امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
10/27 1393

ایران و جهان - امروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در جلسه هیات  نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق وظیفه مهمی دارد و دولت رقیب بخش خصوصی نیست و باید بسترساز فعالیت بخش خصوصی باشد. 

بحث حضور دولت در اقتصاد و گستره حضور آن همواره در محافل مختلف مورد بحث بوده است. در حقیقت دخالت دولت از سویی برای برقراری عدالت اجتماعی و متعادل نگاه داشتن سطح رفاه جامعه در مواردی که بازار ناکارامد است، لازم و سودمند است و از دیگر سو با ایجاد اختلال در عملکرد بازار و محدود کردن بخش خصوصی تعادل بازار را مختل می‌کند. به عبارت دیگر حضور دولت باید تنها محدود به مواردی باشد که بخش خصوصی فاقد کارایی لازم است. درحقیقت حضور گسترده دولت در اقتصاد نه تنها به نفع جامعه و مردم نیست بلکه به گواه تاریخ ضرر رسان نیز خواهد بود. 

وجود یک دولت بزرگ در بخش اقتصادی سبب تضعیف عملکرد بازار رقابتی و بخش خصوصی شده و دولت با افزایش تصدی‌گری خود در اموری که ضرورتی برای حضور دولت درآن‌ها وجود ندارد، ضمن کاهش عملکرد موثر خود در وظایف خاص دولت مثل حمایت، نظارت و ارشاد به عنوان دخالت گر در بخش اقتصادی کارایی اقتصادی را تنزل می‌دهد. 

بنابراین به نظر می‌رسد امروز معاون اول رئیس جمهور با شناخت کامل از مختصات توانمندی دولت، حجت را برای زیردستان خود تمام کرد و خط بطلانی کشید بر آنچه دخالت در امور بخش خصوصی می‌توان از آن یاد کرد.

به عبارت دیگر این گفته از سوی مقام دوم دولت را می توان به مفهوم اتمام حجت با آن بخش از دولت دانست که نیتش دخالت در امور بخش خصوصی است و شاید بهتر است این خطابه را به عنوان یک دستورالعمل نظارتی برای نهادهای نظارتی دولت و هم‌چنین به عنوان یک سو�?ه نظارتی برای مجلس قلمداد کرد که آیا بدنه اجرایی دولت می‌تواند بخشنامه‌های شفاهی مقامات ارشد را به اجرا گذارد یا آن را تنها در حد یک شعار بزک شده در آغوش می‌گیرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود