امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
02/21 1393

ایران و جهان- تاکنون برخی شرکت های بزرگ خودرویی، پیش بینی سود هر سهم را  بی تاثیر از وعده وزیر صنعت مبنی بر اختصاص ارز مبادله ای به این صنعت، عنوان کرده اند. بر این اساس تعداد خودرویی های بی تاثیر از ارز مبادله ای به عدد شش رسید. 

به گزارش ایران و جهان، شرکت فنرسازی زر و ایرکا پارت صنعت نیز اختصاص ارز مبادله ای را بی اثر دانسته اند.

به باور کارشناسان، افزایش تعداد شرکت های خودرویی که از وعده وزیر بی تاثیر ماندند، نشان می دهد که این شرکت ها با بالا نشان دادن هزینه های غیرواقعی، راه را برای افزایش قیمت محصولات در آینده هموار می کنند.
فعالان بازار سرمایه معتقدند که گروه صنعت خودرو در مواجه به وعده وزیر، از استرات�?ی مظلوم نمایی استفاده می کنند و از این طریق سود قابلیت پنهان شدن پیدا می کند. 

اما به گفته یکی از کارشناسان صنعت خودرو، سناریوی دیگری هم مطرح است و آن اینکه خودرویی ها مبلغ فروش را برای سال مالی 93 چند برابر سال قبل پیش بینی کرده اند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است پیش بینی چند برابری مبلغ فروش، عدم تاثیر ارز مبادله ای را برای این صنعت توجیه کرده است. نگرانی از عدم فروش به تعدادی که در پیش بینی بودجه باعث شده که شرکت ها اثر ارز مبادله ای را به صورت افزایش سود هر سهم نبینند.
به باور کارشناسان با گذر زمان و ارائه گزارش های سه و شش ماهه مالی آنها و مشخص شدن حجم فروش، بهتر می توان تاثیر ارز مبادله ای را سنجید.

شرکت های فنرسازی زر و ایرکا پارت صنعت پس از پارس خودرو، ایران خودرو، زامیاد و سایپا اختصاص ارز مبادله ای را بر پیش بینی سود هر سهم بی اثر عنوان کردند. مدیرعامل فنرسازی زر به بورس اعلام کرد که با توجه به عدم مشخص بودن اثرات اجرایی مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انر�?ی همچنین مشخص نشدن جزئیات ارز، محاسبه میزان تاثیر آن بر بودجه 93میسر نیست. و با رفع ابهامات مذکور و در صورت داشتن تاثیر با اهمیت، به بورس اعلام خواهد شد.

شرکت ایرکا پارت صنعت نیز به بورس اعلام کرده این شرکت در متن قراردادهای فروش محصولات، مقدار ارزبری و نرخ ارز در زمان انعقاد قرارداد مشخص شده و در صورت افزایش یا کاهش نرخ ارز مورد نیاز تا میزان 5درصد مبلغ قرارداد ثابت و در صورت تغییرات بیشتر از این میزان، به نسبت درصد افزایش یا کاهش، قیمت فروش محصولات نیز افزایش یا کاهش خواهد یافت. در نتیجه در حال حاضر تغییری در میزان پیش بینی سود هر سهم به وجود نخواهد آمد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود