امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
10/25 1392

ایران و جهان - مدیرکل توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران با اشاره به  برگزاری نمایشگاه‌ ایران در افغانستان گفت: توسعه صادرات غیر نفتی از مسیر صنعت نمایشگاهی در کشورهای ترکمنستان و افغانستان تنها با حضور 150 صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایرانی هم محقق می شود.

به گزارش ایران و جهان سهراب سلیمی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در حدود 6 هزار قلم کالای صادراتی دارد که از بیش از 8000 صادرکننده که در بانک اطلاعاتی صادرکنندگان کشور ثبت نام شدند تنها حدود 2000 صادرکننده در بخش خصوصی و دولتی در چرخه صادرات ایران حضوری فعال داشته که از این میان 150 شرکت فنی و مهندسی وجود دارد که به عنوان صادرکننده شناخته می شوند.

وی درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در کشور های آسیای میانه به وی�?ه افغانستان و ترکمنستان توسط شرکت مدیریت پرو�?ه های نمایشگاهی در توسعه صادرات ایران گفت: ما می توانیم در برابر پول گازی که از ترکمنستان وارد می کنیم کالا و خدمات صادر کنیم . یعنی دولت قراردادهایی منعقد کند که در ازای مبالغی که باید به ترکمنستان پرداخت شود شرکت های ایرانی کالا یا خدمات خود را به ترکمنستان بفرستند.

مدیر کل توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران با اشاره به نقش آفرینی و توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به افغانستان اظهار کرد: محیط افغانستان محیطی آشنایی برای مهندسان و متخصصان ایرانی است و مزیت �?ئو پلتیکی دو کشور با توسعه بسترهای صادراتی کشور می تواند به ما در افزایش کاریی صادرات فنی و مهندسی کمک کند.

سلیمی با بیان اینکه نزدیکی مرزها و همجواری کشورهای ایران با افغانستان و ترکمنستان مزیتی دیگر برای استفاده از بازار هدف این دو کشور برای توسعه میزان صادرات ایران از مسیر صنعت نمایشگاهی است، افزود: ارزش قراردادهای منعقده شده در سال 90 برابر 2/4 میلیارد دلار و در سال 91 برابر با 3/2 میلیارد دلار و در 9 ماه اول امسال 7/1 میلیارد دلار بوده است که می توان از طریق برگزاری نمایشگاه های اختصاصی جمهوری اسلام ایران در کشور های هدف به توسعه صادرات و نقش آفرینی انتقال دانش فنی و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران تسریع بخشید.


وی با تحلیل میزان صادرات فنی و مهندسی کشور در سالهای گذشته گفت: اگر تنها 20 درصد از دوهزار شرکت فعال ایرانی که در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران فعال هستند درنمایشگاه‌‌های حضور پیدا کنند یعنی 40 شرکت صادرکننده خدمات فنی و مهندسی که مسلما می تواند به توسعه صادرات و گسترش روابط اقتصادی امیدوار بود.

وی برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در ترکمنستان و افغانستان را ابزاری برای بازاریابی و توسعه نقش آفرینی و صادرات بیشتر جمهوری اسلام ایران معرفی کرد و گفت: هیچ صادراتی بدون بازاریابی صورت نمی گیرد به شرطی که بازار هدف هوشمندانه آنالیز شود.

مدیر کل توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران از شرکت کنندگان و برگزار کنندگان این نمایشگاه در خواست نمود که به تقاضای بازار هدف دقت کرده و کالاها و خدماتی را به این نمایشگاه ببرند که مورد اقبال عمومی مردم آن کشورها قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری نمایشگاه ایران هفتمین نمایشگاه اختصاصی ایران از تاریخ 23 تا 26 بهمن ماه در شهر هرات باستان افغاستان و در تالار مولانا جلال الدین بلخی و هشتمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در محل قصر نمایشگاه عشق آباد از تاریخ 8 تا 10 اسفند ماه توسط شرکت مدیریت نمایشگاهی ایران به مدت 4 روز برگزار می شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود