امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
04/17 1396

گروه بازار پول - منابع و سپرده ها هر روز برای بانک ها گران تر تمام می شود تا جایی که این معضل گریبان بانک های جدید مانند خاورمیانه هم گرفته است.

 بانک کارآفرین در سه ماهه اول سال جاري 4 هزارو 97 ميليارد ریال معادل 22 درصد درآمد حاصل از تسهيلات را محقق کرد که تغييري نسبت به دوره مشابه سال گذشته نداشت.


البته رشد سهم سود پرداختی به سپرده گذاران در کارآفرین قابل توجه است، چراکه کارآفرین 4 هزارو 159 ميليارد ریال به سپرده هاي جذب شده سود پرداخت کرد که 26 درصد بودجه سالانه است و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نيز 11 درصد افزایش نشان مي دهد.

در حقيقت بانک در حالی براي سال 1396 پيش بينی کرده که 86 درصد از درآمد حاصل از تسهيلات (مشاع) را به سپرده گذاران اختصاص دهد که آمار اوليه سه ماهه منتهی به خرداد نشان ميدهد که 102 درصد درآمد به سپرده گذارها پرداخت شده است .بنابراین کارآفرین همچنان براي جذب منابع، هزینه بالایی را متحمل ميشود.

متاسفانه این رویه در سایر بانک ها نيز مشاهده ميشود از این رو اگر افزوده شدن سایر درآمدها را در نظر نگيریم سهم بانک ها ميتواند نسبت به دوره هاي گذشته نيز کاهشی باشد.


این روند نشان می دهد که در بانک خاورمیانه نیز وضع به این منوال است. آخرین گزارشات دریافتی اذعان دارد که هزینه جذب منابع در بانک خاورمیانه نیز به شدت افزایش یافته است.
بر این اساس درحالی بانک طی مدت مشابه در سال 1394 و 1395 بالغ بر 80 تا 85 درصد درآمد حاصله را به سپرده گذارها پرداخت ميکرد که در ماه هاي اخير این نسبت به 95 درصد افزایش یافته است و ظاهرا این بانک نيز تحت تاثير فضاي موجود قرار گرفته است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود