امروز: یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
03/19 1393

ایران و جهان - سهم 4 درصدی بانک مهر اقتصاد از نظام بانکی کشور و راه اندازی شرکت بیمه از پاسخ نتاج به پرسش های ایران و جهان بود .
به گزارش ایران و جهان محمد تقی نتاج در حاشیه هشتمین نمایشگاه بورس،بانک و بیمه با اشاره به اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که موسسات پولی و مالی سعی کرده اند خود را با مقررات تطبیق دهندافزود : مجموعه بانک اقتصاد نیز به عنوان بنگاهی 21 ساله تلاش کرده متناسب با قانون و مقررات حرکت کرده و در سالهای گذشته هویت خود را تغییر داد و رسما از سال 1387 وارد فاز جدیدی از ماموریت خود شد .

نتاج با اشاره به اینکه این موسسه امروز مراحل نهایی اخذ مجوز را طی می کند افزود: که بانک مهر اقتصاد منابع قابل توجهی را در بخش قرض الخسنه تجهیز کرده و تماما آن را به تسهیلات این بخش اختصاص داده است . 
وی با بیان آنکه، دستیابی به بانکداری اسلامی نیازمند الزامات وی�?ه است، تصریح کرد: اقداماتی که در قانون عملیات بانکداری بدون ربا در نظر گرفته شده یکی از عالی ترین تصمیمات در حوزه عملیات بانکداری بدون ربا است. 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران و جهان در خصوص راه اندازی شرکت بیمه و سهم بانک مهر اقتصاد ایران از بازار پولی کشور، گفت: هماهنگی بین بانک و بیمه نیاز به اقدامات زیادی دارد، ضمن آنکه در حال حاضر خدمات بیمه ای را از طریق شرکت های بیمه ای دریافت می کنیم و پس از اخذ مجوز نهایی بانک اقدامات در زمینه اخذ مجوز از بیمه مرکزی به منظور راه اندازی شرکت بیمه را کلید خواهیم زد.

ادامه دادپاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر سهم این بانک از بازار بانکی کشور افزود: تقریبا 4 درصد سهم ریالی کشور در اختیار بانک مهر اقتصاد ایران قرار دارد که جمعیت 12 میلیونی مشتریان این بانک را تحت پوشش قرار می دهد.وی گفت ااز نظر تعداد مشتریان حدود 15 درصد مشتریان نظام بانکی نیز از ذی نفعان این بانک هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: هرچند هم اکنون عضو شبکه شتاب نیستیم اما با دریافت مجوزهای لازم از بانک مرکزی، شبکه شتاب این بانک نیز راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد ایران درباره نرخ سود سپرده های بانکی نیز افزود: این نرخ با همراهی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ساماندهی شد، ضمن آنکه اصلی ترین عامل فعالیت موسسات پولی و مالی همان نرخ سپرده ها برای جذب آن است.

وی تاکید کرد: از آنجا که موسسات و بانک ها باید در پرداخت سود سپرده ها براساس قراردادهای تا تاریخ سررسید، عمل کنند اثر ابلاغیه جدید نرخ سود سپرده ها در آینده مشخص خواهد شد.
نتاج با بیان آنکه نرخ سود تسهیلات تابعی از نرخ سود سپرده ها است، اظهار داشت: آثار نرخ تورم بر نرخ سود تسهیلات به مراتب بیش از آثار نرخ سود تسهیلات بر تورم است.

وی تصریح کرد: موسسات پولی و مالی شدیدا وابسته به وام و تسهیلات بانکی هستند، به همین دلیل بحث نرخ سود تسهیلات بانکی چه در عقود مشارکتی و چه مبادله ای اهمیت زیادی دارد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص حرام بودن جریمه دیرکرد پرداخت اقساط بانکی نیز گفت: جریمه دیرکرد همواره حرام بوده و مراجع تقلید نیز بر آن تاکید داشته اند.

وی ادامه داد: اما وجه التزام به عنوان شرط ضمن عقد با اشکالی مواجه نیست زیرا اگر آن دریافت نشود، موسسات و بانک ها در دریافت اقساط تسهیلات با مشکل مواجه می شوند.

وی با بیان آنکه دریافت جریمه دیرکرد بدون توافق حرام است، گفت: بانک ها با شرط ضمن عقد مبلغی را به عنوان وجه التزام تعیین می کنند تا اگر وام گیرنده در زمان مقرر اقساط را پرداخت نکرد بانک ها بتوانند در قالب وجه التزام مبالغی را دریافت کنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود