امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
03/7 1396

گروه بازار پول – مقامات ذی ربط نسبت به پرداخت دیون موسسه آرمان توسط بانک اقتصاد نوین اظهار بی اطلاعی می کنند و معتقدند چنین دستورالعمل الزام آوری هنوز صادر نشده است .


بحران موسسه مالی و اعتباری آرمان دارای یک عقبه پیچیده است و به زمانی باز می گردد که قرار بود موسسات فردوسی ، فرشتگان ، افضل توس، تعاونی وحدت و ... ادغام شده و موسسه آرمان را تشکیل دهند . بانک مرکزی نیز به آنها اجازه داد که با تابلو آرمان فعالیت کنند و این موسسه تابلوهای خود را تغییر دادند و موسسه کاغذی آرمان ایجاد شد آما دیری نپایید که اختلافات باعث شد که این موسسات از یکدیگر جدا شدند و روند ادغام شکل دیگری به خود گرفت و تمام این موسسات به جز تعاونی وحدت که حالا با نام آرمان فعالیت می کند باقی ماند و آن گروه جدا شده به اسم کاسپین به ادامه فعالیت مشغول شدند.

زمزمه ادغام تعاونی وحدت یا همان آرمان کاغذی با موسسه اعتباری توسعه ازفصل زمستان سال گذشته شنیده شد و توافقاتی در این زمینه صورت گرفت که ظاهرا این موضوع با اما و اگر هایی همراه بوده چراکه سرپرست موسسه مالی آرمان غرب کشور با بیان این که قرار شد یک موسسه‌ای که مشکل مجوز نداشته باشد را پیدا کنیم، و با آن ادغام شویم اذعان می کند که  موسسه توسعه مدنظر ما بود اما حدود ۳۵۰ میلیارد تومان مشکل نقدینگی داشت که ما آن را تأمین کردیم و با آن تجمیع شدیم.به گفته این مقام مسئول در پایان سال ۹۵ طی نامه پلیس اطلاعات و امنیت تابلوهایمان را به موسسه توسعه تغییر دادیم، اما متأسفانه موسسه توسعه زیر پای ما را خالی کردند و نقدینگی‌هایمان را آزاد نکردند! سرپرست موسسه مالی آرمان(تعاونی وحدت) غرب کشور با بیان این مطلب، افزود: همین موضوع باعث شد ازدحام جمعیت در شعب به وجود بیاید و امکان جابجایی پول از بین رفت.


سرپرست موسسه مالی آرمان (تعاونی وحدت) غرب کشور در خصوص شکل گیری این موسسه اذعان دارد که در سال ۱۳۷۶ تعاونی وحدت در مشهد با مجوز بانک مرکزی شروع به فعالیت کرد و بنا به سیاست‌های بانک مرکزی همراه با ۳ تعاونی دیگر تجمیع شد.


 بنا به همین سیاست، بانک مرکزی ابلاغ کرد که شعبه‌های این بانک با ۲۹۰ شعبه با نام موسسه فردوسی می‌توانند فعالیت داشته باشند.

وی عنوان می کند که۲ سال با این نامه فعالیت داشتیم که بازهم باسیاست تجمیع بانک مرکزی مواجه شدیم، این بار قرار بود با موسسه فرشتگان تجمیع شویم و به آرمان تغییر نام دادیم.

اما مصائب آرمان به همین جا ختم نمی شود و در پایان سال ۹۵ با مشکل دیگری ی مواجه می شود. یک موسسه دیگر با نام آرمان (البرز ایرانیان سابق) در حال فعالیت بود و تابلو و لوگوی موسسه‌شان شبیه موسسه آرمان بود!

این مقام مسئول می گوید: ما حکم پلمب این موسسه را در همدان گرفتیم ولی به دلایلی نتوانستیم این کار را انجام بدهیم.

سرپرست موسسه مالی آرمان (تعاونی وحدت) غرب کشور گفت: شهریورماه سال ۹۵ شکایتی علیه این موسسه در استان کرمانشاه صورت گرفت و دادستانی هم به بانک مرکزی ابلاغ کرد که کلیه بانک‌ها به این موسسه نباید خدمات بدهند! ما نیز چون اسم موسسه‌مان آرمان بود، بانک‌ها نیز این گمان را کردند که این موسسه متخلف، همان موسسه ما است.

دلفان افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده اصلاحیه این ابلاغ دادستانی در تاریخ ۱۶ شهریور صادر شد و ما از این موضوع مبرا شدیم اما این موضوع اثر منفی روی ما گذاشت و موج آن، ما گرفت.

وی اظهار داشت: وقتی جمعیت، پشت سیستم‌های موسسه رفتند، ما نیز مجبور شدیم تمام سیستم‌ها را قطع کنیم که کسی از این موضوع سو استفاده نکند و پولی را جابجا کند.

سرپرست موسسه مالی آرمان (تعاونی وحدت) غرب کشور خاطرنشان کرد: با توجه به جلسه شورای تأمین استان در خصوص این موضوع، باعث شد سهام‌داران موسسه توسعه، پول‌های ما را آزاد کنند و بتوانیم سپرده‌های مردم را بازگردانیم.

دلفان با تأکید بر این که موضوع شایعات و ورشکسته شدن موسسه کذب محض است، افزود: موسسه آرمان از برخی از بانک‌ها خصوصی هم قوی‌تر است.

قدرت الله دلفان اذعان دارد که برنامه دقیق زمان‌بندی پرداخت سپرده‌گذاران، صبح روز شنبه ۶ خرداد در شعب نصب می‌شود و این زمان‌بندی بر اساس مبلغ و حروف الفبا خواهد بود.

وی با بیان این که برای مشتریانی که به این موسسه وفادار بوده‌اند، پاداشی هم در نظر گرفته‌ایم، افزود: نهایتاً ظرف مدت ۱۰ الی ۲۰ روز پول سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود.

سرپرست موسسه مالی آرمان (تعاونی وحدت) غرب کشور با بیان این که کلمه مالباخته و غیره بر مشتریان ما صدق نمی‌کند، خاطرنشان ساخت: اگر ما تأمین مالی را انجام نمی‌دادیم و کلاه‌برداری می‌کردیم می‌توانستند این نام را بر روی مشتریانمان بگذارند!

دلفان با تأکید بر این که موسسه آرمان غرب کشور از املاک متعددی برخوردار است، افزود: هتل میثاق موسسه آرمان در مشهد، تنها ۳۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی گفت: در شهر خرم‌آباد املاکی همچون شهربانی قدیم، زمین پشت بانک ملی چهارراه بانک و... از املاکی است که موسسه مالی آرمان دارد که این‌ها همگی پشتوانه‌های مالی محسوب می‌شوند.

اما داستان به اینجا ختم نمی شود و موضوع موسسه با درج خبری در یکی از خبرگزاری ها مبنی بر ورود بانک اقتصاد نوین به موضوع آرمان جان تازه ای گرفت .

این خبرگزاری از قول دادستان رباط کریم اعلام کرده است که فرماندار شهرستان رباط کریم در جلسه شورای تامین روز گذشته این شهرستان گفته است که بانک اقتصاد نوین به عنوان پشتیبان موسسه آرمان ودیعه‏‌ها و سپرده‎های مردم را به تدریج پرداخت می کند.

دادستان رباط کریم در گفت‌‏وگو با میزان، تصریح کرد: موسسه اعتباری آرمان بیش از ۵ هزار عضو دارد و تلاش دستگاه قضایی بر این است که وضعیت سپرده‎گذاران از طریق مذاکره حل و فصل شود.

وی ادامه داد: در دادسرای رباط کریم با حدود ۲۰ نفر از نمایندگان سپرده گذاران موسسه آرمان جلسه‎ای با حضور رئیس دادگستری این شهرستان برگزار و اجماع حاصل شد که پرونده به صورت غیر قضایی و با تزریق پول از بانک مرکزی حل و فصل و از طریق مذاکره حقوق مردم به آنها بازگردانده شود.

حجت‎الاسلام والمسلمین قاسم پور در پایان تصریح کرد: طبق گفته فرماندار شهرستان رباط کریم در جلسه امروز شورای تامین، مقرر شد بانک اقتصاد نوین به عنوان پشتیبان موسسه آرمان ودیعه‏‌ها و سپرده‎های مردم را به تدریج پرداخت کند.

در همین رابطه برای پیگیری قوت و ضعف خبر  با چند مقام مسئول در بانک مرکزی تماس گرفتیم که این مقامات از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده و عنوان داشتند چنین توافقی در کار نیست.

همچنین روابط عمومی بانک اقتصاد نوین نیز با اظهار بی اطلاعی نسبت به این موضوع عنوان کرد تا این لحظه هیچ مذاکره ای در این خصوص با ما نشده است و مورد تائید نیست .

در همین رابطه با فرمانداری رباط کریم هم تماس گرفتیم که روابط عمومی این نهاد نیز اذعان کرد که مقامات این شهر پیگیر دغدغه های مردم هستند. وی از جزئیات جلسه شورای تامین اظهار بی اطلاعی کرد و اذعان داشت که موضوع باید با دقت بیشتری مورد پیگری قرار گیرد.

بنابراین جای این پرسش باقی است که توجه به انتشار این خبر توسط خبرگزاری میزان این مطلب مستند به کدام مصوبه است که بانک مرکزی، بانک اقتصاد نوین و فرمانداری رباط کریم در جریان موضوع قرار ندارد؟ و چرا با وجود چنین مصوبه ای مقامات ذی ربط نسبت به وجود این مصوبه اظهار بی اطلاعی می کنند؟


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود