امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
09/25 1392

ایران و جهان – سازمان تجارت جهاني تخمين مي زنند كه 15 كشور برتر صادر كننده لباس در جهان بازاری 370 ميليارد دلاری را در سال 2012 رقم زدند و این در حالی است که صادرات پوشاک ایران در هفت ماهه ابتدای سال به 38 میلیون دلار رسیده است .

با توجه به گزارش آمار تجارت بين المللي سال 2013 منتشر شده از سوي سازمان تجارت جهاني، امارات متحده عربي يازدهمين وارد كننده بزرگ لباس در سال 2012 به شمار مي رود.
به گزارش ایران و جهان به نقل از تريد عربيا، واردات امارات در مجموع در سال 2012 به 4 ميليارد دلار رسيد كه اين رقم در مقايسه با سال 2011، سيزده درصد رشد، 0.8 درصد از كل واردات جهاني را تشكيل مي دهد.

اتحاديه اروپا با حجم واردات 170 ميليارد دلار در سال در صدر اين فهرست قرار گرفته و آمريكا با 88 ميليارد دلار و �?اپن با 34 ميليارد دلار رده هاي بعدي را به خود اختصاص مي دهند. عربستان نيز رتبه دوازدهم را دارا است.
كارمندان سازمان تجارت جهاني تخمين مي زنند كه 15 كشور برتر صادر كننده لباس در جهان به ارزش 370 ميليارد دلار، سهمي 87.5 درصدي از صادرات پوشاك در سال 2012 را به خود اختصاص داده اند.

اين فهرست شامل چين، اتحاديه اروپا، هنگ كنگ، بنگلادش، ويتنام، هند، اندونزي، ايالات متحده آمريكا، مالزي، مكزيك، كامبوج، تايلند، پاكستان و سري لانكا مي شود.
بيشتر برندهاي لباس در امارات تحت نظر با كسب حق استفاده از يك نام تجاري كار كرده يا نتيجه يك سرمايه گذاري مشترك با يك شريك محلي هستند. به هر حال، اين روند به آهستگي در حال تغيير بوده و در چنين شرايطي برندهاي مد داخلي كم كم با هدف رقابت با همتايان بين المللي ظهور مي كنند.

مصرف كنندگان در كشور هاي خليج فارس نسبت به ديگر نقاط جهان بودجه بيشتري را به خريد اختصاص داده و اين موضوع خود بازار رقابت در صنعت پوشاك را داغ مي كند. به اين ترتيب، برند هاي داخلي فرصت رشد بيشتري مي يابند.
برند هاي داخلي معمولا با افزايش كيفيت و كاهش قيمت محصولات خود با محصولات مشابه موجود در بازار رقابت مي كنند. برند هاي موفق داخلي مشتريان را بسيار خوب شناخته و محصولاتي متناسب با تنوع فرهنگي در امارات و منطقه خليج فارس ارائه مي دهند.

در سال 2013 رشدي قابل توجه در لباس هاي طراحي شده توسط ديزاينر هاي داخلي در امارات ديده شد.

اين رشد در اصل به دليل افزايش بالاي تعداد گردشگران خارجي است كه براي خريد كالا هاي لوكس به دوبي سفر مي كنند.

ایران در آمارها 
آمارهای جهانی در حالی اعلام می شود که ایران سهمی در این رتبه بندی ها ندارد .آمار واردات انواع پوشاک به کشور طی 6 ماه نخست سال جاری به 150.1 تن به ارزش 1.1 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با کاهش 82.8 درصدی و 89درصدی روبرو شده است.

محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات در خصوص وضعیت واردات پوشاک می گوید: در هفت ماهه نخست سال جاری امارات متحده عربی و چین و ایتالیا سه کشور عمده مبدا واردات انواع پوشاک بوده اند.البته واردات پوشاک با کاهش 90 درصدی در هفت ماهه نخست سال 92 مواجه بوده است.چراکه در هفت ماهه نخست سال 92، 185 تن انواع پوشاک به ارزش 1254 هزار دلار به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 83.85 درصد و از نظر ارزش 90.35 درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که مهدی یکتا،دبیر انجمن تولید و صادرات پوشاک و محصولات نساجی ایران میزان صادرات پوشاک ایرانی در 7 ماهه نخست سال جاری با 5 درصد افزایش به 38 میلیون دلار اعلام کرد . همچنین میزان واردات پوشاک خارجی به کشور با 90 درصد کاهش به رقم 1 میلیون و 200 هزار دلار رسید.

وی می گوید: میزان واردات رسمی پوشاک در 7 ماهه نخست سال 91، 12 میلیون و 975 هزار دلار بود که به خاطر افزایش قیمت دلار، میزان واردات پوشاک به کشور آن در سال 92، 90 درصد کاهش یافت.
شایان ذکر است که درآمد چین از صادرات منسوجات و پوشاک در سال چیزی حدود 228 میلیارد دلار برآورد می شود در حالی که درآمد نفتی ایران در سال 90، 85 میلیارد دلار بوده است. 

ساعت انتشار 13:40

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود