امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
06/25 1392

مریم غضنفری: شکل گیری جهان صنعتی ، در بطن خود پدیده ای نوظهور را طراحی و سازماندهی کرد که به واسطه پیچیدگی روابط نیاز به تسهیل کننده ارتباطی داشت که این واحد رفته رفته به‌ واسطه خدمات و نوع فعالیت هایش روابط عمومی نام گرفت.جهان توسعه یافته در مسیر پیشرفت و تحولات از تکنیک ها و تاکتیک‌هایی که این علم در اختیار صاحبان تولید و خدمات قرار داد بهره مند شده و خود را به مرزهای بالندگی نزدیک کرد.
این علم نوظهور توسط پدر‌روابط عمومی ایران دکترنطقی نخستین بار حدود 62 سال پیش دراسترات�?یک‌ترین سازمان ایران یعنی شرکت ملی نفت وارد شد و در کنار سایر بخش‌های اداری کشور به ایفای نقش پرداخت .تاسیس رشته‌های دانشگاهی و آموزش این علم رفته رفته به شکل تخصصی و آکادمیک گسترش یافت. برخی از اساتید و پیشکسوتان رشته‌های روابط عمومی و ارتباطات تحصیلات تکمیلی خود را در سطوح عالی در دانشگاه‌های معتبر داخل وخارج از کشور گذرانده‌اند وامروز رسولان انتقال آن دانسته‌ها به علاقمندان وشاغلان این حرفه ،فن وهنر هستند.
هوشنگ عباس زاده از اعضاى قديمى هيات علمى رشته ارتباطات دانشكده علوم اجتماعى است که بيش از 30 سال در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه های روابط عمومی و ارتباطات تدریس کرده است؛ او خود فارغ‌التحصيل همان نخستين سال‌هاى تاسيس دانشكده از رشته روابط عمومى است و دوره كارشناسى «روابط عمومى و امور اجتماعى» را در سال هاى 50 تا 54 طى كرد. بعد از آن تا انتهاى سال 1356 براى تحصيل در رشته مطالعات رفتارى در دانشگاه ايالتى اوكلاهما به آمريكا رفت.
این روزها سازقلبش از درد روابط عمومی ها ناخوش می‌نوازد، یکی از این اساتیدی است که بیش از30سال در عرصه آموزش رشته روابط عمومی و ارتباطات فعالیت داشته است و در مورد اهمیت و نقش روابط عمومی درسازمان‌ها می‌گوید: همه مدیران باید ضمن حمایت از واحدهای روابط عمومی سازمان متبوعشان دارای روحیه وتفکر ارتباطی بوده وبه نوعی روابط‌عمومی‌چی باشند . به عبارت دیگر نه تنها در هر مجموعه واحد روابط عمومی هوشمند و بومی با پرسنل و مدیران فرهیخته این رشته به رهبری و هدایت سازمان کمک می‌نمایند، بلکه مدیران ارشد نیز با اعتقاد به کار حرفه ای روابط عمومی در مدیریت سازمان متبوع شان از تکنیک‌های کاربردی روابط عمومی استفاده کرده و اصول آنرا در مراحل تصمصیم سازی کلان سازمان اجرایی کرده و پیوند بین دولتمردان ومردم را به معنای واقعی آن پایدار سازند وگوش شنوایی برای شنیدن وعمل کردن به خواسته های مردم ومخاطبانشان داشته باشند.
او با تاکید بر اینکه منزلت و شخصیت هر سازمانی در آینه ی روابط عمومی آن قابل رویت است ،می‌گوید : در سال‌های اخیر در بخش دولتی روابط عمومی ها مورد عنایت قرار نگرفته‌اند ولی به دلیل تلاش های به‌سزای بخش خصوصی در برگزاری سمپوزیوم‌ها وهمایش‌های علمی و تاثیر آن‌ها در امر آموزش شاهد بالندگی و سر زندگی این رشته تاکنون بوده ایم . 
استاد در حالی که نگاهش به افقی بود که راه ناهموار روابط عمومی را نشان می‌داد و دست خود را روی قلبش که در سینه سال‌ها برای جامعه روابط عمومی تپیده می‌گذارد و با لبخندی که مشخصه همیشگی چهره با وقارش است می‌گوید امید دردولت جدید روابط عمومی ها را بیش از پیش وبه معنای واقعی ونه درحد شعار وحرف دریابند!

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود