امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
04/29 1394

ایران و جهان - مستخدمین حسینی از کارشناسان اقتصادی که پیش از این سابقه فعالیت در بانک مرکزی و سازمان بورس را دارد به فرصت های پسا تحریم بانکی با سه پیش شرط اساسی اشاره می کند.

مستخدمین حسینی در گفت و گو با ایران و جهان با بیان اینکه اقدام مشترک به عنوان دستاورد گفت و گوهای وین دستاوردی است تا طرفین مذاکره بتوانند به بررسی مباحث بپردازند عنوان می کند که رفع تحریم نظام بانکی یکی از مهمترین بخش های این پروژه بوده است چراکه هر فعالیتی در حوزه اقتصادی نظیر نقل و انتقال،صادرات،واردات ،درآمدهای نفتی و حتی نقل و انتقال ذخایر طلا ورود بانک ها را به عرصه باز می کند.

وی با بیان اینکه در نظر گیری همه مباحث در این بخش از ضروریات است بحث بازگشایی اعتبارات و راه اندازی مجدد سوئیفت را از سرفصل های این روابط بانکی عنوان می کند.
این کارشناس اقتصادی به نظام بانکی توصیه می کند که پیش از ورود به مرحله ی جدیدی که در اثرات توافقات وین به دست آمده برای ارتباط با نظام بانکی دنیا و اخذ کارگزاران بزرگ و مکاتبات و جلب نظر ایشان وارد عمل شوند.
معاون پارلمانی اسبق بانک مرکزی به نقش کلیدی بانک های بزرگ کشورمان مانند صادرات و ... اشاره کرد و گفت که اولین اقدام بانک های بزرگ که نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارندپیش از برقراری سوئیفت بازتعریف روابط کارگزاری است که البته زمان زیادی خواهد برد.

فعالیت بانک هایی نظیر صادرات،ملت، تجارت،ملی و سپه در کشورهای خارجی از جمله دیگر مباحثی بود که مورد اشاره وی قرار گرفت و اذعان داشت که فعالیت این بانک ها نیز پیش از این محدود بود و مذاکرات وین از سرگیری فعالیت این بانک ها را نیز مهیا خواهد کرد بنابراین ضروری است که بسترهای فعالیت دوباره در این بانک ها نیز اماده سازی شود.
دومین نکته قابل تامل که از سوی مستخدمین حسینی مطرح شد شرایط داخلی فعلی بانک ها است . وی با بیان اینکه در داخل کشور به لحاظ شرایط حاکم بانک ها در بحث گشایش اعتبارات فعالیت چندانی نداشتند، تخصص و آموزش های بانک داران کافی نیست عنوان کرد که پیش از این وارد کنندگان و صادرکنندگان برای گشایش اعتبارات از کارمندان بانک ها راهنمایی می گرفتند و این در حالی است که به دلیل فاصله ایجاد شده با نظام بانکی دنیا این موضوع برعکس شده است .
این کارشناس بانکی با بیان اینکه کارمندان بانک ها ریالی شده اند و با مکانیزم روز دنیا و تغییرات بانک داری بین المللی فاصله دارند،خاطر نشان کرد: با برداشته شدن تحریم ها اقدام ضروری دیگر در بانک های بزرگ اجرای برنامه های آموزشی تئوری و عملی برای کارمندان است .
سومین نکته ای که مستخدمین حسینی به آن اشاره می کند چارچوب ضوابط سنتی و دهه های گذشته است.
وی اذعان دارد که بانک ها با ضوابط سنتی اداره می شوندو بانک داری روز دنیا هم سو نبوده اندو لازم است که در این شرایط بانک مرکزی و مدیران ارشد بانک ها اصلاح ساختار بانک داری را با گرایش بانک داری بین الملل در راس کارها قرار دهند.
 به گفته این کارشناس اقتصادی زبان ادبیات تجارت جهانی بر پایه بانک داری بین المللی است و عدم اشراف مجموعه اطلاعات بانک داری ما ایجاب می کند که این موضوع جدی تر بررسی شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود