امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
11/19 1393

گروه چهارسوق- بررسی های مالی بر عملکرد 9ماهه شرکت 17هزار میلیارد ریالی سایپا نشان داد که این شرکت با وجودیکه در بخش فروش 67درصد پیش بینی ها را پوشش داده همچنین با تولید به پوشش 699درصدی پیش بینی ها دست یافته اما این روند سودی را نصیب شرکت نکرده است.

گفتگو با یک حسابرس بازار سرمایه در این خصوص به اشاره وی درباره رقم قابل توجه هزینه های مالی شرکت رسید. این حسابرس با اشاره به هزینه های مالی به ایران و جهان می گوید: شرکت ها براساس استاندارد حسابداری، آن میزان تسهیلاتی را که برای تولید از بانک ها، صندوق های تعاون و موسسات اعتباری غیربانکی اخذ می کنند، می باید در سرفصل بهای تمام شده تولید و در جریان تولید تخصیص دهند.

لکن آنچه که از وضعیت تسهیلات مالی و هزینه های مترتب این شرکت مشخص است، به نظر می رسد که به نحو مناسبی این تسهیلات به محصولات تولید شده، تولید شده فروخته شده، تولید شده تحویل مشتری داده نشده و در جریان تولید اختصاص نیافته است.

وی ادامه می دهد: عمده دلیل رویداد هزینه های قابل توجه مالی این شرکت در نتیجه استقراض این شرکت بیش از توان مالی آن در بازپرداخت بوده است. گرچه باید دید که استرات�?ی سایپا برای تولید، فروش و راهکارهای سودآوری آن تا پایان سال چگونه برنامه ریزی شده است. از سوی دیگر باید در نظر داشت که هزینه های مالی تا پایان سال در صورت عدم بازپرداخت و پوشش آنچه تاکنون تحقق یافته است، افزایش هم خواهد یافت.
این حسابرس در پاسخ به ایران و جهان در خصوص اینکه با توجه به عملکرد 9ماهه، آیا می توان امید داشت که سایپا پیش بینی ها را محقق کند، ابراز داشت: با مشخص شدن استرات�?ی مدیریت برای تولید، فروش و راهکارهای سودآوری تا پایان سال می توان پاسخ این سوال را داد.

وی افزود: هزینه های مالی این شرکت در 9ماهه منتهی به پایان آذرماه مبلغ 5هزار و 976میلیارد و 370میلیون ریال گزارش شده است، اگر این میزان هزینه با ضرب آهنگ ماهانه 664میلیارد و 41میلیون ریال و بدون احتساب افزوده شدن هزینه های جریمه در صورت عدم بازپرداخت، باشد، انگاه این شرکت در سه ماهه پایان سال نیز یک هزار و 992 میلیارد و 123 میلیون ریال هزینه مالی خواهد داشت که در مجموع هزینه مالی این شرکت در 12ماه مبلغ 7هزار و 968میلیارد و 493 میلیون ریال خواهد شد.

لازم به اشاره است، سایپای 17هزار و 443میلیارد ریالی که درنظر داشت برای سال مالی جاری به هر سهم 9ریال اختصاص دهد، تا پایان آذرماه مبلغ 51ریال زیان به هر سهم اختصاص داد.

این شرکت تا پایان آذرماه مبلغ 45هزار و 623میلیارد و 635میلیون ریال از فروش محصولات به دست آورد و 67درصد پیش بینی ها را پوشش داد همچنین این شرکت که تا پایان آذرماه با تولید 267هزار و 306دستگاه، 69درصد پیش بینی ها را پوشش داد اما در این مدت 882میلیارد و 371میلیون ریال زیان خالص کنار گذاشت و از پیش بینی سود خالص بیش از 152 میلیارد ریالی دور ماند.
هزینه های مالی این خودروساز تا پایان پاییز بالغ بر 5هزار و 976میلیارد ریال بوده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود