امروز: یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
09/24 1392

ایران و جهان - بانک مرکزی در جهت نيل به اهداف خود که همانا کنترل تورم و توسعه اقتصادی است، اقدام به گردآوری و تهيه طيف وسيعی از آمارهای اقتصادی می‌کند که اين آمارها به طور عمده شامل انواع شاخص‌های قيمت، گزارش بررسی بودجه خانوار، آمارهای صنعتی، آمار فعاليت‌های ساختمانی و آمار فعاليت‌های خدماتی است.


به گزارش ایران و جهان،اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی مسؤوليت گردآوری آمارها و اطلاعات اقتصادی و تهيه گزارش‌های مختلف در اين زمينه را به عهده دارد و در این زمینه شاخص های قيمت، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراکي در تهران و ... را منتشر می کند . هرچند که تا پیش از این آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با تعلل منتشر می شد اما کمیجانی برای به روز رسانی این آمارها قول مساعد داد . پس از روی کارآمدن دولت یازدهم تغییراتی در اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی ایجاد شد و مقتدایی به عنوان مدیرکل آمار و حسینی زوارکی به عنوان مدیر اداره آمار معرفی شد . البته این اداره تغییرات و جابه جایی های دیگری نیز داشت .


اما جمع آوری آمارهای اقتصادی در سراسر شهر های ایران توسط آمارگیران بانک مرکزی انجام می شوند. این آمار گیران با مراجعه به خانوارها،تولید کنندگان و ... نسبت به جمع آوری تک تک آمارهای اقتصادی می پردازند. شاید ملموس ترین آمار بانک مرکزی شاخص بهای مصرفی کالا و خدمات باشد که به صورت ماهانه تحت عنوان تورم منتشر می شود . آمار گیران بانک مرکزی با مراجعه و تکمیل پرسش نامه ها به خانوارهای ایرانی در این زمینه اقدام می کنند و پس از تکمیل فرم ها توسط خانوارها اطلاعات مندرج در آن را با طرح جدید آقای مقتدایی در اداره آمار وارد کامپیوترها می کنند.

هرچند که برخی از آمارگیران با انتقاد از عدم توجه به زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در خصوص کار با کامپیوترهای قدیمی بانک در شهرستان و بعضا استفاده چند نفر از یک کامپیوتر مطالبی را به ایران و جهان منتقل کردند، اما به نظر می رسد که تقویت بخش آماری بانک مرکزی با این روند انتظار می رود.

فارغ از اینکه امکانات و سخت افزار چقدر بر کیفیت آمار مورد ارائه آمارگیران تاثیر دارد و توان مندی نیروی انسانی در شرایط سخت کاری کاهش پیدا می کند، اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که بالاخره بانک مرکزی در نظر دارد که 364 دستگاه رایانه لوحی خریداری کند. هرچند که هنوز اخباری مبنی بر تائید ارائه این دستگاه ها به بخش آمار به دست ما نرسیده است اما با توجه به نیاز مبرم بخش آمار به مکانیزاسیون به نظر می رسد که این دستگاه ها در اختیار این بخش قرار گیرد .با خرید در تعداد تبلت به نظر می رسد که طرح cip در بانک مرکزی با قدرت بیشتری دنبال شود .

پیش از این بهمنی گفته بود ،در بخش تهیه آمارهای بانک مرکزی افرادی زبده و کارآمد تهیه این آمارها را برعهده دارند. لذا هیچ یک از این افراد نمی خواهند علم و زحمات خود را با ارائه آمار ناصحیح زیر سوال ببرند .
رییس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به این مطلب که نحوه جمع آوری آمار از سوی بانک مرکزی با دیکر سازمانها متفاوت است گفت :‌ هنگامی که آمارگیران بانک مرکزی برای جمع آوری آمار و اطلاعات به مردم مراجعه می کنند ، افراد به دلیل آگاهی از این مطلب که آمار ارائه شده به بانک مرکزی به صورت محرمانه در این بانک نگهداری می شود ،اطلاعات دقیق تری را به آمارگیران ارائه می کنند و این امر سبب می شود تا آمار بانک مرکزی با دیگر سازمانها متفاوت باشد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود