امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
11/13 1392

ایران و جهان - مدیرعامل بانک مسکن گفت: بدهی 450 هزار میلیارد ریالی این بانک به بانک مرکزی با مصوبه شورای پول و اعتبار به یک خط اعتباری 20 ساله تبدیل شده است.هرچند که این موضوع دلیلی بر افزایش توان بانک مسکن است اما تائیدی بر اظهارات اخیر در خصوص شبهات ورشکستگی بانک است. به عبارت دیگر اضافه برداشت بانک مسکن از بانک مرکزی با نرخ سودی بیش از 30 درصد و با رقمی بالغ بر 450 هزار میلیارد ریال شائبه مشکلات مالی بانک را تائید می کند. 


به گزارش ایران و جهان محمدهاشم بت شکن علاوه بر توضیح در خصوص وضعیت بدهی های بانک مسکن به بانک مرکزی توضیحاتی در خصوص راه اندازی تامین سرمایه این بانک با بانک های صنعت و معدن و کشاورزی و همچنین پذیرش سهام گروه سرمایه گذاری بانک مسکن در بورس اشاره کرد . وی اظهار داشت: شورای پول و اعتبار سه شنبه هفته گذشته تصویب کرد که کل اضافه برداشت بانک مسکن از بانک مرکزی به یک خط اعتباری 20 ساله با یک تنفس سه ساله تبدیل شود.

بت شکن ادامه داد: در این سه سال اقساط این خط اعتباری را پرداخت نخواهیم کرد و از همین محل، پرو�?ه های ناتمام مسکن مهر را تامین مالی خواهیم کرد.

وی با بیان این نکته که شبهه ها مبنی بر ورشکستگی این بانک با صحبت های وزیر اقتصاد و مقامات بانک مرکزی مرتفع شده است، تاکید کرد: یک بانک بزرگ دولتی هیچ وقت ورشکست نمی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان منابع و مصارف این بانک اعلام کرد که حجم منابع بانک مسکن در پایان دی ماه سال جاری، با لغ بر 300 هزار میلیارد ریال است که نسبت به ابتدای سال 20 درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی، افزایش سقف وام ازدواج باعث افزایش ورود منابع به بانک مسکن شده است.

وی اضافه کرد: مانده تسهیلات اعطایی این بانک هم 910 هزار میلیارد ریال است که بزرگ ترین بانک از حیث مانده منابع محسوب می شود.

مدیرعامل بانک مسکن در مورد اظهارات وزیر مسکن مبنی بر پیگیری شخصی افزایش وام مسکن، اظهار داشت: افزایش وام مسکن با هماهنگی تیم اقتصادی بانک و وزارت مسکن صورت گرفته است و عددهایی که مدنظر مجموعه وزارت راه و شهرسازی بوده است با چکش کاری بانک مسکن و بانک مرکزی نهایی شده است.

وی یادآور شد: برآوردها نشان می دهد که به طور متوسط قیمت آپارتمان در شهرستان بین یک میلیون و 650 هزار تومان تا یک میلیون و 800 هزار تومان است که برای یک آپارتمان 70 متری رقمی حدود 100 میلیون را نیاز دارد به همین دلیل 60 میلیون تومان وامی که برای زوج های جوان در نظر گرفته شده است رقم خوبی است که می تواند به تامین مسکن آنها کمک خوبی بکند.

بت شکن درباره افزایش مجدد سقف وام مسکن گفت: به دلیل اثرگذاری افزایش سقف وام مسکن بر متغیرها، تمامی افزایش ها با تصویب شورای پول و اعتبار صورت می گیرد به عبارت دیگر، این شورا شرایط اقتصادی کشور را رصد می کند و بر اساس آن تصمیم می گیرد.

وی کاهش حجم معاملات مسکن را یکی از دلایل موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف وام مسکن خواند و اظهار داشت: افزایش سقف وام پس از بررسی های کارشناسی بانک مرکزی صورت می گیرد و افزایش اخیر هم با هدف برگرداندن رونق به معاملات مسکن انجام شده است.

مدیرعامل بانک مسکن، پایین ترین نرخ سود تسهیلات و بیشترین مدت بازپرداخت را مربوط به تسهیلات این بانک دانست و افزود: کمترین میزان مطالبات معوق نیز با حدود دو درصد مربوط به بانک مسکن است زیرا تسهیلات این بانک عمدتا تسهیلات خرد است که در اختیار آحاد مردم قرار می گیرد ضمن این که این وام ها برای خرید واحد مسکونی اعطا می شود و وثیقه ملکی پشت خود دارد همچنین در طول 25 سال گذشته سالانه 23 درصد قیمت زمین و مسکن افزایش یافته است بنابراین کسی برای عدم بازپرداخت وام مسکن انگیزه ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به این نکته که بانک مسکن با قدمتی 75 ساله، بزرگ ترین بانک تخصصی حوزه مسکن کشور است، تاکید کرد: بر اساس آمار، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 21 میلیون واحد مسکونی به بهره برداری رسیده که 7 میلیون واحد آن از سوی این بانک تامین مالی شده است.

بت شکن با تاکید بر این نکته که بانک مسکن جزو بانک های غیرتحریمی کشور است خاطرنشان کرد: در این چندسال تلاش گسترده ای از سوی این بانک در بخش گشایش اعتبارات انجام شده است و هم اکنون بانک مسکن با بانک های بزرگی از ترکیه، چین، �?اپن و کره جنوبی روابط کارگزاری دارد.

وی منطقه ای شدن وام مسکن را در دستور کار بانک مسکن خواند و گفت: پیشنهادهایی برای منطقه ای شدن وام مسکن داریم که پس از انجام فاز آزمایشی افزایش وام مسکن که سه ماه به طول خواهد انجامید، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بت شکن همچنین اعلام کرد که بانک مسکن در سال جاری یک قرارداد 500 میلیون دلاری با صندوق توسعه ملی منعقد کرده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود