امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
09/13 1392

ایران و جهان - سیف به تازگی در جمع مدیران بانک صادرات اعلام کرده که بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز به دنبال نرخ تعادلی در بازار است و با تعیین نرخ دستوری، مشکل حل نخواهد شد.وی می گویدکه "همانگونه که تجربه سالیان گذشته نشان داده است، با تعیین نرخ دستوری مشکل حل نخواهد شد و مشکل قطعا در جاهای دیگری نمود پیدا خواهد کرد."
سیستم ارزی کشور شناور مدیریت شده است و مدیریت این سیستم نه به دست بازار و به واسطه عرضه و تقاضا بلکه با هدایت هایی صورت می گیرد. 
برخی معتقدند که بانک مرکزی در روزهای گذشته با ایجاد موج در بازاری که حدود 85 درصد آن را در اختیار دارد توانست مقادیری از منابع یارانه های طرح هدفمندی یارانه ها و کسری بودجه را دنبال کند . درست زمانی که محمود بهمنی اعلام می کرد که بازار را در کنترل داریم و نرخ ارز کاهش خواهد یافت قیمت ها رو به افزایش داشت.
در آن مقطع حتی با کنترل های شدید هم که برای رفتارهای هیجانی در بازار ارز صورت گرفت اما ارز ساز خود را می زد.
اما سیف به مکانیزم عرضه و تقاضا و کنترل بازار از این طریق قائل است . دلار امروز 2939 تومان در بازار عرضه شد. این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای یکشنبه (3آذر)،دوشنبه(4آذر) و سه شنبه (5آذر) به ترتیب 2930، 2880 و 2975 تومان بود. این در حالی است که نرخ ارز مرجع بانک مرکزی در همین روزها به ترتیب 2482،2483 و 2484 تومان عرضه شده است . حال باید پرسید که آیا بازار این قیمت ها را تعیین کرده است ؟ مقایسه نرخ ها نشان می دهد که تفاوت ارز 2880 و 2975 در بازار مرجع فقط یک ریال است و چگونه ممکن است که این نرخ را عرضه و تقاضا تعیین کند . شاید بهتر باشد که سیستم تعیین نرخ ارز را از شناور مدیریت شده به مدیریت شناور تغییر دهیم تا بتوانیم مفهوم روند بازار را عمیق تر درک کنیم.
ارزهای داخل کشور از محل فروش نفت و صادرات تامین می شود و رئیس کل گمرک ایران، به تازگی درآمد گمرکی پیش بینی شده در بودجه سال 93 را 86 هزار میلیارد ریال و درآمد 7 ماهه گمرک در سال جاری 35 هزار میلیارد ریال عنوان کرده است .این در حالی است که بنابر آمارهای اوپک در دولت های نهم و دهم؛ 
در سال 1384، درآمد نفتی برابر 83/53 ‌میلیارد‌دلار در سال 1385 درآمد نفتی ایران به 01/62 ‌میلیارد‌دلار ،در سال 1386 درآمد نفت ایران برابر 6/81 ‌میلیارد‌دلار و در سال 1387 این درآمد برابر 9/81 ‌میلیارد‌دلار بود. در سال 1388 درآمد دولت برابر 62‌میلیارد‌دلار ، در سال 1389 درآمدهای نفتی به 74‌میلیارد‌دلار و طی سال 90، درآمدهای نفتی دولت به 113‌میلیارد‌دلار می‌رسد . 
این در حالی است که این درآمد ها کلا در اختیار بانک مرکزی بود و بانک مرکزی در دولت محمود احمدی‌ن�?اد از سال 1387 به بعد، یعنی سال پایانی دولت اولش، دیگر آمار دقیقی در مورد صادرات نفت ارایه نداد. 
بنابراین ، شریکی که 113 میلیارد دلار در اختیار دارد چگونه می توان با استقرار سیستم عرضه و تقاضا و مدیریت این سیستم بر بازار امیدوار بود .
مروری بر احوال دوران ریاست محمود بهمنی یادآور این نکته است که در آن زمان مصاحبه های متعدد وی هیچگاه نتوانست نرخ ارز را کاهش دهد . مصاحبه هایی که همواره موج و جریاناتی را در بازار به راه می انداخت و مانعی برای آرامش بازار بود. نقطه مقابل سیف است . او با این استدلال که از رموز موفقیت نظام اقتصادی اتکا به صادرات غیر نفتی است و ابزار تحقق این مهم بالا نگه داشتن و البته ثبات نرخ ارز است .
علی رغم ثبات نسبی نرخ در روزهای اخیر در نظر سنجی که سایت ایران و جهان منتشر کرد بیش از 75درصد از خوانندگان سایت بر این عقیده بودند که بانک مرکزی نمی تواند بازار ارز را کنترل کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود