امروز: شنبه، 29 اردیبهشت 1403
09/23 1392

ایران و جهان - پس از انتشار خبر «شورای پول و اعتبار مجوز فعالیت بانک آینده را صادر کرد» از سوی بانک آینده، مقام ناظر جوابیه ای با عنوان «صدور مجوز فعاليت بانک آینده مشروط به رعايت الزامات است » را صادر کرد.

به گزارش ایران و جهان،واکنش بانک مرکزی تنها یک روز پس از انتشار خبر مذکور به نوعی سریع و بی سابقه است.چراکه بانک مرکزی در موارد مشابه موضوع گیری خاصی نداشته است. کافی است عملکرد برخی موسسات در خصوص سود های پرداختی به سپرده ها را ملاحظه کنیم. البته بحث فقط نرخ سود سپرده ها نیست و به نظر می رسد تفسیرهای متعددی از قوانین در این روزها رخ می دهد. مثلا در خصوص موسسه مالی و اعتباری مهر که تابلوهای بانک مهر اقتصاد را بدون اخذ مجوز نهایی بالا برده است و صرف ثبت در اداره ثبت شرکت ها این اقدامات صورت گرفته از نظر بانک مرکزی بلااشکال است .این در حالی است که نظارت بانک مرکزی تنها به ثبت در اداره ثبت شرکت ها مربوط نمی شود و بانک مرکزی بر کلیه مراحل تبدیل به بانک باید نظارت داشته باشد تا مجوز نهایی را ارائه دهد . 

متاسفانه بانک مرکزی در شرایط فعلی داشته های روزهای گذشته را نگه نداشته است . انتقاد های فراوانی به عملکرد درویشی در بخش نظارت بانک مرکزی در روزهای گذشته شد اما بخش نظارت بانک مرکزی در روزهای گذشته توانسته بود موسسات را کم و بیش سامان دهی کرده و به راه یباورد.

این در حالی است که موسسه مالی و اعتباری فرشتگان نیز که ظاهرا ابتدای سال جاری، ادغام در موسسه مالی و اعتباری فردوسی و تشکیل موسسه اعتباری آرمان را پذیرفته، همچنان روی استقلال نیم‌بند خود پافشاری می‌کند.تابلوی خیابان آفریقای شمالی، تقاطع خیابان شهید دستگردی (ظفر) در زیر ساختمانی بازسازی شده، که بنر موسسه آرمان که تا چندی پیش روی تابلوی فرشتگان سابق نصب شده بود را پایین آورده ، نام خود را دوباره بر سر در ورودی موسسه قرار داده ‌است.

همچنین طبق بخش نامه های اداره نظارت مقرر بود که نام ائمه نیز از اسامی موسسات و تعاونی های اعتبار نیز حذف شود که موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج نیز در این خصوص اقدامی نکرده است .

تخلفات موسسات به این ها ختم نمی شود و به نظر می رسد موسسه مالی و اعتباری افضل توس همچنان اصرار دارد که در ظاهر هم شده با دیگر موسسات ادغام نشود و در این راستا تابلوهای خود را تعویض نکرده است.

این در حالی است که پیش از این ابراهیم درویشی معاونت نظارتی بانک مرکزی خبر از ادغام ۶ موسسه مالی و اعتباری در شرف تاسیس به دو موسسه اعتباری در شرف تاسیس داده بود اما با گذشت بیش از چند ماه از این تصمیم موسسه مالی و اعتباری افضل توس تابلو های خود را تعویض نکرده است.

این موسسه بنا به تصمیم بانک مرکزی با موسسات مالی و اعتباری در شرف تاسیس فردوسی و فرشتگان ادغام و قرار شد با نام جدید موسسه اعتباری آرمان ادامه فعالیت دهد.

جوابیه بانک مرکزی

به هر حال در جوابیه بانک مرکزی به خبر بانک آینده آمده است : صدور مجوز فعاليت براي بانک آینده مشروط و منوط به رعايت الزامات مقرر قبلي و جديد در ضرب العجل تعیین شده خواهد بود و در غير اين صورت بانک مرکزي تصميم مقتضي را در خصوص تعيين تکليف اين بانک اتخاذ خواهد کرد.

شوراي پول و اعتبار پس از بحث و بررسي در خصوص موضوع، اساسنامه بانک مذکور را مشروط به رعايت الزامات قبلي و نيز انجام برخي اقدامات جديد، حداکثر در مدت زماني شش ماه، تصويب کرد. صدور مجوز فعاليت براي بانک مذکور مشروط و منوط به رعايت الزامات مقرر قبلي و جديد در ضرب العجل مقرر خواهد بود و در غير اين صورت بانک مرکزي تصميم مقتضي در خصوص تعيين تکليف اين بانک اتخاذ خواهد کرد. 

به نظر می رسد که تهران فر در اداره نظارت بانک مرکزی هنوز به طور کامل بر اوضاع موسسات مسلط نشده و بانک مرکزی در شرایط فعلی توان نگهداری داشته های قدیمی را ندارد . داشته هایی که هزینه های زیادی برای به دست آوردن آنها هزینه شد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود