امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
03/23 1394

ایران و جهان - بانک مسکن برای اجرای صندوق پس انداز مسکن یکم از برخی حمایت های بانک مرکزی برخوردار شده که محمد هاشم بت شکن در گفت و گو با ایران و جهان به برخی از این موارد اشاره کرد .

مشکل نقدینگی برای بانک ها با توجه به حجم مطالبات معوق، بدهی های دولت به بانک ها، بدهی های استمهال شده و البته مشکلات مسکن مهر که مخصوص بانک مسکن است ،سبب شده که بانک ها از نقدینگی کافی برای اعطای تسهیلات مواجه نباشند .بانک مسکن در طرح صندوق پس انداز مسکن یکم قرار است وام 80 میلیون تومانی به افراد پرداخت کند و به عبارت دیگر بیش از 5 برابر حداقل سرمایه گذاری این تسهیلات به افراد پرداخت می شود .
 پرسش اصلی اینجااست که منابع این طرح در بانک مسکن چگونه تامین می شود و آیا بانک مرکزی و دولت مقرر است حکایت هایی از این بانک داشته باشد یا خیر؟
محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در گفت و گو با ایران و جهان در این خصوص می گوید: عموما ماهیت صندوق های پس انداز بلند مدت است و پول از بانک و یا صندوق خارج شده و طی یک پروسه طولانی به بانک باز می گردد و همواره این صندوق ها با معضل عدم انطباق بدهی و دارایی مواجه هستند. بر این اساس سیاست های حمایتی برای این منظور پیش بینی شده است .

چه حمایت هایی قرار است انجام شود ؟
در این خصوص برای حمایت از بانک مسکن مصوبه شورای پول و اعتبار را دریافت کرده ایم .

منظور شما خط اعتباری ای بود که بانک مرکزی پیش از این با مصوبه شورای پول و اعتبار در اختیار بانک مسکن قرار داد ؟
خیر. یکی از حمایت هایی که در خصوص این طرح مورد تصویب بانک مرکزی قرار گرفت اینکه بانک مرکزی این طرح را در قالب صندوق ارزیابی کرده و سپرده های قانونی سپرده های این طرح 2 درصد است . در صورتی که کل بانک مسکن 10 درصد و سایر بانک ها 13 درصد است.
یکی دیگر نرخ سود 14 است و امکاناتی که قرار است از طریق خطوط اعتباری در اختیار بانک مسکن قرار بگیرد که این مورد نیز به جمع بندی رسیده است .

در خصوص خطوط اعتباری بیشتر توضیح دهید ؟
بحث خطوط اعتباری به موضوع استمهال خطوط اعتباری مسکن مهر باز می گردد. مقرر شده است تا استمهالی را برای خطوط اعتباری مسکن مهر داشته باشیم و منابع آن را به این صندوق تزریق کنیم.

رقم مشخص است ؟
خیر این عدد مشخص نیست و بستگی به استمهال بدهی ها دارد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود