امروز: شنبه، 29 اردیبهشت 1403
02/12 1402


گروه سایبان  -یک شرکت بیمه ای در سال 1401 بالغ بر 86 نفر از کارمندان خود را تعدیل کرده است.
 
 
 آخرین گزارش حسابرسی شده بیمه ایران معین در سال 1400 نشان می دهد که این شرکت بالغ بر 139 نفر کارمند داشته است، اما آخرین اطلاعات مندرج در سایت این شرکت بیمه ای نشان می دهد که تعداد کارکنان آن به 53 نفر رسیده.
 




 
 بیمه ایران معین در اواخر سال 1400 تصمیم گرفت که موضوع فعالیت خود را از فعالیت مستقیم به اتکایی تغییر دهد. اینکه در طرح توجیهی این تغییر وضعیت چه نکاتی درج شده همچنان محل ابهام است که چرا یک شرکت بیمه مجوز فعالیت مستقیم و اتکایی خود را تبدیل به یک مجوز اتکایی می کند، اما بررسی گزارشات رسمی نشان می دهد که این تصمیمات مدیریتی هرچند که برای سهام داران دارای ابعاد مثبتی بوده اما برای کارمندان پیامدهایی داشته است.
بیمه ایران معین در سال های اخیر چند مرحله افزایش سرمایه را تجربه کرده و در مورد اخیر از محل سود انباشته سرمایه شرکت به 1200 میلیارد تومان رسیده، هرچند که سهام داران اکثریت این شرکت بیمه ای بیمه ایران است اما سود انباشته ای که از محل فعالیت های سرمایه گذاری به دست آمده احتمالا با بکارگیری ذخایر منابع حاصل از خرید بیمه نامه بیمه گذاران قرابت نزدیکی دارد.
 
 
 اما به هر صورت سهام داران این شرکت بیمه ای تصمیم گرفته اند که موضوع فعالیت خود را تغییر دهد و این تغییرات سبب شده که شرکت با برخی کارمندان خود قطع ارتباط کاری کند. اما  تعدیل کارمندان این شرکت بیمه ای در حالی ست که سه معاونت فنی، سرمایه گذاری و اتکایی داخلی بیمه این شرکت که در سال گذشته منصوب شدند از کارمندان پیشین همین شرکت بیمه ای نیستند.
 
 از سوی دیگر مقررات سخت گیرانه موسوم به ماده 17 که در بیمه ایران بکار گرفته شده، سبب شده که بیمه ایران از بکارگیری کارمندان با تجربه خود در شرکت بیمه اتکایی ایران معین ناکام بماند تا جایی که حتی اعضای هیات مدیره و مدیران فنی این شرکت از افرادی خارج از این شرکت دعوت به کار شوند. پیش از این بازگشت برخی مدیران بیمه ای به شرکت بیمه ایران و بکارگیری آنها در پست های کارشناسی با انتقاداتی همراه بود اما پرسش اساسی همچنان باقی است که چرا پیش از این برخی کارمندان بیمه ایران در شرکتی مانند ایران معین مشغول به فعالیت بوده اند اما حالا حسن شریفی به خودی ها اعتقادی ندارد؟
 
 
 از شهریور ما تا آبان سال گذشته که روند فعالیت سه معاونت حساس بیمه ایران معین با ورود چهره های جدید مدیریتی آغاز شده این کرسی ها همچنان با وضعیت سرپرستی پیش می رود. این در حالی است که آئین نامه 90 که مربوط به احراز صلاحیت کارکنان کلیدی صنعت بیمه است مقررات سخت گیرانه ای در خصوص بکارگیری افراد پیش از دریافت مجوز از بیمه مرکزی دارد .
 
 در ماده  ۴ این آئین نامه آمده است : انتصاب افراد به سمت کارکنان کلیدی قبل از صدور تاییدیه ممنوع است و مؤسسه بیمه موظف است قبل از انتصاب، صلاحیت حرفه ای آنها را به تایید بیمه مرکزی برساند.
این در حالی است که اسد اسدی   به عنوان سرپرست معاونت فنی از آبان سال گذشته، علیرضا مشکلاتی به عنوان سرپرست مدیریت اتکایی داخلی‌‌ از آبان سال گذشته و شاهین احمدی از شهریورماه سال گذشته در مسئولیت های حساسی در این شرکت بیمه ای بکار گرفته شده اند.
 
 در این میان اسد اسدی  هم زمان سمت هایی همچون  سرپرست معاونت فنی،  مدیریت منابع انسانی و مسئولیت امور شعب در جمع آوری اموال شعب را داراست. گفته می شود که ارتباطات نزدیک او با رییس هیات مدیره شرکت سبب همزمانی این پست ها برای او شده که احتمالا می تواند سبب ایجاد آزادی عمل در تصمیم گیری ها نیز باشد.
از سوی دیگر برخی منابع خبری به واسطه نقش تاثیرگذار او در شرکت و در پست های مدیریتی متعدد را عامل مهمی در فرآیند تصمیم گیری در حوزه تعدیل نیروی اخیر این شرکت می دانند.
 
 
 
 بکارگیری افرادی که هنوز صلاحیت آنها برای نهاد ناظر احراز نشده از یک سو و پست های همزمان برخی اعضای هیات مدیره این شرکت بیمه ای در سایر شرکت ها انند عضویت اعظم هنردوست  که به تازگی در شرکتی تازه تاسیس با نام «گروه اقتصادي و مديريت سرمايه ارمغان» به عنوان مدیرعامل منصوب است و یا عضویت او در هیات مدیره شرکتی به نام «جهان افروز بتن» و یا عضویت حمید دیانت پی در هیات مدیره شرکت «سرمايه گذاري توسعه ملي» و  تجربیات مرتبط او در صنعت بیمه که به تنها چند مشاوره به مدیران بیمه ای و یا  عضویت در کمیته حسابرسی برخی شرکت ها را شامل می شود از سوی دیگر، پرسش هایی را در کارنامه کاری «حسن شریفی» که به نوعی مدیریت مالکیت سهم حداکثری بیمه ایران به عنوان تنها بیمه دولتی کشور را در اختیار دارد و مراقبت او از این امانت که به نوعی متعلق به دولت است ایجاد کرده که آیا ایران معین را نمیشد بهتر از این اداره کرد؟
بیمه ایران معین در سال های اخیر هرچند که برای سهامداران که تصمیم به تغییر ماهیت فعالیت شرکت به دلیل شاخص های اقتصادی گرفته اند به لحاظ اقتصادی از جذابیت کافی برخوردار نبوده اما به نظر می رسد که به عنوان یک سکوی پرتاب و یک پایگاه مناسب برای رزومه سازی افراد مورد توجه است تا جایی که از همین شرکت کوچک در دولت جاری داریوش محمدی به عضویت هیات مدیره بیمه ایران رسید و مهدی قمصریان به مدیریت صنندوق تامین خسارت های بدنی.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود