امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
09/5 1392

ایران و جهان - روز دوشنبه قیمت دلار در بازارهای تهران متاثر از رویدادهای سیاسی و احساسی به ۲ هزار و ۸۸۰۰ تومان رسید و این نکته سبب شد تا فعالان بازار نیم نگاهی به آینده ارزی داشته باشند، آینده ای که قبلا رئیس کل علامت ۳ هزار تومانی را به بازارش نشان داد.
در حالی که کارشناسان متاثر از وقایع اخیر کاهش قیمت را برای دلار پیش بینی کردند بازار در روز سه شنبه شاهد افزایش قیمت دلار تا سقف ۲ هزار و ۹۳۰ تومان بود.
روند کاهشی قیمت ارز با علامتی که رئیس به بازار نشان داد در کنار تلاش ها و مصاحبه های بهمنی برای کاهش قیمت دلار نشان می دهد که بانک مرکزی توانی در کنترل بازار ندارد. زمانی که سیف علامت ۳ هزار تومانی به بازار نشان می دهد با ریزش مواجه ایم و زمانی که بهمنی فیتیله ارز را پائین می کشد قیمت تا ۴ هزار و ۸۰۰ تومان بالا می رود . در این حیث نباید از بازی های پشت پرده بازار نیزغافل بود .
اما روند بازار ارز بدور از حواشی سیاسی همواره از مکانیزم عرضه و تقاضا نیز تبعیت کرده است . سید بهاء الدین حسینی هاشمی کارشناس اقتصادی در پاسخ به پرسش ایران و جهان که به نظر می رسد در روزهای اخیر شاهد کاهش قدرت خرید دلار هستیم و رفتار عجیب ریال در روزهای اخیر را چگونه توضیح می دهید با بیان این طنز که صرافی های امریکا ریال خریداری می کنند گفت: ریال در روزهای اخیر تقویت نشده است و دلار هم ضعیف نشده است .مولفه های اقتصادی برای تعیین قیمت ارز تاثیر گذار است اما قیمت ارز در کشور ما منشاء روانی دارد.
حسینی هاشمی با بیان اینکه کاهش قیمت ریال در ماه های گذشته ناشی از تحریم ها و تهدید تجارت خارجی بوده است ،اظهار کرد:بر اساس نظریه قدرت برابری خرید با توجه به اینکه از سال ۱۳۸۱ تاکنون قیمت دلار تبدیل نشده بود دلار روند صعودی داشت اما بنابر همین نظریه نرخ برابری دلار در برابر ریال باید ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان باشد . 
وی دلار را پولی پرقدرت دانست که به سایر ارزها رجحان داشته افزود: افزایش دلار سبب شد مصرف کنندگان تقاضا ،ریسک تجارت و هزینه ها را کاهش دهند .
حسینی هاشمی با اشاره به اینکه با تقویت ارزش ریال انتظار می رود پایداری در سرمایه گذاری حاصل شود تصریح کرد : روند فعلی باعث خواهد شد در آینده شاهد ورود دلارهای پس انداز شده به بازار و ریزش قیمت در ملک و سکه باشیم.
این کارشناس اقتصادی به کاهش قیمت سکه نسبت به اونس جهانی طلا نیز اشاره کرد افزود که روند برابری دلار و ریا به شاخص های یگری نیز بستگی دارد و قیمت ۲ هزار و ۶۰۰ تومان کف این برابری است .
وی در پاسخ به این که بنابراین پیش بینی می کنید قیمت دلار به ۲ هزار و ۵۰۰ یا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان برسد اذعان کرد که در کوتاه مدت قیمت حول و حوش این نرخ آرام خواهد گرفت و تثبیت می شود.
حسینی هاشمی کسری بودجه را عامل موثر دیگری در قدرت ریال عنوان کرد و به استقراض بخش دولتی و یا انتشار اسسکناس بدون پشتوانه که باعث تورم خواهد شد نیز به عنوان عوامل درگیر در این روند اشاره کرد.
وی به این پرسش اساسی اشاره کرد که آیا با این روند حجم سرمایه گذاری ها افزایش خواهد یافت و در پاسخ به این پرسش گفت که واقعیت های اقتصادی خود را تا پایان سال نشان خواهد داد چراکه توافقات سیاسی شش ماهه است و آثار این توافقات در سرمایه گذاری و پاسخ گویی به تقاضای ارز تا پایان سوال رخ نمایی می کند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه توافقات باعث افزایش تقاضای بازار خواهد بود و این نکته که آیا بانک مرکزی ارزی برای اختصاص دارد قابل تامل است خاطر نشان کرد: کاهش تحریم ها به آینده موکول شده و شاخص ها در حال حاضر تغییری نکرده است.
وی به ایجاد منشا ارزی نیز نگاهی داشت و با بیان اینکه باید در پرو�?ه های نفتی سرمایه گذاری کنیم چراکه به منشا ارزی نیاز داریم خاطر نشان کرد:به ارز نیاز داریم و باید تا ۲ ماه آینده راستی آزمایی شود و عرضه و تقاضای بازار سنجیده شود. در این شرایط اگر ارزی برای عرضه باشد قیمت دلار کاهش می یابد و در صورت کسری با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.
حسینی هاشمی با بیان اینکه تا پیش از تحریم ها حدود ۴۵ میلیارد دلار اعتبار بین المللی داشتیم و بحث ریفاینانس و فاینانس ها نیز سبب تقویت شرایط ارزی شده است ادامه داد: مسلما شرایط لغو تحریم ها در یک سال آینده تحقق نخواهد یافت و باید اعتماد سازی شود بنابراین تا ۲ ماه آینده قیمت ها در این سطح خواهد ماند اما باید این نکته را نیز اضافه کنم که خوش بینی ها نیز باید مدیریت شود .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود