امروز: جمعه، 28 اردیبهشت 1403
04/26 1396

گروه بازار پول - آمارها نشان می دهد که در میان بانک های خصوصی بعد از بانک سرمایه بانک آینده و موسسه توسعه بیشترین بدهی ها را به بانک مرکزی تا پایان فروردین ماه سال جاری داشته اند.


بانک های خصوصی تا فروردین ماه امسال بیش از 13 هزارو 700میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی داشتند که در این میان بدهی برخی کمتر و برخی بیشتر بوده است .البته این بانک ها بالغ بر 131 میلیارد تومان بدهی نیز به یکدیگر و به بانک های دولتی دارند.

هرچند که نرخ جریمه اضافه برداشت ها در سال های اخیر برای بانک ها کاهش پیدا کرد اما اگر این اضافه برداشت ها بابت ایفای تعهدات به سپرده گذاران باشد آن وقت است که عمق فاجعه معلوم می شود.

@razepool

نام بانک (ارقام به میلیارد تومان)

تسهیلات دریافتی از بانک مرکزی

تسهیلات دریافتی از بانکها

آینده

2872

600 میلیون تومان

اقتصاد نوین

9.9

45

انصار

206

-

ایران زمین

56

35

پارسیان

در فروردین گزارش نشده

در فروردین گزارش نشده

پاسارگاد

از صندوق توسعه ملی تسهیلات دارد

-

توسعه

2741


دی

655

-

سامان

-

-

سرمایه

3162

50

سینا

از صندوق توسعه ملی تسهیلات دارد


شهر

-

-

کارآفرین

1965

-

گردشگری

2270

-

خاورمیانه

129

-

حکمت ایرانیان

295

-

موسسه ملل

9

-

 

اضافه برداشت ها در حالی صورت می گیرد که به طور مثال در بانک کارآفرین در سه ماهه اول سال جاري رشد سهم سود پرداختی به سپرده گذاران قابل توجه است، بر این اساس کارآفرین 415 ميليارد تومان به سرمایه هاي جذب شده سود پرداخت کرد که 26 درصد بودجه سالانه است و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نيز 11درصد افزایش نشان ميدهد.

در حقيقت بانک در حالی براي سال 1396 پيش بينی کرده که 86 درصد از درآمد حاصل از تسهيلات (مشاع) را به سپرده گذاران اختصاص دهد که آمار اوليه سه ماهه منتهی به خرداد نشان ميدهد که 102 درصد درآمد به سپرده گذارها پرداخت شده است که نشان ميدهد بانک همچنان براي جذب منابع، هزینه بالایی را متحمل ميشود.


متاسفانه این رویه در سایر بانک ها نيز مشاهده ميشود از این رو اگر افزوده شدن سایر درآمدها را در نظر نگيریم سهم بانک ها ميتواند نسبت به دوره هاي گذشته نيز کاهشی باشد.

اوضاع در سایر بانک ها هم به همین ترتیب است مثال دیگر بانک خاورمیانه است .آخرین گزارشات دریافتی نشان ميدهد که هزینه جذب منابع در بانک به شدت افزایش یافته است.بررسی ها نشان داد که درحالی بانک طی مدت مشابه در سال 1394 و 1395 بالغ بر 80 تا 85 درصد درآمد حاصله را به سپرده گذارها پرداخت ميکرد که در ماه هاي اخير این نسبت به 95 درصد افزایش یافته است و باید انتظار داشت که این بانک نيز تحت تاثير فضاي موجود قرار گرفته است.

اما با زمزمه کاهش نرخ سود باید منتظر ماند و دید که آیا مسابقه بانک ها در این زمینه متوقف خواهد شد ویا این روال متوقف شدنی نیست؟تجربه کاهش سود در روزهای گذشته نشان داده که بانک ها همچنان در این بازار چاره ای جز رقابت ندارند

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود