امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
10/18 1392

مریم کائید- نام بانک آینده ، موسسه نور ، بانک مهر اقتصاد ، موسسه ثامن الحجج و ... در سایت بانک مرکزی (بخش نظارت - اسامی موسسات مجاز ) حذف شد.
به گزارش خبرنگار ایران و جهان بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران بار دیگر در مورد سپرده‌گذاري در موسسات به مردم شریف کشورهشدار داد و در اقدامی عجیب نام بانک آینده ، موسسه نور ، بانک مهر اقتصاد ، موسسه ثامن الحجج،آرمان و ... را از بخش موسسات تحت نظارت حذف کرد .

هرچند که حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در گفت و گو با ایران و جهان در حاشیه همایش نظام های پرداخت بر توجه مردم به اطلاعات مندرج در سایت بانک مرکزی تاکید اما مطالعه این بخش توسط خبرنگار ما نشان می دهد برخی بانک ها و موسساتی که پیش از این نام آنها در سایت بانک مرکزی به عنوان موسسات تحت نظارت وجود داشت حذف شده است .

از جمله این موسسات می توان به به موسسه آرمان ،ثامن،نور و کوثر اشاره کرد.
بانک مرکزی در روز گذشته در اطلاعیه ای عنوان کرد؛ متاسفانه شماری از هموطنان عزیزتحت تاثیر تبلیغات فریبنده و وسوسه انگیز موسساتی که خود را «تعاوني اعتبار» یا «صندوق قرض‌الحسنه» معرفی و به منظور اعطای وام مبالغی را تحت عنوان سپرده وام خواه از متقاضیان طلب می‌ نمایند ، قرار گرفته و به دلیل بی‌ توجهی به هشدارهاي متعدد این بانک مبني بر خودداري از سپرده‌گذاري نزد موسسات، در موارد متعددی متضرر شده و حاصل دسترنج خود را از دست داده‌اند.

از این رو، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به منظور تنویر افکار عمومی و آگاهی هموطنان از تبعات و عواقب احتمالی چنین اقدامی ، نکات زیر را به آگاهی عموم مردم شريف ایران مي‌رساند:
متاسفانه برخی از موسسات پولی فعال در کشور، با انجام تبلیغات اغواکننده و ارائه وعده های خارج از ضوابط همچون شیوه های زیر، نسبت به جمع آوری سرمایه و اندوخته های مردم اقدام می نمایند:

● برنامه زمان بندی شده برای اعطای وام و اعتبار در قبال اخذ سپرده برای مدت معین در چارچوب جداولی بر اساس نوبت ، مبلغ و موارد مشابه.
● تعيين پيش‌شرط براي اعطاي وام و ارائه طرح‌هايي مانند اعطاي وام معادل 1، 5/1 ،2 برابر و ... مبلغ سپرده تودیع شده.
اعطاي وام و اعتبار به شيوه فوق‌الذکر و طرق مشابه دیگر، نه تنها از لحاظ شرعي و ديني داراي اشکال است و حسب اعلام مراجع عظام، به عنوان زياده حکميه و ربا به شمار مي‌رود، بلکه براي موسسه عامل مشکلات اجرايي نيز در پي خواهد داشت.

به عبارت واضح‌تر، موسساتي که اين گونه عمل مي‌نمايند پس از مدت کوتاهي به دليل عدم تطابق ورود و خروج منابع از سيستم با کمبود نقدينگي مواجه و به تبع آن با توقف فعاليت و ورشکستگي روبرو خواهند شد. در اين شرایط ، سپرده‌هاي مردمي که حاصل زحمات و دسترنج ساليان زيادي است با مخاطره روبرو شده،تمام يا قسمتي از آن از بين خواهد رفت و البته هیچ نهادی در کشور مسئوليتي براي بازپرداخت وجوه توديع شده به شرح فوق بابت اخذ وام و اعتبار ندارد.

بررسي عملکرد بعضي از اين موسسات نيز حاکي از آن است که قسمت مهمی از وجوه سپرده‌گذاري شده مردم نزد آنها در اموري به غير از آنچه ادعا شده به کار رفته و تخلفات زيادي به نفع صاحبان این تشکل‌ ها رخ داده است.
با عنايت به مراتب پيش‌گفت، بانک مرکزی موکداً به هموطنان ارجمند توصيه مي‌نمايد با حفظ هوشياري در مقابل تبليغات اغواگر از هرگونه اقدام براي سپرده‌گذاري نزد اين قبيل موسسات به منظور دريافت وام پرهيز نمايند.

این در حالی است که از ابتدای سال تا چند روز پیش نام موسسه نور ، بانک مهر اقتصاد ، موسسه ثامن الحجج ، بانک آینده و ... در سایت بانک مرکزی (بخش نظارت - اسامی موسسات مجاز ) وجود داشت و الان حذف شده است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که معاون نظارتی بانک مرکزی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایران و جهان نصب تابلوهای بانک مهر اقتصاد در شرف تاسیس از سوی این موسسه با مجوزهای بانک مرکزی اعلام کرده بود و بانک آینده نیز به عنوان بانک تات پیش از این دارای مجوز بود .

حذف این نام ها در حالی صورت می گیرد که این بانک ها و موسسات پیش از با طرح های متعدد سپرده های فراوانی را در خود جمع کرده اند و اکنون بانک مرکزی خود را پاسخگو نمی داند . همچنین تقاضا برای مسدود نمودن حساب از سوی افراد نیز می تواند فاجعه دیگری نیز به بار آورد. این در حالی است که تهرانفر خود را در این موارد مسئول نمی داند و معتقد است فقط بانک مرکزی می تواند در خصوص مجوزها اظهار نظر کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود