امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
06/25 1392

مریم کایید: بانک پارسیان که در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده‌ تا پایان اسفند سال گذشته دارای 288 شعبه و 4492 نفر کارمند است. تا چندی پیش بانک پارسیان با در اختیار داشتن ۴۵ درصد از کل منابع بانک‌های خصوصی و سهم ۴۲ درصدی از کل تسهیلات اعطایی توسط بانک‌های خصوصی، عنوان بزرگترین بانک خصوصی ایران را از آن خود کرده‌ بود و در آخرین مجمع سهامداران اين بانک با افزايش سرمايه 20 درصدي به مبلغ 2640 ميليارد ريال از محل مطالبات حال شده صاحبان سهام موافقت کردند.
اما چندی پیش اخباری مبنی بر تخلفات پولشویی در این بانک اعلام شد که وزیر اقتصاد در این خصوص ابراز کرد تاکنون در اين رابطه موارد مشکوکي به قوه قضائيه ارجاع داده شده، همچنين قوه قضائيه به عنوان دستگاه برخورد کننده مسئول برخورد با برونده هاي مشکوک مالي در رابطه با جرم بولشويي است که تاکنون اقدامات موثري را در اين رابطه به مرحله اجرا گذاشته است.پيش از اين دبیرخانه شوراي عالي مبارزه با پولشويي با اشاره به «مکاتبات مکرر» با بانک پارسیان، از بی توجهی مدیران این بانک در پاسخگویی به موارد مطروحه انتقاد شده است که پس از بیان این موارد، اعضای حاضر در جلسه موافقت کردند نسبت به برخورد با بانک مذکور اقدامات لازم صورت بگیرد . البته در جلسه مجمع این بانک شایسته مدیر عامل بانک پارسیان این اتهام را شایعه خواند که بارها تکذیب شده است . او در این جلسه به سیر نزولی مطالبات معوق نیز اشاره کرده بود اما آمارهای رسمی سخنان وی را در خصوص مطالبات معوق تائید نمی‌کند .
آمارها نشان می دهد حجم مطالبات سررسید گذشته ،معوق و مشکوک الوصول بانک پارسیان تا پایان اسفند سال گذشته به 58هزارو 71 میلیارد ریال رسیده است و نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی بانک به 23 درصد رسیده است و این در حالی است که این نسبت در اسفند سال 90 بالغ بر 19 درصد بوده و نشانگر آن است که نه تنها نسبت مطالبات معوق در بانک پارسیان کاهش نیافته بلکه در حال افزایش است به گونه ای که این نسبت در اردیبهشت 92 به 25 درصد رسید و مطالبات معوق ، سررسید گذشته و مشکوک الوصول بانک نیز 60هزارو 616میلیارد ریال در فروردین ماه 92 گزارش شد .
بنابراظهار آمارهای رسمی نسبت تسهیلات اعطایی به سپرده های اشخاص در این بانک و تا اردیبهشت 92 بالغ بر 89درصد و نسبت تسهیلات اعطایی به کل سپرده ها 78 درصد گزارش شده است .آمارها ذخیره تسهیلات و مطالبات به مطالبات غیر جاری را در مدمذکور 21 درصد عنوان می کند .
مجموع تسهیلات دریافتی این بانک تا پایان فروردین به 477 میلیارد ریال رسید که این رقم در مقایسه با رقم 2 هزارو708 میلیارد ریالی در مدت مشابه سال قبل رقمی ناچیز است هرچند که این بانک در فروردین سال جاری بالغ بر 26 میلیارد ریال به بانک مرکزی بدهکار است اما عمده تسهیلات دریافتی آن به بانک ها و موسسات اعتباری خارجی با رقم450 میلیارد ریال مربوط است.
تسهیلات اعطایی به اشخاص بانکدر فروردین 92 بالغ بر 255هزارو972 میلیارد ریال گزارش شده است.
تعهدات پارسیان بابت اعتبارات اسنادی گشایش شده درفروردین 92به11 هزارو 429 میلیارد ریال رسید و تعهدات بابت ضمانت نامه های صادره نیز 12 هزارو 23 میلیارد ریال گزارش شد .
در فروردین ماه سال جاری سپرده های اشخاص در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت دو ساله درارای بیشترین رقم است به گونه ای که 70 هزارو 860 میلیارد ریال از این سپرده ها در بخش کوتاه مدت 3 ماهه طبقه بندی می شود و171 هزارو 165 میلیارد ریال در بخش سپرده های دو ساله و بیشتر جای می گیرد .سپرده های بانک و موسسات اعتباری در این مدت نیز به 29 هزارو 888 میلیارد ریال بالغ می شود .این بانک تا فروردین ماه سال جاری بالغ بر 6 هزارو 25 میلیارد ریال نیز سپرده بانک ها و موسسات را نگه داری می کند.
سوتیتر : آمارها نشان می دهد حجم مطالبات سررسید گذشته ،معوق و مشکوک الوصول بانک پارسیان تا پایان اسفند سال گذشته به 58هزارو 71 میلیارد ریال رسیده است و نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی بانک به 23 درصد رسیده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود