امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
08/28 1392

ایران و جهان - با اعلام خبر صدور اوراق قرضه اسلامي دولت لندن ماه گذشته به عنوان اولين كشور غير اسلامي در جهان، این شهر به يكي از گزينه هاي قطب مالي جهان اسلام تبديل شد.
به گزارش ایران و جهان به نقل از اربين بيزينس، لندن از سال هاي دور مامني براي صدور اوراق قرضه اسلامي از سوي شركت هاي بين المللي به شمار مي رود و اين بخشي از روند فعاليت هاي 2 تريليون دلاري امور مالي اسلامي سال های گذشته با رشدي سريع در سرتاسر جهان محسوب مي شود.
اما اکنون رقباي جديد لندن را دوبي و كوالالامپور تشكيل مي دهند.
دوبي در قلب خليج فارس در سال جاري از اقدامات گسترده در حوزه امور مالي اسلامي خبر داده است و فرهنگ كارآفريني در اين شهر آن را به مركز برتر بانكداري در خاورميانه تبديل كرده است. در ادامه شركت هاي دولتي بزرگ نيز از استرات�?ي جديد دولت حمايت خواهند کرد.
پايتخت مالزي نيز از شهرتي فراوان در زمينه تعيين مقرراتي كارآمد براي امور مالي اسلامي برخوردار است و به وجود يك بازار داخلي گسترده براي اوراق قرضه اسلامي با ارز محلي مي بالد. اين موضوع خود باعث جذب فعالان خارجي شده است.
نتيجه نهايي رقابت ميان اين سه شهر احتمالا تا چند سال مشخص نخواهد شده اما سرنوشت هزاران شغل و مقادير زيادي سرمايه گذاري مستقيم در شركت ها و املاك احتمالا به حاصل اين بررسي بستگي دارد.
بانكداري اسلامي كه از قوانين مذهبي نظير ممنوعيت سوددهي بالا و نامشروع اطاعت مي كند هنوز با بانكداري جهاني با بيش از 100 تريليون سرمايه فاصله دارد.
اما 20 بانك برتر اسلامي در سه سال گذشته ساليانه 16 درصد رشد داشته و كم كم به فكر پيشي گرفت از رقباي معمولي خود افتاده اند. اين اتفاق امور مالي اسلامي را براي بسياري از موسسات غير اسلامي وسوسه انگيز مي كند.
در يك سال اخير، اين صنعت از پايگاه هاي سنتي خود به ملت هاي بزرگ مسلمان از شمال آفريقا گرفته تا نيجريه و جيبوتي توسعه يافته است. شركت هاي مالي اروپايي نيز با صدور اوراق قرضه اسلامي يا صكوك به اين وادي گام نهاده اند.
تقاضا براي اوراق كوتاه مدت براي مديريت نقدينگي در امور مالي اسلاي فراوان بوده و پاسخ به آن به ورود بازيگراني جديد به بازار نيازمند است.
بيشترين رقابت ميان اين سه مركز در زمينه تنظيم و آرايش صكوك صورت مي گيرد. لندن در جذب شركت هاي بين المللي براي صدور صكوك از همه موفق تر است و دليل آن فراواني بازار هاي مالي متعارف و سيستم قانوني مورد احترام جهاني در اين شهر است.
مالزي به هر حال به لطف جمعيت اكثرا مسلمان خود از يك بازار صكوك پر جنب و جوش با ارز محلي سود مي برد. كوالالامپور امسال حدود دو سوم از كل صكوك صادر شده در سرتاسر جهان را به خود اختصاص داده و اين موفقيت بعضي از شركت هاي خارجي از مناطقي دور دست نظير قزاقستان را به خود جذب مي كند.
عامل تعيين كننده در اين ميان رهبري فكري يك مركز مالي در مديريت بازرگاني اسلامي، ايجاد استاندارد ها و ساختار هايي مقبول و مناسب براي كل كشور هاي جهان است.
مالزي از گذشته به خاطر مدل مقرراتي متمركز خود و جلب نظر اكثريت علما اسلام نفوذ فراواني داشته اما برخي علما در كشور هاي منطقه خليج فارس قوانين مالزي را بيش از حد آزادانديش و مقلد رقباي متعارف جهاني مي بينند.
دوبي در ميانه حركت كرده و از عزم خود براي صدور اوراق قرضه اسلامي دقيق تر و جامع تر با اميد فراوان به حل چالش هاي بين كشور هاي اسلامي سخن مي گويد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود