امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
11/1 1393

ایران و جهان – غول خودرو ساز ایرانی که با افزایش سرمایه به 12 هزار میلیاردرفته رفته زیان انباشته را پوشش داده توانسته در سراشیبی سود قرار گیرد .

به گزارش ایران و جهان، ایران خودرو 12هزار میلیارد ریالی که در شهریور ماه امسال افزایش سرمایه را در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسانده است، در سومین بررسی های مالی، از پیش بینی ها فراتر رفته تا جایی که به استنادآمار و ارقام تا پایان آذرماه امسال تعداد 442 هزار و 281 دستگاه دنا، رانا، سوزوکی، لوگان، گروه سمند، گروه پ�?و و پیکان تولید کرد و بیش از 80درصد پیش بینی های تولیدی سال را پوشش داد.

وضعیت به گونه ای رقم خورده است که این شرکت در حالی که 108میلیارد و 129 میلیون ریال از فروش محصولات به دست آورده ، بیش از 89میلیارد ریال بهای تمام شده داشته است اما با این وصف میزان فروش 9 ماهه توانسته 75درصد فروش سالانه را پوشش دهد.اما خبر مهم اینکه بالاخره غول خودروساز بورسی تا پایان آذر ماه بیش از 11 هزار میلیارد ریال از عملیات خودروسازی سود عملیاتی کسب کرد و به 80درصد پیش بینی های سالانه دست یافت و در نهایت بررسی های مالی نشان داد که این شرکت در مدت مذکور، عملکرد قابل توجهی داشته و توانسته به اکثر پیش بینی ها دست یابد.

وضعیت سرمایه گذاری های ایران خودرو نیز نشان می دهد که پوشش 44درصدی پیش بینی ها ماحصل استرات�?ی این شرکت در بخش سرمایه گذاری بوده است.
این شرکت که در چشم انداز سالانه تحقق سود 372ریالی را برای هر سهم ترسیم کرده بود، در مدت 9ماه 328ریال آن را محقق کرد و 88درصد پیش بینی ها را پوشش داد.
ایران خودرو در خصوص بیان عملکرد مثبت و دلیل تغییرات اقلام سود و زیان اعلام کرده است: مبلغ فروش به واسطه افزايش حجم و تركيب محصولات افزايش داشته است و نرخ فروش تغييري نکرده و هزينه هاي عمومي و اداري با توجه به مبالغ واقعي 9 ماهه ، بازنگري و اصلاح شده است .

این شرکت توضیح می دهد که هزينه هاي توزيع و فروش با توجه به افزايش حجم و تركيب فروش محصولات و هزينه هاي ثبت شده در عملكرد 9 ماهه، بازنگري و اصلاح شده است. همچنین خالص ساير در آمدها و هزينه هاي عملياتي با توجه به عملكرد واقعي 9ماهه سالجاري بازنگري شده است.
ایران خودرو افزایش قابل توجه درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها را به دلیل افزایش فروش و به تبع آن افزایش موجودی حسابهای بانکی عنوان کرده است که این افزایش موجودی بانکی تاثیر مثبت قابل توجه درآمد حاصل از سپرده های سرمایه گذاری شده را به همراه داشته است.

لازم به اشاره است با توجه به سود خالص پیش بینی شده برای 93 مانده زیان انباشته این شرکت طبق صورت های مالی حسابرسی شده 92 بالغ بر 56 میلیارد ریال است. یک کارشناس خودرویی در این خصوص می گوید روند سودسازی این شرکت نشان می دهد که ایران خودرو می تواند تا پایان سال این میزان زیان انباشته را پوشش دهد و سود میان سهامداران تقسیم کند. 
ایران خودرو تا پایان آذرماه مبلغ 153 میلیارد و 117 میلیون ریال تعدیلات سنواتی را در کارنامه دارد. طبق بند 37 استاندارد حسابداری شماره 6(گزارش عملکرد مالی) تعدیلات سنواتی یعنی اقلام مربوط به سنوات قبل که در تعدیل مانده سود( زیان ) انباشته ابتدای دوره منظور می شود، به اقلامی محدود می شود که از تغییر در رویه حسابداری و اصلاح اشتباه ناشی می شود. که این اشتباه ممکن است ناشی از کم نمایی هزینه در زمان تهیه صورت های مالی آتی باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود