امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
02/22 1394

ایران و جهان - در حالی که همتی اعلام می کند که طبق توافق بانک‌ها، نرخ سود سپرده کوتاه مدت(زیر سه ماه) باید 10 درصد باشد که اگر این نرخ توسط بانک‌ها رعایت شود و دیگر بانک‌ها به این سپرده‌ها سود 20 درصدی ندهند، آرامش مطلوبی در فضای بانکی کشور ایجاد خواهد شد بانک مرکزی نیز اعلام کرده که که تعیین نرخ سود علی الحساب سپرده های بانکی زیریکسال به بانکها محول شده است .البته این مورد ناقض سخنان همتی نیست چراکه بانک مرکزی در این زمینه دست بانک را باز گذاشته و بانک ها نیز با هم توافقاتی داشته اند.
 بر این اساس بانک مرکزی بخشنامه ای دارد که در آن اذعان کرده که برای تعیین نرخ سود علی‌الحساب سپرده های بانکی برای دوره های زیر یک سال؛ آن بانک/ موسسه اعتباری غیربانکی می تواند طیف نرخ های سود علی الحساب سپرده های بانکی دوره های مختلف کمتر از یک سال را متناسب با مدت زمان دوره سپرده گذاری و در چارچوب سقف حداکثر 20 درصد (سقف نرخ سود علی الحساب سپرده های بانکی برای سپرده هایی با حداکثر سررسید یک سال) و با درنظر داشتن عوامل موثر در این زمینه از جمله هزینه تجهیز منابع، رعایت اصول اخلاق حرفه ای و رقابت سالم و احتراز از تقبل ریسک های غیر‌منطقی و فاقد توجیه ، تعیین و اعلام نمایند.
اما روز گذشته بانک سرمایه با ارسال پیامکی به مشتریان خود اعلام کرده که به سپرده های سه ماهه 19.97درصد سود پرداخت می کند. البته این اقدام بانک سرمایه تناقضی با دستورالعمل بانک مرکزی ندارد اما این نرخ تناسبی با نرخ سود سپرده های یک ساله ندارد و این موردی است که در بخش نامه بانک مرکزی بدان تاکید شده است. یعنی مسلما اغلب مشتریان ترجیح می دهند به جای سپرده یک ساله با نرخ 20 درصد سپرده سه ماهه با نرخ 19.97درصد داشته باشند . به عبارت دیگر با سپرده گذاری در مقاطع سه ماهه سود بیشتری از سپرده خود دریافت می کنند (حدود سه برابر)
اما نکته دیگر اینکه آمارهای رسمی نشان می دهد به نظر می رسد بانک سرمایه به دلیل وضعیت فعلی مالی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده باشد .آمارها نشان می دهد که در اسفند ماه 1393موجودی نقد این بانک نسبت به اسفند سال 1392 با کاهش 226درصدی مواجه است و سپرده جاری نزد بانک مرکزی ،بانک ها و موسسات بانک نیز با 26درصد کاهش یه 3 هزار 810 میلیارد ریال رسیده است .
بدهی این بانک به بانک مرکزی در پایان سال گذشته 34 هزارو 333 میلیارد ریال گزارش شده و بانک 45 هزارو 136 میلیارد ریال مطالبات معوق ، سررسید گذشته و مشکوک الوصول دارد که این رقم نسبت به سال 1392 بالغ بر 95درصد افزایش دارد .باید منتظر ماند و دید بیرانوند که به تازگی به صندلی مدیریت بانک سرمایه تکیه زده تصمیم درستی برای سازمان خود اتخاذ کرده است؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود