امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
02/10 1393

ایران و جهان- نعمت زاده دومین گل خود را در 17روز کاری اخیر از صنعت خودرو  دریافت کرد. درحالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت از وعده اختصاص ارز مبادله ای به صنعت خودرو خبر می دهد، واکنش خودروسازها حکایت از بی اثر بودن وعده وزیر بر سودآوری شرکت ها دارد. در روزهای پایانی سال گذشته نیز نعمت زاده، عدم افزایش قیمت خودروها را در سال جاری وعده داده بود که افزایش قیمت خودرو اولین گل این صنعت به وزیر بود. 

به گزارش ایران و جهان، خبر تخصیص ارز مبادله ای به صنعت خودرو، خودرویی های بورس را به بررسی و ارائه گزارش اثر آن بر سودآوری شرکت به بورس ملزم کرد. تاکنون سه خودروساز بزرگ کشور آثار اختصاص ارز مبادله ای را بر روند سودآوری خود بررسی و در گزارش هایی به بورس اعلام کرده اند. 

شرکت زامیاد پس از پارس خودرو و ایران خودرو میزان اثر تخصیص ارز مبادله ای را بر بودجه 93 به بورس اعلام  کرد. براساس اطلاعیه این شرکت، زامیاد پیش از وعده وزیر مبنای تامین کلیه مبالغ ارزی را در پیش بینی سال مالی جاری، با نرخ مبادله ای محاسبه کرده بود. محمد اشرفی معاون مالی و اقتصادی به بخش نظارت بر ناشران بورسی نوشت که مبنای تامین کلیه مبالغ ارزی در پیش بینی سال مالی 93 با نرخ مبادله ای منظور شده در نتیجه خبر مذکور تاثیری در پیش بینی سود این شرکت ندارد. 

محاسبه میسر نیست
شرکت ایران خودرو از منظر دیگری تاثیر این خبر را سنجید و محاسبه تخصیص مذکور را مشروط به عوامل دیگری عنوان می کند. علی مهری، معاون اقتصادی ایران خودرو در اطلاعیه مشابهی، بررسی اثرات تخصیص ارز مبادله ای را منوط به روشن شدن آثار اجرای قانون هدفمندی و نیز اجرایی شدن تخصیص ارز با نرخ مرکز مبادله عنوان کرده است. 

در این اطلاعیه آمده قیمت تمام شده تحت تاثیر قیمت اجزای تشکیل دهنده آن است و برآیند تغییرات قیمت عوامل مذکور باعث کاهش یا افزایش آن خواهد بود. در این راستا اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انر�?ی و تاثیر تورمی آن در نهاده های مصرفی صنایع با توجه به اثرات تورمی باعث افزایش قیمت تمام شده صنعت می شود و در مقابل تخصیص ارز با قیمت مرکز مبادله ای نیز درصورت اجرایی شدن و تامین کل نیازهای ارزی صنعت با نرخ مذکور دارای تاثیر کاهنده در قیمت تمام شده خواهد بود. در نتیجه برآورد برآیند تغییرات مذکور در قیمت تمام شده مستلزم روشن شدن جزئیات تخصیص ارز مبادله ای از حیث مبلغ و نوع ارز و اجرایی شدن آن، محاسبه میزان تاثیر آن بر بودجه سال مالی 93 میسر نیست. 

این درحالی است که مدیرعامل ایران خودرو با احتیاط بیشتری به تصمیم وزیر می پردازد وی در گفتگویی می گوید: با تصمیمی که وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته است، اگر ارز مبادله ای به صنعت خودرو اختصاص یابد، می تواند در افزایش تولید موثر باشد. 
وی اشاره می کند که اگر این قانون بخواهد اجرایی شود ۲ تا ۳ ماه طول می کشد و هرچه زودتر اختصاص یابد، موجب بالا رفتن تولید خواهد شد.

اما در میان شرکت های خودروساز، پارس خودرو اولین شرکتی بود که در این خصوص شفاف سازی کرد. آقامحمدی مدیر عامل پارس خودرو در نامه به نظارت بر ناشران بورسی اذعان داشت: با توجه به موجودی های قبلی، اعتبارات اسنادی گشایش یافته و احتمال تغییر در تعداد تولید محصولات دارای نیاز ارزی به نفع خودروهای داخلی، تخصیص ارز مبادله ای تاثیری در افزایش سودآوری شرکت ندارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز قبل از اختصاص ارز مبادله ای به کل نیاز ارزی بخش صنعت خودرو اعم از خودروهای سبک و سنگین توسط بانک مرکزی تامین خبر داد.
محمدرضا نعمت زاده در حاشیه کارگروه حمایت از تولید که به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد،گفت: در سال جاری رییس جمهوری، معاون اول و تمام دست اندرکاران اعلام کردند که سال را با بررسی عوامل رکود و موانع تولید شروع خواهیم کرد.

اما این در حالی است که در روزهای اخیر بحث استفاده از قطعات وارداتی در خودروهای داخلی مطرح شده است و مجلس نیز بر این موضوع تاکید دارد که خودروسازان فقط ادعای تولید داخلی دارند در حالی که بسیاری از قطعات مورد استفاده در خودروهای داخلی وارداتی است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود