امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
02/17 1393

ایران و جهان- درحالی که هنوز سیاست نرخ گذاری محصولات شوینده از جانب  سازمان حمایت برای شرکت های تولیدکننده این محصولات مشخص نشده، بررسی پیش بینی بودجه 93 این شرکت ها، از سیاست افزایش نرخ محصولات به شیوه های گوناگون خبر می دهد.

به گزارش ایران و جهان افزایش نرخ محصولات شوینده، اتفاقی که به نظر می رسد تا پایان تابستان رخ دهد. گرچه سازمان حمایت هنوز مصوبه ای برای افزایش قیمت محصولات شوینده ندارد و شرکت های تولید کننده نیز براین اساس افزایش نرخ محصولات را در سال جاری ندارند. این درحالی است که فاز دوم هدفمندی یارانه ها، افزایش نرخ حامل های انر�?ی را در قدم اول به همراه داشته که پس از این افزایش، قیمت کالاها در بازار فارغ از مصوبه و مجوز، رشد یافته اند. در این میان 4شرکت تولیدکننده مواد شوینده در بازار سرمایه هم حضور دارند و برآوردی که این شرکت ها از نرخ محصولات خود در سال جاری داشتند، موضوع این گزارش است.

نگاهی به پیش بینی بودجه این شرکت ها نشان می دهد که شرکت های پاک وش، گلتاش و پاکشو تقریبا افزایش چندانی را پیش بینی بودجه 93 لحاظ نکرده اند گرچه باید اشاره کرد که امسال افزایش 2درصدی مالیات برارزش افزوده نیز در پیش بینی ها تاثیرگذار بود.

پاک وش در پیش بینی بودجه 93 گزارش می کند که در سه ماهه اول سال مالی پایان دی ماه 93 مبلغ 297ریال سود شناسایی کرده است. همچنین پاک وش در این گزارش از کسب مبلغ 923میلیارد و 464میلیون ریال فروش خالص خبر می دهد. رایزنی در خصوص این شرکت به آنجا رسید که هنکل پاک وش که تولیدکننده پودر و مایعات شوینده است، افزایش نرخی را برای محصولات در سال جاری لحاظ نکرده است.

شرکت گلتاش که به تازگی سرمایه 90هزار میلیون ریالی را به 200هزار میلیارد ریال رسانده، نرخ محصولات را با افزایش اندکی اعلام می کند. یک مقام آگاه در گلتاش به خبرنگار ما می گوید: افزایش  نرخ محصولات با مصوبه سازمان حمایت مجاز است در نتیجه گلتاش با نرخ های قبلی، قیمت محصولات را در پیش بینی بودجه 93 درنظر گرفته است. این شرکت با افزایش 12درصدی پیش بینی کرده که مبلغ یک هزار و 941میلیارد و 656میلیون ریال فروش داشته باشد و البته این افزایش را ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات حدودا سه درصد عنوان کرده است.

پاکسان دیگر شرکت تولیدکننده مواد شوینده با سرمایه 540هزار میلیون ریال فعالیت می کند. این شرکت در اولین پیش بینی بودجه سال 93 سود هر سهم را برای سال مالی پایان آذرماه مبلغ 41900ریال پیش بینی کرده بود که این رقم را در دومین پیش بینی به 4300ریال افزایش داد. پاکسان در سه ماهه اول توانسته مبلغ 1075ریال سود برای هر سهم شناسایی کند.

یک منبع آگاه به ایران و جهان می گوید: پیش بینی بودجه 93 پاکسان نشان می دهد که این شرکت برآورد دیگری از نرخ محصولات در نظر دارد. این شرکت نرخ محصولات را به طور متوسط با افزایش 14درصدی برای سال 93 پیش بینی کرده است. گفته می شود که پاکسان پودر دستی را با افزایش حدود 18درصد، پودر ماشینی افزایش 14درصدی و انواع صابون را به طور متوسط با افزایش 10درصدی لحاظ کرده است.

پاکشو دیگر تولید کننده مواد شوینده نیز در فضای اجرا شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، افزایش 2درصدی را برای نرخ محصولات درنظر گرفته است.
این شرکت با افزایش 27درصدی تولید نسبت به سال گذشته، پیش بینی کرده که 258هزار و 972تن پودر، مایعات البسه و مایعات را تولید کند. اما به باور کارشناسان بازار سرمایه، پیش بینی این شرکت در افزایش نرخ محصولات با توجه به اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، از تعدیل مثبت نهفته‌ای در پیش بینی های 93 خبر می دهد.

پاکشو که در سال مالی گذشته درآمد 54میلیارد ریالی از سرمایه گذاری ها به دست آورده بود، با کاهش 82درصدی این بخش در پیش بینی سود و زیان 93 نشان داد که برنامه ای برای فروش سرمایه گذاری ها در سال جاری ندارد.
شنیده می شود که امسال شرکت پاکشو طرح های توسعه ای برنامه دارد که افزایش 20درصدی هزینه های مالی و اداری این شرکت که ناشی از پیش بینی افزایش تسهیلات بانکی است، می تواند این شنیده را تقویت کند. شرکت پاکشو پیش بینی کرده مبلغ 1685ریال سود برای هر سهم در سال مالی 93 شناسایی کند. که براساس گزارش مالی شرکت، این افزایش ناشی از افزایش مقدار فروش است. نکته اینکه مقدار فروش این شرکت در پیش بینی های امسال افزایش 27درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
از آنجاییکه هنوز مصوبه ای مبنی بر افزایش نرخ محصولات شوینده از جانب سازمان حمایت اعلام نشده است، به باور کارشناسان افزایش سود هر سهم برای این شرکت ها متصور است. گرچه پاکسان افزایش نرخ محصولات را به گونه ای دیگر لحاظ کرده است اما در صورتی که برآوردهای این شرکت با مصوبه ای که هنوز صادر نشده، تفاوت چشم گیری داشته باشد، افزایش سود هر سهم این شرکت نیز بعید نخواهد بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود