امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
08/28 1392

ایران و جهان - براي فروش هواپيما از مدت ها قبل خاورميانه به مقصدي محبوب براي بازارياباني تبديل شده كه در  پي ارائه هواپيما هاي عجيب و غريب يا جت هاي جنگي هستند. اين كشور ها براي تضمين امنيت يا راه اندازي يك يا دو ايرلاين پول خوبي پرداخته و بازدهي بالايي براي شركت هاي فروشنده دارند. شايد خريد اين هواپيماها به عنوان راه حلي براي استفاده مجدد از پول هاي نفت نگاه شده است.
به گزارش ایران و جهان به نقل از سي ان بي سي، نمايش هوایی دوبی در مركز جهاني دوبي برگزار شده و به عنوان پرو�?ه اي كلان قصد تبديل دوبي به بزرگ ترين قطب فرودگاهي جهان را دارد، اين در حالي است كه ظرفيت فرودگاه هاي دوبي روز به روز افزايش مي يابد.
دوبي به عنوان یکی از همسایگان ایران در رقابت سخت با فرودگاه هاي اروپايي و آسيايي به تسلط بر دنياي پرواز هايي با مسير هاي طولاني مي انديشد. بزرگ ترين خط هوايي آن، Emirates با وجود برخورداري از ناوگان بزرگي از هواپيما هاي ايرباس A380 Super Jumbo، باز هم قصد توسعه پرواز هاي خود را دارد. در آينده نزديك دوبي مي تواند آينده سلطه هوايي خود را تضمين كرده و بر اين اساس تسهيلات نگهداري، تعمير و پياده سازي مخصوص به خود را در سطح جهاني بسازد.
در يك نقطه ديگر، عربستاني ها به ساخت قطعات هواپيما هاي بوئينگ مشغول بوده و ديگر كشور هاي منطقه نيز در پي استفاده از تكنولو�?ي هاي مرتبط با سيستم عامل هاي وسايل نقليه هوايي بدون سرنشين و پيشرفت در صنعت هوافضا هستند.
ثروت نفتي منطقه روزي به پايان رسيده و حتي با وجود افزايش تنش هاي منطقه اي و احساس لزوم تضمين امنيت در برابر تهديد هاي كوتاه مدت، ظاهرا بايد در مسير كسب امنيت اقتصادي بلند مدت نيز سرمايه گذاري كرد. مانند هر جاي ديگري جبران كمبود ها راهي مفيد براي بالا رفتن از نردبان توسعه اقتصادي است. توسعه صنعت هوافضا يك هدف مطلوب براي دولت هايي است كه در پي به روز رساني اقتصاد هاي خود هستند. دليل اين امر صراحتا آن است كه دولت مي تواند نقش مستقيم يا غير مستقيم و قدرتمندي در صنعت ايفا كند. به طور كلي، اين دقيقا همان روشي است كه آمريكايي ها و اروپايي ها براي رسيدن به جايگاه كنوني خود به كار برده و امروزه در اوج صنعت هوافضا ايستاده اند.
در برخي موارد، كمبود نيرو هاي ماهر همچنان مهاجران بسيار لايق را به خود جذب مي كند اما صنايع هوافضا و هوانوردي بايد همچنان به عنوان ابزار هايي قدرتمند جايگاه خود را در استخدام بعضي از باهوش ترين و آموزش ديده ترين جوانان در جهان حفظ كند.
به طور خلاصه در كشور هاي منطقه خليج فارس مي توان هنوز هم از تماشاي نمايش هوايي، فروش برخي هواپيما هاي مسافربري جديد و نسل چهارم يا پنجم بعضي از جنگنده ها به طور همزمان لذت برد. در كنار آن مذاكره بر سر معامله هاي مشاركتي تر با هدف توسعه جهاني سازي در اين صنعت دور از انتظار نخواهد بود.
به همين ترتيب، در اين نمايش هوايي مي توان به تماشاي رقبايي ديگر در زمينه ساخت هواپيما پرداخت كه با ظهور خود شركت هاي موجود در اروپا و آمريكاي شمالي را به چالش مي كشند. اينجا است كه سرمايه نقدي كلان صرف خريد هواپيما هاي فراوان و اعلام تعهد نسبت به انجام تحقيقات و آموزش هاي مرتبط براي تضمين آينده اي روشن مي شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود