امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
03/25 1393

ایران و جهان - هرچند که مشاهدات خبرنگار ایران و جهان از شهر رشت سخنان روز  گذشته مدیرعامل بانک پاسارگاد در خصوص اینکه تفاهمنامه نرخ سود سپرده اجرایی نشده را تائید می کند اما امروز سیف در واکنش به این خبر در کنفرانس سیاست های پولی و ارزی اذعان داشت که همه، نرخ ها را رعایت می کنند و بانک مرکزی با متخلفین برخورد خواهد کرد .
به گزارش ایران و جهان ،مجید قاسمی با بیان اینکه مصوبه بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ‌های سود اجرایی نشده است، گفته که هم‌اکنون برخی بانک‌ها با نرخ ۲۸ درصد سود سپرده روزشمار می‌دهند.

وی اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای نرخ سود سپرده‌های بانکی، اظهارداشت: واقعیت این است که نرخ سود سپرده‌ها افزایش یافته و کاهش پیدا نکرده است.

وی افزود: قبلاً سود سپرده‌های یک ساله 20 درصد بوده و هم اکنون به 22 درصد رسیده و تفاهم قبلی بانک‌ها این بود که نرخ سود سپرده‌های 5 ساله 20 درصد باشد و یک ساله 18 درصد ولی هم اکنون برای سپرده‌های یک ساله 22 درصد سود در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد تصریح کرد: در سال 90 براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود 20 درصدی برای سپرده های 5 ساله تعیین شد اما هم‌اکنون برای دوره یک ساله 22 درصد سود پرداخت می‌شود.

به گفته وی برای سال 92 اتفاقی افتاد که بانک‌ها نرخ‌ها را در قیاس با سال قبل افزایش دهند آن هم به خاطر رقابت با برخی موسسات پولی بود.

قاسمی با بیان اینکه تعدادی از بانک‌ها قوانین بسته سیاستی سال 90 را رعایت نکردند، اظهارداشت: این بانک‌ها به ناچار مجبور به افزایش نرخ سود سپرده‌ها شدند آن هم به این خاطر که موسسات غیرمجاز با نرخ‌های بالا سپرده جذب می‌کردند و بانک‌ها مجبور شدند به خاطر اینکه تنها عامل تبلیغ‌شان نرخ سود سپرده‌ها بود و خدماتشان به گونه‌ای نبود که مشتری را جذب کند با نرخ سود این موسسات رقابت کنند.

وی ادامه داد: بانک‌هایی که نرخ سود سپرده‌ها را افزایش داده‌اند نرخ سود بالایی برای تسهیلات در نظر گرفته بودند به طوری که نرخ سود 24 درصد، 25 و حتی 26درصد را اعمال نکرده و نرخ‌های بالایی را از مشتری دریافت می‌کردند.

این در حالی است که روز شنبه خبرنگار ایران و جهان از بانک های شهر رشت به صورت غیر محسوس بازدیدی داشت . این در حالی بود که برخی بانک های دارای مجوز از بانک مرکزی نرخ هایی را ارائه می کنند که با توافقات در تعارض است .به طور مثال بانک ایران زمین در این شهر به سپرده های یک ساله نه تنها 22 درصد سود می دهد بلکه با الصاق کاغذی در پشت شیشه شعبه ابن مطلب را تبلیغ هم می کند.
در پاسخ به سخنان قاسمی سیف مانند سایر مسئولین که مسئله را پاک می کنند در کنفرانس سیاست های پولی و ارزی اذعان داشته همه بانک ها نرخ ها را رعایت می کنند و بانک مرکزی موردی را مشاهده نکرده و در صورت ارائه گزارش این مطلب را پیگیری می کند .
این در حالی است که بانک مرکزی از چندی پیش نظارت استانی خود را به حالت اقما در آورده و معلوم نیست که بانک مرکزی با چه مکانیزمی در استان ها چگونه قرار است به تخلفات رسیدگی کند.


اما ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی مطرح کرده است که "اخیراً مدیرعامل یکی از بانک‌ها اعلام کرده است بانک‌ها سود 28 درصد به سپرده‌ها می‌دهند" اظهار داشت: بر اساس بررسی و گزارشات دریافتی معاونت نظارت بانک مرکزی بیش از 90 درصد موارد هماهنگی به عمل آمده در مورد سود سپرده‌ها مورد رعایت قرار می‌گیرد. هرگونه اقدام خارج از تفاهم مذکور مورد برخورد قرار می‌گیرد و علاوه بر بررسی‌هایی که توسط بازرسان بانک مرکزی انجام می‌شود از همه بانک‌ها خواسته شده است هرگونه خلاف از سایر بانک‌ها را با جزئیات کامل به معاونت نظارت بانک مرکزی اطلاع دهند.

وی افزود: در مورد نرخ 28 درصد هم که اشاره کردید جدا از اینکه لازم است مشخصات بانک مذکور را ارائه نمایند بانک مرکزی از دو نظر نسبت به موضوع حساس است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بحث اول توجه به عکس العمل سپرده گذاران محترم در مورد نرخهای غیرمنطقی است که باید توجه داشته باشند نرخهای سود بالا برای سپرده‌ها ممکن است مخاطراتی را برای اصل سپرده‌های‌شان همراه داشته باشد. ممکن است بانک یا مؤسسات به‌دلیل شرایط بد مالی و نیاز به نقدینگی حاضر باشد نرح سود بالا به سپرده‌ها بدهند که اشکالات را بپوشاند.

سیف در تشریح دومین موضوع گفت: موضوع دوم شناسایی خود بانک مربوطه است که زودتر بانک مرکزی نسبت به بازرسی و رسیدگی لازم اقدام و از سلامت بانک مذکور اطمینان حاصل نماید.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود