امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
05/14 1393

ایران و جهان - بحث اصلاح ساختار بانک مرکزی مدت ها است که از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار می گیرد اما در روزهای اخیر مطلع شدیم که گویا بانک مرکزی در این زمینه به حرکت درآمده است .




به گزارش ایران و جهان ، چندی است که برخی کارشناسان بر ضرورت استقلال بانک مرکزی و اصلاح ساختار این نهاد تاکید دارند تا جایی که برخی معتقد بودند که باید اصلاح ساختار بانک مرکزی هرچه زودتر صورت گیرد .
مستخدمین حسینی در یک مصاحبه جنجالی در سال 1389 که منجر به ارائه جوابیه از سوی بانک مرکزی شد بر ضرورت اصلاح این ساختار تاکید کرد . وی که همواره بر ضرورت استقلال بانک مرکزی تاکید دارد به جدا سازی وظایف سیاست گذاری و نظارتی در بانک مرکزی تاکید کرده بود .
اما در شرایطی که یک مقام آگاه در بانک مرکزی به برگزاری جلسه ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اصلاح ساختار در هفته گذشته خبر می دهد طرح اعتقادات کارشناسان اقتصادی در خصوص این استقلال خالی از لطف نیست .
مستخدمین حسینی با بیان اینکه بانک مرکزی دو وظیفه کلیدی بر عهده دارد و باید این دو وظیفه که یکی وظیفه نظارتی و دیگری وظیفه حکومتی است و این وظایف باید از هم تفکیک شود عنوان می کند: وظیفه حکومتی، حفظ ارزش پول کشور، کنترل تورم و نهایتا رشد اقتصادی است است و وظیفه دوم نظارت بر بازار رسمی و غیررسمی پول است. در حال حاضر آیا با یک اداره نظارت، بانک مرکزی می‌تواند چنین کاری انجام بدهد؟ ‌
معاون پیشین بانک مرکزی تاکید می کند که جایگاه بانک مرکزی نیاز به تجدید مهندسی دارد. در بسیاری از نقاط دنیا هم این طور است که دو سازمان مستقل این دو وظیفه را البته تحت مدیریت واحد رییس‌کل بانک مرکزی انجام می‌دهند. ساختار فعلی در دو بخش حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی در کشور ما جوابگو نیست و بعضا نابسامانی‌هایی که در زمینه موسسات پولی و اعتباری وجود داشت به دلیل همین ضعف‌های نظارتی بوده است. به گفته وی بانک مرکزی مادر بانک‌هاست و این تجدید ساماندهی الزامی است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود