امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
06/14 1393

ایران و جهان - ظاهرا جریاناتی مترصد با زیر سوال بردن مدیریت نظام بانکی کشور  سعی دارد تا با جریان سازی هایی اشتیاق دولت را در عبور از بحران اقتصادی از بین ببرد.
به گواهی این جریان در روزهای رونمایی از بسته سیاستی خروج غیرتورمی از رکود شکل گرفته است و پس از پایان همایش بانکداری اسلامی به هجمه های خود شدت بخشید تا جایی که تلاش می کند قدم به قدم گذشته، حال و احتمالا آینده رئیس کل بانک مرکزی را زیر سوال برد .

داستان از آنجا شروع می شود که مترصدان به انتصاب های مدیریتی که از سوی بانک مرکزی به تائید رسیده است خرده می گیرند و تائیدیه های بانک مرکزی را که به اذعان تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در حوزه تخصصی و دانش و مهارت است را بی پایه می دانند .

نوک پیکان این جریان گذشته مدیریتی رئیس کل بانک مرکزی را هم نشانه گرفته تاجائی که در جریانی ظاهرا هدفمند پرده از تخلفات ارزی بانک کارآفرین در زمان مدیریت سیف بر می دارد.
تضعیف سکان دار نظام پولی کشور در شرایطی رخ می دهد که وی با مشکلات نظام پولی و تفکر به راهکارهای جبران کمبود نقدینگی برای واحد های تولیدی دست به گریبان است. 

اما داستان این مترصدان به همین جا ختم نمی شود و جریان سازی های آنها یکی از بزرگترین بانک دولتی کشور را که صلاحیت مدیرانش محصول تائیدیه های بانک مرکزی و سایر مراجع ذی صلاح است را نیز هدف هجمه هایی قرار می دهد که محتوای آن غالبا تاریخ مصرف گذشته است.

و احتمالا هم در پرده آخر قرار است با جریان سازی هایی ساختار مدیریتی رییس کل کهنه کار بانک مرکزی را متزلزل سازند تا این پرو�?ه سرانجامی خوش برای آنان داشته باشد.

به هر حال پرسش مهم و اساسی این است که چرا این نگاه فقط در مورد یکی از بزرگترین بانک های دولتی مرتبا تکرار می شود و آیا کالبد شکافی در مورد سایرین تکرار شده است ؟

دوم اینکه چرا عملکرد گذشته مدیری با تجربه و با تحصیلات مرتبط همانند دکتر ولی اله سیف که سابقه طولانی در مدیریت کلان بانکی کشور دارد دائما مورد هجمه قرار می گیرد ؟ 

این دلنگرانی که تاکنون سابقه ای پیش از آن وجود نداشته است امروز در شرایطی قدم به قدم عملکرد مدیران کلیدی دولت یازدهم را موشکافی می کند که به گواه مصاحبه های متعدد مسئولین درجه اول کشور تحریم های اقتصادی خارجی و حتی داخلی شریان های زندگی را برای جامعه منقبض تر از گذشته کرده است و تنها راه مقابله با این تصلب شراین ثبات،آرامش در سیستم بانکی به عنوان قلب تپنده اقتصاد در کشور است تا جائی که حتی همکاری های مجدانه و مستمر قوای سه گانه برای اصلاح و شفاف سازی جریان های مالی در کشور مبین عزم زاسخ نظام برای مقابله با هرگونه بی ثباتی و ساختار شکنی در این حوزه است . حال چرا برخی در این شرایط با تشکیک های فراوان و نقطه ای سعی در ایجاد چند دستگی در ساختار نوپا و رو به اصلاح نظام شفاف پولی کشور می کنند ؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود