امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
10/12 1396

  گروه بازار پول - ظاهرا دعوای بانک سامان و بانک های صادرات و پاسارگاد در پرونده معروف آریا هنوز منجر به تسویه کامل نشده است .

آمارهای جدید نشان می دهد که در حوزه تنزیل اعتبارات اسنادی مدت دار ریالی بانک سامان به غیر موارد مطرح در شرکت های گروه امیر منصور آریا حساب باز دیگری ندارد.برای مواردی که مرتبط با گروه امیر منصور آریا و یا شرکت هایی که طرف معامله با این گروه بوده اند غیر از دو بانک صادرات و صنعت و معدن بقیه بانک ها که پرداخت وجه 18 فقره اعتبار اسنادی جمعا به مبلغ 2 هزارو 136 میلیارد ریال را در سررسید تعهد کرده اند نسبت به پرداخت وجه آنها به بانک اقدام کرده اند .

در خصوص اختلافات بانک صادارت و سامان در این حوزه گزارشات اذعان دارد که بانک سامان اقدام به اقامه دعوا نسبت به مطالبه هشت فقره از اعتبارات اسنادی سررسید شده کرده است که از این تعداد 6 فقره مربوط به بانک صادرات است و در نهایت اموال این بانک ها با توجه به احکام قضایی توقیف شده است .


بررسی ها نشان می دهد ک متعاقب اقدامات قضایی به عمل آمده بانک صادرات جهت وصول وجه شش فقره اعتبار اسنادی که در سه پرونده جداگانه مورد بررسی قرار گرفتهجمعا به مبلغ 807 هزارو 183 میلیون ریال حکم محکومیت بانک صاردات به پرداخت اصل وجوه مورد مطالبه و خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی و حق الوکاله و ... در حق بانک سامان صادر شده است که ظاهرا بانک صادارت نیز برای یکی از اجرائیه ها از قوه قضائیه دستور توقف گرفته است. از بابت دو اجرائیه دیگر واحد اجرای احکام شعبه دادگاه میزان قابل وصول را جمعا به مبلغ 1هزارو 574 میلیارد و697 میلیون ریال با فروش سهام توثیقی متعلق به بانک صادرات در مقاطع مختلف طی چهار فقره چک تحویل شد. مابقی یعنی 142 میلیارد ریال به دلیل دستور قضایی مبنی بر توقف اجرای حکم وصول نشده است.البته دادخواست سیزده فقره اعتبارات اسنادی دیگر مربوط به بانک صادرات نیز پیگیری شده و مبلغ 249 هزارو 681 میلیون ریال از بابت اصل خواسته و سایر هزینه ها بر اساس شاخص تورم به مبلغ 262 هزارو 450 میلیون ریال شد و جمعا مبلغ 519 هزارو 624 میلیون ریال به حساب سامان واریز شد.


البته در خصوص تنزیل اعتبار اسنادی بانک پاسارگاد این بانک اقدام به اقامه دعوا نسبت به مطالبات کرده و پرونده در شعبه شماره 7 دادگاه عمومی در حال بررسی است.مطالبات از این بانک 415 میلیارد تومان گزارش شده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود