امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
11/13 1393

گروه چهارسوق- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اصلاح فرآیند  تصمیم سازی در اتاق آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: اتاق ها باید درراستای خصوصی سازی واقعی،بخش خصوصی را به این منظور توانمند و آماده کنند و در شرایط تحریم و پس از تحریم برنامه هایی مدون برای اداره امور اقتصادی کشور و تسهیل شرایط فعالیت های اقتصادی به دولت ارایه دهند.

مسعود دانشمند درگفت وگو با ستاد خبری ائتلاف بزرگ، گفت : اتاق بازرگانی حرکتی رو به جلو را آغاز کرده است و طبیعی است که با شرایط اتاقهای مطلوب فاصله بسیار دارد اما امروز اتاق ها موفق به نقش آفرینی دربسیاری از امور اقتصادی شده اند تا آنجا که قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از طرف اتاق ایران تهیه و به دولت و مجلس ارایه شد.

وی افزود: همچنین تشکیل کمیته ماده 76 برای حذف قوانین مزاحم و برگزاری جلسات شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت حرکت هایی رو به جلو برای انجام وظایف خطیر اتاق های بازرگانی بوده اما هنوز هم با شرایط مطلوب فاصله ای معنا دار وجود دارد و اتاق های بازرگانی باید مسئولیت کامل فعالیت های بخش خصوصی را به عهده گیرند.

دانشمند با اشاره به اینکه مطابق اصل 44 باید تمامی وظایف تصدی گرایانه دولت به بخش خصوصی واقعی واگذار شود ، عنوان کرد: اتاق ها باید درراستای خصوصی سازی واقعی بخش خصوصی را توانمند و آماده کنند و در شرایط تحریم و پس از تحریم برنامه هایی مدون برای اداره امور اقتصادی کشور و تسهیل شرایط فعالیت های اقتصادی به دولت ارایه دهند.

اتاق آینده چابک تر باشد و از رئیس محوری به تشکل محوری تغییرکنند 

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه اتاق های بازرگانی باید آموزش پذیر باشند ، عنوان کرد: اتاق ها باید از شرایط رییس محوری و عضو محوری خارج و تشکل محور شده و بتوانند از ظرفیت اعضا و تشکل ها به نحو مناسب استفاده کنند و ارتباطی مستمر میان اعضا برقرار نمایند.

قانون اتاق ها باید اصلاح شود

وی در پاسخ به این پرسش که اتاق های بازرگانی چگونه می توانند دولت ها رامجاب به اجرای گوشزدهایی کنند که از سوی بخش خصوصی ارایه می شود ، بیان کرد: قانون اتاق ها به منظور افزایش تاثیرپذیری مصوبات اتاق باید اصلاح شده و در این اصلاحیه جایگاهی معین برای اتاق های بازرگانی تعریف شود که دولت ها خود را مجاب به اجرای آن بدانند.

عضوهیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه لوایح اقتصادی که از سوی دولت و مجلس ارایه می شود نباید بدون نظراتاقهای بازرگانی مورد بحث و بررسی واقع شود ، خاطرنشان کرد: قدم بزرگ در این راستا این است که قانون اتاق های بازرگانی به این منظور اصلاح شود و به نظر می رسد که اصلایه این قانون ازنخستین مواردی باشد که در دستور کار قرارگیرد.

دانشمند در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیب هیات نمایندگان یا هیات رئیسه اتاق آینده تفاوت زیادی با شرایط حاضر دارد ، اظهار کرد: به نظر می رسد که اتاق آینده تفاوت جدی با شرایط حاضر داشته باشد و تلاش می شود تا بخش خصوصی واقعی به اتاق آینده راه پیدا کند و دولتی هایی که درقالب بخش خصوصی هستند بیشتر به امورات دولتی خود بپردازند.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین اولویت کاری اتاق آینده برای حل مشکلات بخش خصوصی چیست ، تصریح کرد: اتاق باید برای حل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش بخش خصوصی با بانک مرکزی و بانکها به تعاملی سازنده دست یابد و تولید به تمامی مسائل ترجیح داده شود.

دانشمند خاطرنشان کرد: تصمیماتی همانند برقراری تعرفه ترجیحی نباید بدون نظر و مشورت اتاق های بازرگانی مصوب شود و نباید تصمیماتی برای نرخ ارز گرفته شود که تولید را با مشکلاتی اساسی مواجه کند .
وی با اشاره به اینکه رئیس اتاق بازرگانی در برخی از شوراهای اقتصادی همانند شورای اقتصاد و شورای عالی صادرات حضور دارد ، بیان کرد: باید ساختاری تعریف شود که رئیس اتاق ایران از نظرات کمیسیون های تخصصی اتاق درباره موضوعات مختلف اقتصادی مطلع باشد و به عبارت دیگر با دستی پر در این جلسات حضور یابد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار کرد: درحال حاضر اتاق و رئیس اتاق با پیش فرض های ذهنی خود از موضوعات در جلسات حضور پیدا می کنند و براساس نظر جمع نمایندگان نظرات اتاق را منعکس نمی کند .
وی تاکید کرد: اصلاح فرآیند تصمیم سازی در اتاق آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود