امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
10/8 1392

ایران و جهان - وزارت مالیه افغانستان اعلام کرده است که دو شرکت خارجی برای خرید «کابل‌بانک‌نو» از دولت افغانستان رقابت می‌کنند و برنده این داوطلبی اعلام خواهد شد.

مسئولان وزارت مالیه گفته اند که بسته های پیشنهادی دو شرکت خارجی را باز کرده اند و از میان این دو، شرکت "کرو کاپیتال پارتنرز" عربی، پیشتاز این رقابت است.

محمد کوهستانی رئیس خزائن در وزارت مالیه در نشست خبری به خبرنگاران گفت که در جریان بررسی ها، شرکت عربی امتیاز بیشتری نسبت به شرکت داوطلب آمریکایی به دست آورده و همچنین پول بیشتری برای خرید کابل‌بانک‌نو پیشنهاد کرده است که برنده احتمالی این رقابت شناخته می‌شود.

مقام‌های رسمی تا هنوز رسما شرکت برنده را معرفی نکرده اند و قرار است کابینه حکومت افغانستان از میان این دو شرکت یکی را برگزیند.

به اساس معلومات وزارت مالیه افغانستان شرکت "کرول کاپیتال پارتنرز" عربی برای خرید کابل‌بانک‌نو، ۲۸.۵ میلیون دلار پیشنهاد کرده و هشتاد امتیاز به دست آورده و شرکت آمریکایی CBGI گفته برای این بانک ۲۱ میلیون دلار می پردازد و ۷۶ امتیاز به دست آورده است.

کوهستانی گفت که هر دو شرکت برای خرید تجهیزات کابل بانک ۲۰ میلیون دلار پیشنهاد کرده اند اما پیشنهاد دو شرکت در مورد خرید امتیاز این بانک متفاوت است. شرکت عربی حاضر شده برای خرید امتیاز ۸ میلیون بپردازد و شرکت آمریکایی ۱ میلیون دلار پیشنهاد کرده است.

کابل بانک سه سال پیش، پس از یک فساد گسترده مالی تا مرز ورشکستگی رفت اما دولت کنترل این بانک را گرفت و برای جلوگیری از ورشکستگی آن ده‌ها میلیون دلار هزینه کرد.

حالا این دومین بار است که وزارت مالیه/دارایی افغانستان «کابل‌بانک‌نو» را، زیر نام "خصوصی سازی کابل‌بانک‌نو" به فروش گذاشته است.

در دور اول داوطلبی تنها خریدار این بانک یک شرکت افغان بود که شرایط را برای خرید این بانک نتوانست تکمیل کند.این بانک پیش از این که به دنبال یک پرونده فساد مالی به مرز ورشکستگی برود، از بزرگترین بانک های خصوصی افغانستان بود.

نورالله دلاوری، رئیس بانک مرکزی افغانستان دو هفته پیش گفته بود که در کنار ارزیابی منابع دارایی شرکت‌های داوطلب، ظرفیت شرکت‌ها برای مدیریت کابل بانک را نیز بررسی خواهند کرد.

رسانه ها گزارش کرده بودند که چهار شرکت برای خرید این بانک رقابت خواهند کرد اما تنها شرکت آمریکایی CBGI و شرکت عربی "کرو کاپیتال پارتنرز" مدارک داوطلبی خود را برای خریداری این بانک خصوصی به وزارت مالیه افغانستان سپرده‌اند.

پیشنهاد شرکت‌های خارجی توسط بانک مرکزی، وزارت مالیه و همچنین «کابل‌بانک‌نو» بررسی شده است. مسئولان وزارت مالیه می‌گویند که هفتاد درصد شرط فروش کابل مربوط به توانایی‌های خریدار در بخش فنی است.

«کابل بانک نو» اکنون در بخش ارائه خدمات به ادارات دولتی چون پرداخت معاشات ماهانه نیروهای امنیتی و کارمندان دولتی فعال است اما خدمات دیگری چون قرضه دهی را انجام نمی‌دهد.

در افغانستان ۱۶ بانک خصوصی فعال است که چهار بانک آن از سوی سرمایه گذاران خارجی تاسیس و مدیریت میشود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود