امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
11/27 1394

ایران و جهان - شورای پول و اعتبار در جلسه امشب(سه شنبه شب) نرخ سود سپرده های یکساله را به 18 درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای را به 200 درصد و عقود مشارکتی را به 22 درصد کاهش داد.

پیش از این نرخ سود سپرده های یک ساله 20 درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای 21 درصد و نرخ سود عقود مشارکتی 24 درصد بود.
همچنین شورای پول و اعتباری نرخ سود سه ماهه را حداکثر 10 درصد تعیین کرد. در عین حال تصمیمی برای نرخ سود سپرده های روز شمار اتخاذ نکرده است.

** اجرای نرخ سود 18 درصدی سپرده ها از اول اسفندماه امسال 
به گزارش ایرنا، رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی روز گذشته از توافق بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 20 به 18 درصد خبر داده و گفته بود: بانک های دولتی و خصوصی توافق کردند که این نرخ سود را از اول اسفندماه امسال اجرایی کنند.
به گفته عبدالناصر همتی، پیشنهاد کاهش نرخ سود به بانک مرکزی ارائه شده است؛ بنابراین امکان اجرای توافق جدید برای نرخ سود سپرده ها از اول اسفند وجود دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز شب گذشته در حاشیه نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران درباره توافق بانکداران برای کاهش سود سپرده از 20 به 18 درصد گفت: این نرخ قابل اجراست.

علی طیب نیا افزود: با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات در بازار بین بانکی از 29.5 درصد به کمتر از 19 درصد رسیده است، نرخ سود سپرده نیز کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه نرخ سود اوراق در بازار سرمایه از 21 به 19 کاهش یافته است، به کاهش نرخ تورم اشاره و تصریح کرد: براین اساس، کاهش نرخ سود سپرده نیز در آینده به صورت مستمر خواهد بود.

وزیر اقتصاد درباره احتمال کاهش نرخ سود سپرده ها به کمتر از 18 درصد نیز گفت: در این مورد شورای پول و اعتبار باید تصمیم گیری کند.
رئیس جمهوری نیز شنبه این هفته (24بهمن) در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی با اشاره به روند نزولی نرخ تورم، بر کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرده بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود