهای پیشین بیمه دانا، وزارت اقتصاد و نیروهای مسلح بالغ بر 5300 میلیارد تومان گزارش شده بود.

زمین های علی آباد یکی از دارایی های راکد بیمه دانا بوده که در دهه های گذشته همواره بیمه دانا در سایه آن حرکت کرده است و بعضا سبب ظهور پدیده های نادری شده است.

وجود همین زمین ها در سرفصل دارایی های بیمه دانا سبب شد، در زمان خصوصی سازی، این شرکت با وضعیت ویژه ای به فروش برسد.


سهام بيمه دانا با سرمايه 10.5 ميليارد توماني در 31 خرداد 89 در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد و با توجه به احراز موارد تعيين شده و ارائه بودجه 89 و صورت‌هاي مالي حسابرسي شده سال مالي 88، از تاريخ 17 مرداد 1389 به عنوان چهارصد و پنجاه و ششمين شركت پذيرفته شده در بورس و نماد "دانا" در فهرست نرخ‌هاي تابلوي فرعي بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

 

سهام سومين، آخرين و كوچكترين شركت بيمه‌ دولتي كه عرضه آن در آن زمان به دليل زيان و مشكل مالياتي با تاخير مواجه شده بود، ركورد قيمت شركت‌هاي مشمول اصل 44 از سال 85 تا سال 89 را شكست و در تاريخ 26 مرداد ماه با قيمت 2610 تومان براي هر سهم فروخته شد.

قیمت سهم بیمه دانا روز گذشته در حالی  به 3538 تومان رسیده بود که از زمان خصوصی سازی تاکنون مدیران این شرکت همواره اذعان داشتند که در حال پیگیری این دارایی راکد هستند.

مولدسازی این دارایی به نفع دارندگان سهام عدالت در بیمه دانا و رشد پرتفوی آن در سال های اخیر از مهمترین اقدامات سال های اخیر است که از دومنظر می توان آنرا بررسی کرد. اول اینکه افزایش قدرت نقد شوندگی آن دارایی به عنوان یک وعده خاک خورده وارد فاز عملیاتی شد و دوم اینکه تاثیرات ظهور چنین دارایی ای به سفره بخشی از جامعه نشست که همواره دولت ها در جهت تحقق منافع آنها گام بر می داشتند. آنچه حائز اهمیت است پذیرش مالکیت بیمه دانا پس از سالها از سوی نهادهای ذی ربط و به جریان افتادن این جریان نقدینگی به سمت بیمه داناست. باید دید با این وضعیت در روزهای آینده وضعیت بیمه دانا چطور پیش خواهد رفت.

 

زمین علی آباد متعلق به اداره حسابداری چای وزارت دارایی بود و طبق قراردادی در سال 1356 به شرکت بیمه شرق فروخته شد و در سال 1367 پس از اتمام جنگ، ارتش برخی از ادوات فرسوده نظامی را در زمین مذکور تخلیه کرد و از طرفی با توجه به قانون اداره امور شرکتهای بیمه، بیمه های خصوصی در سال 1367 و ادغام بیمه دانا با بیمه شرق و چند شرکت دیگر و تاسیس شرکت بیمه دولتی مستقل دانا تمامی دارائیها و بدهیهای شرکت شرق به بیمه دانا منتقل گردید و متعاقب آن سند به نام بیمه دانا منتقل شد.


علیرغم پیگیریهای مالک(بیمه دانا) ارتش نسبت به رها سازی زمین اقدام نکرد و بیمه دانا اقدام قضائی کرد و در سال 1370 موفق به اخذ حکم رفع تصرف شد و پس از تجدید نظر خواهی توسط ارتش این تجدید نظر خواهی نیز مردود و نهایتاً تا سال 1390 ادامه داشت و در سال 1390 اعاده دادرسی شد طبق ماده 18 قانون آئین دادرسی مدنی و حکم بی حقی ارتش و وزارت دفاع صادر شد و مالکیت کامل بیمه دانا تثبیت شد.


پیرو اقدامات قضائی و پیگیری های بیمه دانا و سهامداران انبوه 45 میلیونی این شرکت گزارش کارشناسی توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و به فرماندهی کل قوا ارسال شد و دستور معظم له با پیشنهاد ستاد کل مقرر گردید معادل327/173/1 متر و 35 سانتی متر زمین معوض به بیمه دانا از طرق ستاد کل بطور مقتضی به قیمت روز تهاتر شود.

با عنایت به مشکلات ارتش در تهاتر نهایتاً در سال 1401 صورتجلسه ای در 2 بند تهیه و مقرر شد با هدف حفظ امنیت اجتماعی و احترام به کیان ارتش و پیشگری از تجمعات و هجمه نارضایتی های سهامداران انبوه میلیونی بیمه دانا و پس از کارشناسی توسط کارشناسان مرضی الطرفین اقدامات بعدی به شرح ذیل صورت پذیرفت

1-دولت از طریق بودجه به حساب بیمه دانا وفق نظر کارشناسی کارسازی نماید و در صورت عدم کارسازی کامل منویات مقام معظم رهبری ملاک عمل باشد.

2-بیمه دانا پس از کارسازی سند را به نام وزارت دفاع منتقل کند


 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود