امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
02/2 1396

گروه بازار پول- برای «توسعه» از رویای بانک شدن تا ادغام در یک تعاونی دست چندمی  کمتر از یک دهه می گذرد، اما آیا این موسسه از تلاطم دهه دوم زندگی خود جان سالم به در می برد؟

به گزارش پایگاه خبری رازپول، در اواخر سال گذشته بود که زمزمه ادغام تعاونی وحدت و موسسه اعتباری توسعه به راه افتاد و در همین زمان بود که اسماعیل لِله گانی مدیرعامل سابق بانک صادرات ماموریت خود را برای پروژه ادغام بی سروصدای وحدت با موسسه توسعه آغاز کرد.

ورود به تاریخچه شکل گیری تعاونی اعتباری وحدت که ظاهرا پیش از این آرمان ایرانیان بوده واقعا سوژه این گزارش نیست اما فقط باید به این موضوع اشاره کرد که در مقایسه این دو نهاد با یکدیگر،موسسه اعتباری توسعه دارای عقبه ای شفاف تر از تعاونی وحدت است و علی رغم مشکلاتی که در گذشته به واسطه برخی مسائل در موضوعات سهامداری و اعطای تسهیلات به نسبت دارای وضعیتی شفاف تر از تعاونی وحدت است.
نگاهی به سایت این تعاونی این موضوع را روشن می کند. در صفحه این تعاونی لوگو موسسه اعتباری توسعه،نام موسسه آرمان ایرانیان به صورت عبارت انگلیسی، ثبت نام تعاونی وحدت زیر لوگوی موسسه توسعه و آدرس سایت فردوسی به چشم می خورد که هر مخاطبی را سردرگم می کند. به هر حال توسعه ای که روزی داعیه بانک شدن داشت حالا به تعاونی وحدت ادغام می شود که معلوم نیست فرزند چه نهاد و گروهی بوده است!
اما ظاهرا در آخرین روزهای سال گذشته تفاهم نامه ای 25 بندی میان موسسه اعتباری توسعه با تعاونی وحدت به امضا رسیده که قرار است، پروسه ادغام با نظم و ترتیب بیشتری پیش رود .
درتفاهم نامه ای که در بهمن ماه سال گذشته میان این دو موسسه به امضا رسیده آمده است که تفاهم حاضر به منظور تعیین تکلیف دارایی ها و بدهی ها و حفظ منافع سپرده گذاران و جلوگیری از بروز مشکلات پیش روی دیگر موسسات غیرمجاز منعقد شده است .
لازم به اشاره است که نسخه ای از این تفاهم نامه برای تائید به بانک مرکزی نیز ارسال شده است.
در این تفاهم نامه آمده کلیه دارایی ها و بدهی های تعاونی اعتباری وحدت اعم از تسهیلات،تعهدات،اموال منقول و غیر منقول و سهام شرکت های متعلق به تعاونی،سرقفلی،حق الامتیاز،انشعاب و به طور کلی تمامی دارایی موصوف بر اساس گزارش حسابرس شرکت تا تاریخ تنظیم این تفاهم نامه پس از کسر کسورات فانونی و ذخایر و مطالبات و غیره توسط هیات کارشناسی رسمی منتخب طرفین و کارشناس طرفین ارزیابی و در صورت نداشتن ارزش ویژه منفی به موسسه اعتباری توسعه انتقال یابد.
در این تفاهم نامه قید شده که هیات تصفیه و سهام داران تعاونی اعتباری وحدت موظف هستند تا نسبت به طبقه بندی تسهیلات پرداختی بر اساس آخرین دستور بانک مرکزی اقدام و بر اساس دستور العمل ذخیره گیری مطالبات غیر جاری نسبت به کسر ذخیره مربوطه از مانده دارایی ها اقدام کنند.
در بندی دیگری از این تفاهم می خوانیم که پس از تعیین ارزیابی قیمت توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری،موسسه اعتباری توسعه در قبال انتقال اموال و دارایی های تعاونی وحدت ، به ارزش قیمت کارشناسی مطالبات سپرده گذاران تعهد پرداخت خواهد کرد.در صورت منفی بودن ارزش ویژه موسسه اعتباری توسعه صرفا به میزان ارزش دارایی های متعارف متعهد به پرداخت بوده و نسبت به باقی تعدات و بدهی ها موسسه توسعه مسئولیتی نخواهد داشت و جبران کسری به عهده سهامداران تعاونی است.

موسسه توسعه نیز باید نسبت به تنظیم مبایعه نامه خرید اموال و املاک تعاونی وحدت با اعلام نظر هیات سه نفره کارشناس رسمی دادگستری به طرفیت هیات تصفیه اقدام کند.
البته در خصوص خرید اموال مواردی درمورد اموال توقیف شده و املاک قابل خرید بندهایی گنجانده شده است.
در این تفاهم نامه به برگزاری مجمع فوق العاده موسسه اعتباری توسعه نیز تاکید شده تا مصوبه پرداخت بدهی و مصوبه خرید اخذ کند.
بند مهم دیگر در این تفاهم پاسخ گویی طرفین به کسری مالی در موسسه متبوع خود است .طرفین باید هرگونه تعهد مالی را شفاف سازی کنند زیرا در صورت بروز آن طرفین باید پاسخگو باشند.
از سوی دیگر باید کلیه حساب ها تحت یک نرم افزار core سامان دهی شود.

همچنین مقرر شده که 145 شعبه تعاونی وحدت با تابلوی موسسه توسعه فعالیت کرده و بدون تعدیل نیرو کار ادامه یابد و پس از طی فرآیند حقوق و دستمزد کارکنان یکسان شود.
حفظ وجود سپرده گذاران و جلوگیری از ضرر و زیان آنها از دیگر بندهای این تفاهم نامه است .
همچنین روشن سازی وضعیت سپرده ها و سود آنها و تسهیلات و پرداخت تعهدات ایجادی و وثایق مربوطه پس از تائید بانک مرکزی به موسسه اعتباری توسعه منتقل شود.
موسسه توسعه متعهد است از محل موجودی حساب بستانکاران خرید اموال صرفا نسبت به پرداخت مطالبات بستانکاران انتقال یافته بر اساس مفاد تفاهم اقدام کند و موسسه هیچ گونه تکلیفی در خصوص افراد معرفی شده از مرجعی غیر از هیات تصفیه را ندارد .
پرداخت سود سپرده گذاران تعاونی وحدت در موسسه توسعه پس از انتقال دارایی های تعاونی وحدت ب این موسسه و واریز وجه حساب سپرده گذاران در موسسه توسعه شروع خواهدشد.

.

  1. میهمان
    پاسخ 5 اردیبهشت 1396 10:52 مهین
    پس با این وضعیت تا کار به تصفیه و این مشکلات نرسیده سپرده را برداشت کنم بهتر است

    اینها جنگ زرگری بین خودشان است میشود مثل کاسپین حالا حالا ها باید دنبال پول خودمان بدویم
  2. میهمان
    پاسخ 3 خرداد 1396 00:43 مصطفی
    من با روابط عمومی بانک مرکزی و موسسه توسعه تماس گرفتم و گفتند که ادغامی در کار نیست!

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود