امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
02/20 1395

گروه پرگار - برای دومین سال پیاپی تلاش شده است که در این قاب نمایی از تبلیغات بانک ها و بودجه های تبلیغاتی جمع آوری شود.

به گزارش پایگاه خبری راز پول ؛ در سال گذشته برخی بانک ها با اجرای کمپین های تبلیغاتی سعی داشته اند تا به اهداف پیش بینی شده خود در راستای جذب منابع، معرفی طرح ها و خدمات جدید خود و دست یابی به بازارهای نو و ... دست پیدا کنند . اینکه برنامه روابط عمومی بانک ها در این زمینه چقدر موفق و اثربخش بوده و توانسته بانک ها را به اهدافشان برساند و یا اینکه بودجه های تبلیغاتی صرفا در بخش های متفاوت هزینه شده، بی شک هدف این نوشتار نیست اما نگاهی به بودجه های تبلیغاتی برخی بانک ها در سال گذشته و پیش بینی های سال جاری در ادامه و برخی کمپین هایی که اجرا شد خالی از لطف نیست . 

بانک شهر
بانک شهر با شعار زندگی به توان شهر، خدمات جدیدی را در حوزه ی بانکداری، از آغاز سال 94 ارائه کرد، خدماتی مانند پیشخوان‌های شهرنت که آن طور که خودش می گوید «بازتاب فرصت‌هاست» و «توان بانکداری را معنای تازه بخشید».
بانک شهر در آگهی تلویزیونی‌اش سعی داشت نشان دهد که همه چیز در هماهنگی با هم میتواند منجر به یک نتیجه ی خوب و ثمربخش باشد.
اوایل پاییز 94 محصول دیگر این بانک با عنوان «خودبانک» رونمایی می شود، و در تعریف آن میگوید خودبانک، خودِ بانک؛ بانکی که هیچوقت تعطیل نیست.
هرچند که بانک شهر هنوز رسما اطلاعات متقن خود را برای سال گذشته در این زمینه ارائه نداده و پیش بینی های خود در این زمینه را اعلام نکرده اما در 6 ماهه سال 1394 بالغ بر 267 میلیارد و 515 میلیون و 833 هزارو 955 ریال را برای تبلیغات خود هزینه کرده است . این در حالی است که کل هزینه تبلیغاتی این بانک در سال 1393 کمی بیشتر از 367 میلیارد ریال بوده است .
لازم به اشاره است که سپرده های اشخاص این بانک در اسفند سال 1393 بالغ بر 167 هزارو 524 میلیارد ریال و در اسفند 1394 بالغ بر 289 هزارو 28 میلیارد ریال گزارش شده است . بانک سامان
بانک سامان سال را با حمایت از تیم ملی والیبال کشور آغاز می‌کند. «پاس بده هموطن» دعوت بانک سامان از مردم ایران برای تماشا و حمایت از تیم ملی والیبال کشورمان بود.
یکی دیگر از کمپین های این بانک، کمپین باشگاه مشتریان «وین کارت» است. کارتی که سامان میگوید خرید و سفر با آن خوش میگذرد و اگر برنده ی شوی بیشتر خوش می گذرد. با وین کارت شانس برنده شدن، هرماه 5 میلیارد ریال جایزه جود داشت.
بانک سامان برای انتشارات و تبلیغات تا آذر ماه 94 بالغ بر 267 میلیارد و 725 میلیون ریال هزینه کرده است . متاسفانه اطلاعات دقیقتری از وضعیت این بانک و پیش بینی های عملکرد در بخش های مختلف برای سال 1395 در دست نیست.
سپرده های اشخاص در این بانک تا پایان سال 1393 بالغ بر 177 هزارو 935 میلیارد ریال بوده است که در اسفند ماه گذشته 213 هزارو 373 میلیارد ریال ذکر شده است .
لازم به اشاره است که قائم مقام بانک مرکزی پیش از این اذعان داشت که در دوازده‌ماهه منتهی به دی‌ماه سال 1394،نقدینگی 27.2 درصد رشد کرده است و به نظر نمی رسد که رشد سپرده های اشخاص به عنوان یکی از شاخص های مهم در اکران کمپین های تبلیغاتی به منظور جذب منابع کمتر از رشد نقدینگی در مدت مورد اشاره در این بانک باشد .البته متناسب بودن بودجه تبلیغاتی با رشد سپرده های پرسشی است که مسلما کارشناسان این بانک باید به آن پاسخ گو باشند.  بانک پاسارگاد
بانک پاسارگاد امسال دو کمپین در حوزه ی فعالیت های اجتماعی داشت، این بانک که شعار حامی فرهنگ و هنر را از آن خود کرده است؛ در بهار از فیلم ساران جوان خواست تا یک فیلم 180 ثانیه ای با یکی از موضوعات زیر بسازند:
حفظ محیط زیست و منابع مالی
تکریم خانواده و حقوق اجتماعی
معرفی یکی از خدمات یا محصولات با ویژگی های بانک پاسارگاد
در کمپین دیگری به بهانه ی ده سالگی خود، از مشتریانش خواسته است تا بانک را نقد کنند و وعده داده است که به ده نقد برتر جایزه بدهد.
بر اساس بررسی های به عمل آمده بانک پاسارگاد در پیش بینی های خود اذعان دارد که تا پایان سال 1394 بالغ بر 460 میلیارد و 961 میلیون ریال برای بخش آگهی و تبلیغات هزینه کند هرچند که متاسفانه پیش بینی های دقیقتری از عملکرد بانک برای سال 1395 در دست نیست .
اگر سپرده های اشخاص را یکی از سیبل های تبلیغاتی بانک در نظر بگیریم باید اضافه شود که سپرده های اشخاص در این بانک در اسفند سال 1393 بالغ بر 351 هزارو 170 میلیارد ریال بوده است که در اسفند سال 1394به 445 هزارو 440 میلیارد ریال رسیده است .اینکه آیا رشد سپرده ها متناسب با رشد نقدینگی بوده است پرسشی است که باید کارشناسان بانک پاسخ گو باشند. بانک آینده
یکی از معضلات تبلیغاتی در سال گذشته بانک آینده بود که با آشفتگی های بصری مخاطبان خود را در بین کمپین های متفاوتی که هم زمان اجرا شد گیج و مبهوت کرد . به هر حال در میان پیام های متفاوت تبلیغاتی که معلوم نبود که چرا و با چه هدفی اکران می شود بانک آینده، با شعار «آینده روشن است»؛ «بابانک» را در سال 94 رونمایی کرد. «بابانک» مجموعه خدمات الکترونیکی بانک آینده است.
کمپین دیگر این بانک «برخورد نزدیک با آینده» نام داشت که یادآوری میکرد گاهی یک اتفاق خوب از یک برخورد ساده شروع می‌شود، مثل برخورد نزدیک با آینده....
آخرین کمیپن این بانک در روزهای آخر اسفند مربوط به معرفی کارت های هدیه اش است آن هم با شعار «عید و عیدیش». قطره قطره جمع گردد یکی دیگر از پیام های تبلیغاتی این بانک بود .
بانک آینده فقط در طی شش ماه 1394 بالغ بر 415 میلیارد و 229 میلیون و 545 هزارو 971 ریال هزینه کرد. موسسه مالی و اعتباری عسکریه
انتخاب نام یک بانک از سوی مردم، کمپینی بود که موسسه عسکریه آن را در قالب یک فراخوان و در چند مرحله انجام داد تا به نام «ملل» رسید. عسکریه علاوه بر نام جدید قرار است سال جدید را با هویت جدید و اگر اوضاع بروفق مراد باشد در قالب یک بانک آغاز کند.این موسسه تا شهریور ماه سال گذشته بالغ بر 167میلیارد و 122 میلیون ریال برای تبلیغات مصروف داشته است . بانک تجارت
بانک تجارت از امیدها و آرزوهایمان در سال 94 می گوید و اینکه ما با امیدها و آرزوهایمان بزرگ می شویم، آرزوهایی برای خودمان و دیگران و از آنجا از ما دعوت میکند که با حساب های قرض الحسنه یک قدم طلایی برداریم.
بودجه آگهی و تبلیغات بانک تجارت در سال گذشته 322 میلیارد و 186میلیون ریال پیش بینی شد که بودجه با افزایش برای سال 1395 بالغ بر 354 میلیارد 404میلیون تومان پیش بینی شده است . بانک قوامین
بانک قوامین سال 94 محصولات بانکداری اینترنتی خود را با برندهای «جی بی نت» و «جی بی کارت» و «جی بی پوز» معرفی می‌کند.
قوامین، «جی بی نت» را بانکی در رایانه ی ما می داند و برای ترغیب ما به استفاده از «جی بی کارت» که خرید را برایمان آسان میکند، از ما دعوت میکند تا با استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی آن، به جریانی نو بپیوندیم.بانک قوامین تا شهریور سال گذشته برای بخش های تبلیغات و همایش ها 159 میلیارد و 819 میلیون ریال بودجه داشته است . بانک اقتصادنوین
یکی از کمپین های این بانک در سال 94 «بانکآشنا» بود. کمپین یکه هم در رسانه های چاپی و هم در آگهی تلویزیونی‌اش به خوبی درخشید. «بانکآشنا» یکی از خدمات نوین این بانک است که به شما امکان میدهد بدون نیاز به خارج شدن از خانه یا محل کارتان، تنها با یک تلفن، کار را به بانک اقتصاد نوین بسپارید.
تبلیغات دیگری که اقتصاد نوین برای معرفی محصول جدیدش در کنار مسئولیت اجتماعی خود انجام داد، معرفی کارت نوجوان بود. اقتصاد نوین با این پیام که «مهارت های اقتصادی هم مثل هر مهارت دیگری آموختنی است»، از نوجوانان دعوت می‌کند تا از کارت های اعتباری نوجوان بانک اقتصادنوین استفاده کنند. اقتصاد نوین در این آگهی خود را «آینده ساز نسل نوین» معرفی می‌کند.این بانک در سال 1394 پیش بینی داشت که در بخش انتشارات و تبلیغات بالغ بر 243 میلیارد و 386 میلیون ریال هزینه کند و برای سال 1395 با افزایشی ملایم بودجه خود را به 267 میلیارد و 725 میلیون ریال افزایش داده است .
لازم به اشاره است که سپرده های اشخاص در این بانک نیز از 293 هزارو 341 میلیارد ریال در اسفند 1393 به 325 هزارو 217 میلیارد ریال در اسفند 1394 رسیده است . بانک رفاه
بانک رفاه که مدتی را در سکوت سپری کره بود، سال 94 را با معرفی خدمات بانکداری الکترونیک آغاز کرد. این کمپین با رسانه های محیطی و چاپی، سامانه ی موبایل بانک، تلفن بانک و اینترنت بانک را در 55 سالگی‌اش معرفی کرد و یادآوری کرد که «از اینترنت بانک به رفاه می‌رسیم».
از بودجه این بانک برای بخش تبلیغات اطلاعاتی در دست نیست . بانک مسکن
سال 94 کارهای متفاوتی از بانک مسکن دیده شد. در یک آگهی تلویزیونی با اشاره به یک معضل اجتماعی که تنها ماندن سالمندان و بی توجهی افراد جامعه به همدیگر و اکتفا کردن به تماس های تلفنی است، موضوع ابزارهای الکترونیک مانند تلفن بانک را یادآوری می‌کند و می گوید: «هزار تماس، کار یک دیدار را نمی‌کند. ابزارهای الکترونیک کاربردهای دیگری هم دارند».
در جای دیگری تأکید میکند که با خدمات الکترونیک، «زمان را به زندگی ما واریز میکند».
بانک مسکن ابزارهای تلفن بانک، همراه بانک، اینترنت بانک و همبانک را هم با سری آگهی های محیطی خود در سطح شهر، اینطور معرفی میکند که هربار المان های آن خدمات را با نمادهایی از تفریح و سرگرمی و ورزش و مطالعه تلفیق میکند تا پیام هایی ازین دست را به گوش ما برساند:
با تلفن بانک مسکن، وقت بیشتری شادی و با هم بودن بیشتر
با همراه بانک مسکن، وقت بیشتر سفر و باهم بودن بیشتر و ...
از بودجه تبلیغاتی بانک مسکن نیز اطلاعات دقیقی وجود ندارد. بانک پارسیان
دیدن تابلوهایی در سطح شهر که روی آن نوشته بود «برگردید!» برای همه شوکه کننده بود؛ تااینکه معلوم شد بانک پارسیان از ما میخواهد به بانک برویم، تا بانک نرویم.
بانک پارسیان خدمات غیرحضوری‌اش را با این آگهی‌ها معرفی کرد.
پارسیان برای بخش انتشارات و تبلیغات در سال 1394 بالغ بر 196 میلیارد و 303 میلیون ریال بودجه در نظر گرفته بود و برای سال 1395 نیز در نظر دارد با افزایشی قابل توجه بالغ بر 394 میلیارد و 340 میلیون ریال هزینه کند. 
بانک پارسیان در اسفند سال 1393 سپرده های اشخاص را 409 هزارو 375 میلیارد ریال عنوان کرده که در بهمن 13944 به 491 هزارو 515 میلیارد ریال رسید. بانک ملت
امسال هم مانند گذشته بانک ملت کمپین های تبلیغاتی گسترده‌ای داشت، مانند کمپین معرفی حساب جاری الکترونیک با این شعار که «آهنگ اعتبار در ایران جاری است». تلفیق المان های موسیقی با دفترچه ی حساب از جذابیت های بصری این آگهی ها بود.
پایانه بهای سوخت نیز کمپین دیگری بود که کارت سوخت بانک ملت را معرفی میکرد و شعار ماندگاری داشت: «با شتاب سوخت بگیرید».
آخرین کمپین بانک ملت در روزهای پایانی اسفند مربوط به حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت است که هزار جایزه‌ی ویژه دارد. 1556 کیلومتر اسکناس 50 هزار ریالی که معادل 471515151515 ریال برای 1000 نفر به تساوی است.
بانک ملت در سال گذشته رقم یک هزارو 30 میلیارد و 464 میلیون ریالی برای تبلیغات خود در نظر گرفته بود و امسال پیش بینی کرده که بالغ بر یک هزارو 248 میلیارد و 334 میلیون ریالی برای این بخش تبلیغات و انتشارات اختصاص دهد.هرچند که این بانک در سال گذشته تنها 992 میلیون و 174 میلیارد ریال از بودجه خود را ظاهرا صرف کرده است . بانک گردشگری
یکی از موضوعاتی که امسال بانک گردشگری به سراغ آن رفت، توصیه به کاهش مصرف کاغذ با استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک بود. در این سری آگهی ها با دیزاین ساده و صریح و استفاده از المان های ابزارهای الکترونیک بانکی، به مخاطب گفته شد:
«به همین سادگی، کاهش مصرف کاغذ با همراه بانک»
یکی دیگر از آگهی های بانک گردشگری که کاملاً منطبق با نام و مأموریت بانک است، معرفی کارت های گردشگری با نام گردش کارت است که از شما دعوت میکند «دست به کارت شوید»
بیلبوردهای جدید این بانک هم کارت های هدیه با زرح های نوروزی را آن هم با شعار صمیمی «عیدیش می‌چسبه» معرفی می‌کند.گردشگری برای انتشارت و تبلیغات در سال گذشته 157 میلیاردو 825 میلیون ریال صرف کرده و در سال جاری بودجه 179 میلیارد و 580 میلیون ریالی برای انتشارت و تبلیغات در نظر گرفته است .لازم به اشاره است که هزینه های حمایت مالی از همایش و سمینارها و برگزاری مجامع در سرفصل های جداگانه ای در این بانک پیش بینی شده است .
سپرده های اشخاص در این بانک در اسفند 1393 به 68 هزارو 680 میلیارد ریال و اسفند گذشته به 104 هزارو 362 میلیارد ریال رسید پست بانک
یکی از کمپین های پرهیاهوی تبلیغاتی سال 94 در نظام بانکی، کمپین بیست سالگی پست بانک بود. تصویری از یک اژدها که با درحال گرفتن عکس سلفی است و میگوید «من و پست بانک همین الان یهویی». این آگهی ها اما به همینجا ختم نشد و تصاویر دیگری نیز از این کارکتر پست بانک در موقعیت های مختلف دیده شد.
پست بانک با این کار هویت جدید از خود ارایه کرد که این هویت نظرات و پیشنهادات بسیاری همراه داشت.این بانک تا شهریور سال گذشته بالغ بر 12 میلیارد و 522 میلیون ریال بودجه برای تبلیغات در نظر گرفته بود که مسلما با اجرای کمپین های تبلیغاتی در نیمه دوم سال این بودجه با افزایش مواجه بوده است . 
بانک کشاورزی
سال 94 کارهای می‌نیمال و متفاوتی از بانک کشاورزی دیده شد.
این بانک که خرید تضمینی گندم پس از ده سال را به عهده گرفته بود با شعار «طلوعی دوباره» و استفاده ی بجا از المان های تصویری خوش درخشید. در کمپین دیگری نیز خدمات بانکداری الکترونیکش را که ویژگی اصلی آن سادگی و سهولت کاربری است با شعار « مثل آب خوردن» معرفی میکند.
بانک صادرات 
یکی دیگر از بانک هایی که یک تیر و سه نشان را در کمپین های خود اجرا کرد و بانکداری الکترونیک یکی از محورهای تبلیغاتی اش بود بانک صادرات است .بانک صادرات در سرفصلی تحت عنوان خدمات قراردادی بالغ بر یک هزارو 454 میلیارد و 833 میلیون ریال برای سال 1394 و بالغ بر یک هزارو 559 میلیارد و 279 میلیون ریال پیش بینی کرده است . البته ممکن است که بخش تبلیغات بخشی از هزینه قراردادهای خدماتی این بانک را تشکیل دهد .

بانک کارآفرین 
بودجه بانک کارآفرین با سایر بانک های خصوصی قابل قیاس نیست این بانک در سال گذشته بالغ بر 58 میلیارد و 80 میلیون ریال و برای سال جاری 73 میلیارد و 293 میلیون ریال در نظر گرفته است . در سال گذشته از این بانک تبلیغات موردی را شهاد بودیم و کمپین خاصی اجرا نشد .

بانک سینا 
یکی دیگر از بانک های خصوصی که متناسب و متداول در بازار بانکی در حرکت است بانک سینا است . این بانک در سال گذشته بالغ بر 100 میلیارد ریال و در سال جاری بالغ بر 140 میلیارد ریال برای بخش انتشارات و تبلیغات در نظر گرفته است .
سپرده های اشخاص در این بانک از 126 هزارو 380 میلیارد ریال در اسفند 93 به 140 هزارو 784 میلیارد ریال در اسفند 94 رسیده است .

بانک دی 
در سال گذشته خدمات متفاوتی را معرفی کرد از تسهیلات به اقشار مختلف گرفته تا خدمات بانک داری الکترونیکی همه و همه توسط بانک دی معرفی شد . این بانک در سال گذشته بالغ بر 70 میلیارد و 216 میلیون ریال و در سال 1395 با افزایش حدودا دو برابری قرار است 150میلیارد و 762 میلیون ریال در بخش تبلیغات و بازاریابی هزینه کند.
در این بانک نیز سپرده های اشخاص از 84 هزاو میلیارد ریال در اسفند 93 به 174 هزارو 792 میلیارد ریال در اسفند 94 رسیده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود